Craciun fericit!

Prietenul la business se cunoaşte

Autor: Andra Stroe Postat la 24 iulie 2023 765 afişări

Înainte de a deveni parteneri de business, Marius Enea şi Ionuţ Badurlă au fost, întâi de toate, prieteni. Iar gestionarea cot la cot a unei afaceri – procătorul autohton de mobilier cu origini ieşene Euro Evi – nu a făcut decât să întărească această prietenie, care i-a ajutat să treacă şi peste crizele apărute de-a lungul timpului. Cum au reuşit ei să echilibreze balanţa pentru a nu lăsa problemele de business să intervină în relaţia din afara biroului şi ce planuri are pentru viitor compania, care a evoluat în ultimele două decenii de la un atelier de 25 de metri pătraţi la o fabrică cu o suprafaţă de 100 de ori mai mare?

„Când prietenii devin parteneri de afaceri există, deseori, un nivel mai mare de încredere şi înţelegere reciprocă, ceea ce poate facilita comunicarea, ducând la o colaborare eficientă. Fiind prieteni de mult timp, am ştiut foarte bine care sunt abilităţile şi talentele celuilalt, lucru ce ne-a permis să ne completăm reciproc şi să lucrăm în mod productiv pentru dezvoltarea afacerii”, descrie Marius Enea, manager al producătorului ieşean de mobilier Euro Evi, modul în care gestionează businessul alături de prietenul şi coechipierul său de afaceri, Ionuţ Badurlă. Pe acesta l-a cooptat în companie în 2013, la un deceniu de când preluase frâiele firmei de la socrul său, Viorel Enea, fondatorul brandului Euro Evi.

Provocările, direct proporţionale cu dimensiunea afacerii şi dinamica industriei

Producătorul şi-a începuse activitatea în 1992, la Iaşi, iar dacă în 2003 încă îşi desfăşura activitatea într-un garaj de 25 metri pătraţi, cu un singur aparat de tăiat, şi cantul mobilierului era pus cu fierul de călcat, în 2004-2005 a început dezvoltarea companiei, banii obţinuţi din primul contract mare fiind reinvestiţi integral într-o clădire mai mare, de 400 de metri pătraţi. Ulterior a urmat o investiţie de 100.000 de euro, în 2007, reprezentând chiar banii de nuntă ai lui Marius Enea, asta chiar înainte de apariţia crizei din perioada 2008-2010.

Despre acei ani, antreprenorul povesteşte că au determinat multe afaceri să-şi reevalueze strategiile şi să le adapteze la noile condiţii de piaţă, precum orientarea liniilor de business către domenii mai stabile, investiţiile în inovaţie şi tehnologie pentru a spori eficienţa sau identificarea de noi oportunităţi de afaceri. „Noi am căutat parteneriate sau colaborări cu alte companii pentru a ne consolida resursele şi a reduce riscurile. Prin unirea forţelor, afacerea a putut să-şi extindă prezenţa în piaţă. Mai mult, am diversificat pieţele ţintă si am extins gama de produse şi servicii pentru a compensa scăderile afectate de criză, ceea ce a dus la oportunităţi noi în privinţa veniturilor şi a contribuit la stabilizarea afacerii în timpul crizei.” De altfel, notează el, în orice business, provocările se schimbă odată cu evoluţia lui.

„Aşa s-a întâmplat şi în cazul nostru. Provocările au variat mereu în funcţie de creşterea afacerii şi de dinamica industriei, la modul în general.” Din rândul principalelor provocări cu care compania s-a confruntat de-a lungul anilor de activitate, el mai menţionează obţinerea lentă de finanţări, găsirea şi reţinerea angajaţilor talentaţi, motivarea lor să rămână în echipă şi gestionarea relaţiilor cu partenerii şi furnizorii. „Găsirea forţei de muncă în industria producţiei de mobilă poate fi, desigur, o provocare. Acest lucru se datorează, parţial, unei posibile discrepanţe între cererea şi oferta de lucrători calificaţi. Producţia de mobilă necesită adesea muncă manuală specializată şi cunoştinţe tehnice.” Enea spune că şi angajarea de forţă de muncă străină poate fi o soluţie temporară sau pe termen lung pentru a satisface cerinţele de muncă şi a asigura continuitatea operaţiunilor, mai ales că angajaţii străini pot aduce experienţă şi abilităţi specializate în producţia de mobilă şi pot contribui la creşterea afacerii. „Însă este important să menţionăm că politica şi legislaţia privind muncitorii străini variază în funcţie de ţară şi regiune.”

