RENAULT, A TREIA VENIRE
Made in Romania" se transforma in "Designed in Romania": Renault, care in sapte ani a readus la viata economia Pitestiului, deschide aici un centru in care vor fi create o parte dintre noile sale modele de automobile. Si pana acum economia Pitestiului si cea a Mioveniul gravitau in jurul Renault. Insa aceasta "prima investitie fabuloasa in creiere romanesti", cum o numeste vicepresedintele Constantin Stroe, va schimba, inca o data, destinul regiunii.
"Made in
Trei sunt deciziile strategice care marcheaza istoria celui mai mare investitor francez in
Renault incepe sa caute aici, prin urmare, si altceva decat a cautat pana acum. "Este prima investitie fabuloasa in creiere romanesti.
Pe de alta parte, aici vor fi concepute modele care sa deserveasca aceste regiuni, ceea ce se traduce prin eficienta in marketing (dezvoltarea acestora la
Tragand linie, este vorba de o investitie de circa 100 mil. de euro, conform reprezentantilor Automobile Dacia. Si daca la aceasta valoare s-ar adauga si alte cateva sute de milioane de euro preconizate sa fie investite din partea producatorilor de piese de schimb si de subansamble ca urmare a acestei miscari (ar fi o repetare a scenariului de pana acum - furnizorii Renault investind de doua ori mai multi bani in Romania decat grupul francez), atunci primarii din Mioveni si Pitesti, localnicii si antreprenorii din regiune ar trebui sa-si frece mainile de bucurie. Toate aceste zerouri se vor traduce prin locuri de munca, salarii, consum - deci stabilitate economica. Cel putin asa spune teoria. Dar