Din rândul soluţiilor găsite pentru a trece cu bine perioadele de cumpănă aminteşte gestionarea eficientă a fluxului de numerar şi adoptarea unor măsuri pentru a reduce stocurile, a negocia termenele de plată cu furnizorii şi a optimiza politica de colectare a creanţelor pentru a asigura lichiditatea şi sănătatea financiară.

În ultimii ani, adaugă Marius Enea, piaţa a asistat la câteva evenimente globale majore, care au avut un impact semnificativ asupra afacerilor şi industriei în general, evenimente care încă mai schimbă dinamica afacerilor, atât cauza, cât şi natura crizelor fiind mereu alta. „Dacă criza financiară din perioada 2008-2010 a avut un impact semnificativ asupra economiei globale – dar efectele sale s-au dezvoltat într-un interval de timp mai lung, în ceea ce priveşte crizele recente, cum ar fi pandemia de COVID-19, am văzut un impact rapid şi masiv asupra afacerilor şi industriei, ducând la închideri temporare sau permanente ale multor afaceri şi la schimbări dramatice în comportamentul consumatorilor.”

Făcând o diferenţă între crizele din trecut şi crizele ultimilor ani, spune că putem să observăm că cele recente au accelerat adoptarea tehnologiei şi digitalizarea în afaceri. „Multe companii şi-au adaptat rapid modelele de afaceri pentru a face faţă noilor cerinţe şi pentru a-şi păstra relevanţa pe piaţă. De exemplu, teleconferinţele, lucrul de acasă şi comerţul electronic au devenit esenţiale pentru continuarea activităţii.”

Anul acesta, adaugă el, la nivelul întregii industrii piaţa este sensibilă la inflaţie, care are un impact major asupra preţurilor materiei prime, şi nu numai. „Provocări sunt la tot pasul. Este foarte important să fim pregătiţi pentru cele care vor urma, să dezvoltăm soluţii care să ducă la optimizarea afacerii şi, totodată, să fim atenţi la ceea ce se întâmplă în afara graniţelor ţării. Ştim deja că multe dintre trenduri se manifestă, la început, în plan internaţional.”

Pentru a face faţă tuturor acestor schimbări, antreprenorul notează şi că e important ca atât el, cât şi partenerul său de afaceri, în calitatea de administratori ai businessului, să fie în permanenţă informaţi, să ia cele mai bune măsuri pentru schimbările din piaţă, să identifice oportunităţile de creştere „şi, astfel, să fim cu un pas înaintea concurenţei”. Desigur, adaugă el, „într-un mediu extrem de competitiv, este esenţial ca produsele şi serviciile companiei să răspundă cerinţelor clienţilor şi tendinţelor dictate de piaţă”.

Obiectiv pe termen scurt: venituri cu 50% mai mari

Activă astăzi în regiunea Moldovei şi la Bucureşti, compania a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 7,9 milioane de lei (peste 1,5 milioane de euro), cu 40% mai mult decât în 2021, datorită în primul rând deschiderii unui punct de lucru dedicat în Bucureşti – un showroom în care s-au investit circa 300.000 de euro. „Pentru 2023, estimăm o creştere de aproape 50%.” Businessul are un portofoliu de produse cu care se adresează unui public foarte larg. Pe zona clienţilor B2C, vârsta variază în funcţie de nevoile şi preferinţele individuale, produsele şi serviciile oferite de Euro Evi putând fi utile pentru un spectru larg de vârste – de la tineri interesaţi să îşi mobileze propriul cămin, până la persoane mature preocupate să le asigure toate cele necesare copiilor. „Nici în ceea ce priveşte ocupaţia sau veniturile nu există restricţii specifice, deoarece ne adresăm persoanelor din diferite domenii profesionale, cu diverse ocupaţii, iar solicitările pentru piesele de mobilier pe comandă variază mereu în funcţie de nevoile individuale şi preferinţele financiare.”

În ceea ce priveşte clienţii B2B, domeniile de activitate cuprind o gamă largă, de la întreprinderi mici şi mijlocii până la corporaţii mari, de la industria HoReCa la societăţi comerciale mici şi mijlocii. „Numărul celor care apelează anual la serviciile şi produsele noastre este în creştere de la an la an, aspect care se poate vedea şi în dezvoltarea firmei, în creşterea cifrei de afaceri şi în extinderea activităţii către alte oraşe din ţară, cum a fost deschiderea unui sediu nou la Bucureşti, în 2022.”

Mobilierul produs de Euro Evi este executat în fabrica tehnologizată de la Iaşi, care are o suprafaţă de peste 2.500 de metri pătraţi. Compania deţine şi o serie de ateliere, ca puncte secundare de lucru pentru echipele de montaj. „Pe viitor, intenţionăm să creştem capacitatea de lucru, odată cu un volum mai mare de cereri, care vor duce şi la creşterea cifrei de afaceri.”

Recent, compania a făcut mai multe investiţii şi în achiziţionarea de echipamente şi utilaje moderne, aspect care a condus la extinderea capacităţilor de producţie, inovând totodată pe partea de design şi folosind materiale de o calitate ridicată. „În plus, am pus accent pe digitalizarea şi automatizarea proceselor de producţie, pe dezvoltarea de noi produse şi linii de producţie. Valoarea investiţiilor făcute în timp a variat foarte mult, de la investiţii mai mici până la investiţii semnificative, însă valoarea lor reiese din tot ceea ce înseamnă dezvoltarea firmei, feedbackurile clienţilor, îndeplinirea obiectivelor propuse pe termen lung şi deja realizate.”

Funcţionalitate, sustenabilitate, inovare

Vorbind despre tendinţele din piaţa mobilierului, Ionuţ Badurlă spune că au existat câteva trenduri şi schimbări semnificative de-a lungul ultimilor ani, în urma evoluţiei nevoilor şi preferinţelor consumatorilor, tehnologiei şi preocupărilor legate de sustenabilitate, iar designul şi arhitectura în acest domeniu sunt adesea influenţate de inovaţiile în forme, material şi funcţionalitate, la care se adaugă influenţele legate de cultură, stilurile de viaţă şi preferinţele consumatorilor. „De exemplu, schimbările în modul de lucru şi de viaţă la domiciliu pot influenţa cererea pentru anumite produse şi caracteristici. Totodată, schimbările în deciziile consumatorilor referitoare la materialelor, cum ar fi utilizarea lemnului natural sau a materialelor reciclate, pot influenţa şi acestea designul şi producţia de mobilă.”

Astfel, mobila cu design minimalist şi funcţionalitate crescută a devenit tot mai populară, consumatorii căutând piese de mobilier care să ofere un aspect simplu şi elegant, dar care să fie şi versatile, adaptabile la diferite nevoi şi spaţii. Totodată, mobila modulară, care poate fi adaptată şi reconfigurată în funcţie de cerinţe şi suprafaţa disponibilă, câştigă popularitate, iar mobilierul uşor şi portabil, facil de mutat dintr-un loc în altul, este la rândul său din ce în ce mai căutat. „Ca o tendinţă, şi tehnologia a început să se integreze în mobilier pentru a satisface nevoile digitale ale consumatorilor. Exemplele includ mobilierul cu încărcare wireless, iluminatul inteligent sau piesele de mobilier dotate cu porturi USB şi prize pentru conectivitate. Un impact semnificativ pentru piaţa de mobilier l-a avut şi comerţul online, astfel fiind oferită o gamă mai largă de opţiuni şi acces la mobilă personalizată. Cu alte cuvinte, consumatorii pot explora şi achiziţiona mobilier online, beneficiind de opţiuni de personalizare, evaluări şi recenzii ale produselor.”

Deschiderea către inovaţie, esenţială în faţa competiţiei

Cât despre competiţia venită din zona jucătorilor internaţionali, Badurlă spune că fiecare afacere adoptă strategii diferite în funcţie de obiectivele şi resursele pe care le are. „Este important pentru noi să analizăm concurenţa, să înţelegem punctele lor puternice şi, în acelaşi timp, să rămânem concentraţi pe aspectele care ne fac unici şi ne diferenţiază în piaţă, precum dezvoltarea unor produse distinctive şi de valoare, care vor atrage mai mulţi clienţi.”

La fel de importantă crede că este deschiderea noastră către inovaţie şi schimbare. „Practic, urmăm tendinţele şi nevoile din piaţă, suntem la curent cu noile tehnologii şi inovaţii în designul şi producţia de mobilă şi, totodată, suntem dispuşi să ne extindem gama de produse şi servicii odată cu solicitările clienţilor. Nu în ultimul rând, investim în promovare şi marketing, astfel încât să ne promovăm brandul şi produsele în mod eficient.”

Cucerirea întregii ţări, pe lista scurtă

Pe termen mediu şi lung, managerii Euro Evi au în vedere în primul rând să ajungă la un public şi mai numeros. „În această direcţie, ne gândim la deschiderea de showroomuri sau magazine în oraşele în care nu suntem încă prezenţi”, punctează Badurlă. Pe lista scurtă se află şi dezvoltarea gamei de produse, inclusiv introducerea de noi stiluri de mobilier, noi materiale sau funcţionalităţi inovatoare. „Ne gândim şi la adoptarea de tehnologii avansate, în pas cu ultimele tendinţe din domeniu, la nivel de producţie, cum ar fi automatizarea şi digitalizarea proceselor, pentru a îmbunătăţi eficienţa şi calitatea produselor. Dintotdeauna am fost deschişi – şi continuăm să fim – pentru parteneriate strategice cu designeri, arhitecţi sau alte companii din industrie, astfel încât să ne extindem reţeaua de clienţi, în paralel cu lansarea unor produse cât mai apropiate de inovaţiile din domeniu.”

O prietenie profitabilă

Despre decizia de a deveni parteneri, cei doi spun că aceasta a fost susţinută de mai mulţi factori care, în funcţie de situaţie şi de contextul în care s-au aflat pe drumul evoluţiei lor, s-au modificat. „Pot fi enumerate aici câteva dintre motivele comune care ne-au adus pe acelaşi drum, în cariera noastră profesională. În primul rând, abilităţile şi resursele noastre s-au unit astfel încât să putem vorbi de un parteneriat. Şi mai bine spus, prin unirea forţelor, am obţinut competenţe şi avantaje reciproce. Apoi, avem aceleaşi obiective când vine vorba de dezvoltarea afacerii, ceea ce ne aduce în punctul de a fi extrem de productivi. Nu în ultimul rând, împreună punem foarte mult preţ pe echipă. Echipa este totul”, susţine Enea.

Iar faptul că erau prieteni încă dinainte să devină parteneri de business a venit aşadar la pachet cu foarte multe beneficii. Astfel, spun că în momentele dificile sau stresante ale dezvoltării afacerii au ştiut să ofere suport emoţional reciproc, ceea ce i-a ajutat să poată lucra împreună pentru a depăşi obstacolele. „Am învăţat să respectăm şi punctele de vedere ale celuilalt, ştiind că fiecare dintre noi are abilităţi unice. Dacă recunoşti calităţile şi iei în considerare punctele de vedere şi sugestiile partenerului de afaceri, înveţi totodată să apreciezi şi să valorifici diferenţele de opinie, întrucât acestea pot aduce perspective şi idei noi”, adaugă şi Badurlă.

Ori de câte ori au apărut diferenţe de opinie, au evitat să le transforme în conflicte personale, abordând constructiv aceste diferenţe prin dialog şi negociere, ascultându-se unul pe celălalt, încercând să înţeleagă lucrurile din perspectiva celuilalt. „Scopul? Să găsim soluţii care să fie satisfăcătoare pentru ambele părţi. De asemenea, dacă ne raportăm la înţelegerea care ţine de partea financiară – care e o sursă majoră de tensiuni într-o relaţie de afaceri –, am mizat mereu pe transparenţă şi pe o gestionare a finanţelor făcută în mod corect şi echitabil. Am păstrat o evidenţă clară a tuturor tranzacţiilor financiare şi ne-am consultat mereu pentru a ne asigura că suntem în conformitate cu regulamentele legale şi fiscale”, explică Marius Enea modul în care au echilibrat balanţa prietenie-business.

Fondatorul firmei, mai mult decât un mentor

Din rândul realizărilor pe care le-au avut la nivel profesional, antreprenorii spun că acestea sunt reprezentate de atingerea obiectivelor propuse şi de experienţa acumulată. De-a lungul timpului, ei au beneficiat de sfaturi şi îndrumare de la Viorel Enea, fondatorul firmei, care a fost mai mult decât un mentor, având „o experienţă extraordinară”. „Ne-a fost mereu aproape, ne-a oferit de fiecare dată ghidare, sfaturi şi sprijin pentru dezvoltarea noastră profesională şi personală, cu îndrumări valoroase pentru gestionarea provocărilor şi luarea deciziilor potrivite. Un mentor, un om, un sprijin în tot ceea ce ne-am propus pentru atingerea obiectivelor”, spune Ionuţ Badurlă.

Potrivit lui, antreprenoriatul implică riscuri, însă aceste riscuri fac parte din procesul de învăţare şi creştere. „Învăţaţi să gestionaţi riscurile şi să vă adaptaţi la schimbări. Drumul antreprenoriatului poate fi provocator şi plin de obstacole. De aceea, este important să menţineţi o atitudine pozitivă, să fiţi rezilienţi şi să perseveraţi în faţa dificultăţilor. Încrederea în sine şi perseverenţa sunt cheile succesului în antreprenoriat”, este sfatul său pentru noile generaţii de antreprenori.

La rândul său, pentru că începutul unei afaceri este pe cât de provocator, pe atât de plin de incertitudini, Marius Enea le transmite tinerilor aflaţi la început de drum că este esenţial să se focalizeze pe pasiunea şi viziunea lor pentru a construi o afacere. „Identificaţi ceea ce vă motivează şi vă entuziasmează şi transformaţi acea pasiune într-un motor pentru succesul vostru. Fiţi mereu deschişi la învăţare şi căutaţi mereu să vă dezvoltaţi abilităţile şi cunoştinţele. Fiţi încrezători în propriile forţe şi, în acelaşi timp, fiţi deschişi să învăţaţi şi să colaboraţi cu alţi antreprenori, mentori, parteneri de afaceri şi profesionişti. Construiţi o reţea solidă de relaţii pentru că relaţiile pot deschide uşi noi, pot oferi sfaturi şi sprijin şi pot ajuta la creşterea afacerii voastre. Şi, nu în ultimul rând, investiţi timp şi efort în visul vostru şi înţelegeţi concurenţa.”

Tehnologia, laitmotivul viitorului

Iar într-un exerciţiu de imaginaţie legat de un viitor în care inteligenţa artificială „lucrează” cot la cot cu angajaţii, Enea este de părere că, la nivel de leadership, este nevoie în primul rând de o viziune clară şi inspirată pentru a ghida activitatea firmei prin schimbările destul de rapide dictate de evoluţia pieţei. De asemenea, consideră este esenţial să poţi identifica oportunităţile pentru scalare şi să trasezi o direcţie strategică, luând în calcul atât avantajele aduse de dezvoltarea accelerată, cât şi provocările asociate cu această dezvoltare. „Totodată, este crucial să fii deschis cu angajaţii, să-i încurajezi, să-i motivezi şi să-i sprijini, creând o cultură în care aceştia să se simtă valorizaţi şi implicaţi. Comunicarea clară şi transparentă este importantă pentru a asigura o înţelegere comună între angajaţi şi conducere.”

Reiterează aici şi dezvoltarea tehnologiei, în contextul în care orice lider trebuie să fie flexibil, să se poată adapta la orice tip de schimbare. „Pe termen mediu şi lung, este necesar să putem gestiona tranziţii şi transformări organizaţionale, ajustând strategia şi planurile în funcţie de noile cerinţe şi oportunităţi. De aceea, trebuie să fim dispuşi să ne actualizăm cunoştinţele şi să explorăm noi modalităţi de a utiliza informaţiile şi tehnologia în beneficiul organizaţiei şi al angajaţilor. În calitate de lider, trebuie să mă asigur că societatea respectă principiile etice şi normele de conducere responsabilă, context în care mă bazez pe propriile abilităţi de gestionare a schimbării.”

În viziunea sa, pentru liderul viitorului şi principalele provocări vin tot din zona de tehnologie. „Orice lider pe care ni-l imaginăm în anul 2030 trebuie să se asigure că angajaţii şi infrastructura organizaţională se adaptează optim noilor tehnologii. Este imperios necesar ca fiecare să înţeleagă impactul tehnologiei asupra afacerii, să poată face faţă cu succes schimbării.”

Enea crede că evoluţia tehnologiei înseamnă şi provocări de ordin etic, responsabilităţi legate de utilizarea corespunzătoare a acesteia, liderii fiind responsabili să implementeze politici şi practici în această direcţie. „Într-o lume tot mai interconectată, ei vor trebui să rămână competitivi în faţa inovaţiei şi concurenţei globale, să identifice noi oportunităţi de afaceri şi să colaboreze cu parteneri şi concurenţi pentru a crea valoare în cadrul organizaţiei.”

Iar din rândul oportunităţilor pe care liderii le vor avea odată cu avansul tehnologiei, el enumeră: accesul la informaţii şi date, comunicare şi colaborare îmbunătăţite, automatizare şi eficienţă crescută şi dezvoltarea abilităţilor de leadership.  


Cele mai importante borne ale poveştii antreprenoriale Euro Evi

1992

Sunt puse, la Iaşi, bazele companiei Euro Evi;

2003

Marius Enea preia frâiele businessului de la socrul său, Viorel Enea;

2004

Compania îşi începe perioada de dezvoltare;

2013

Ionuţ Badurlă se alătură businessului;

2022

Afacerea trece de pragul de 1,5 mil. euro venituri; În acelaşi an este deschis un nou showroom, la Bucureşti.


UN SFAT DE LA MANAGERII EURO EVI pentru antreprenorii aflaţi la început de drum:

Marius Enea: „Este esenţial să vă focalizaţi pe pasiunea şi viziunea voastră pentru a construi o afacere. Identificaţi ceea ce vă motivează şi vă entuziasmează şi transformaţi acea pasiune într-un motor pentru succesul vostru. Fiţi mereu deschişi la învăţare şi căutaţi mereu să vă dezvoltaţi abilităţile şi cunoştinţele. Fiţi încrezători în propriile forţe şi, în acelaşi timp, fiţi deschişi să învăţaţi şi să colaboraţi cu alţi antreprenori, mentori, parteneri de afaceri şi profesionişti. Construiţi o reţea solidă de relaţii pentru că relaţiile pot deschide uşi noi, pot oferi sfaturi şi sprijin şi pot ajuta la creşterea afacerii voastre. Şi, nu în ultimul rând, investiţi timp şi efort în visul vostru şi înţelegeţi concurenţa.”

IonuţBadurlă: „Învăţaţi să gestionaţi riscurile şi să vă adaptaţi la schimbări. Drumul antreprenoriatului poate fi provocator şi plin de obstacole. De aceea, este important să menţineţi o atitudine pozitivă, să fiţi rezilienţi şi să perseveraţi în faţa dificultăţilor. Încrederea în sine şi perseverenţa sunt cheile succesului în antreprenoriat.”


„Am învăţat să respectăm şi punctele de vedere ale celuilalt, ştiind că fiecare dintre noi are abilităţi unice. Dacă recunoşti calităţile şi iei în considerare punctele de vedere şi sugestiile partenerului de afaceri, înveţi totodată să apreciezi şi să valorifici diferenţele de opinie, întrucât acestea pot aduce perspective şi idei noi.”

IONUŢ BADURLĂ, MANAGER, EURO EVI

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.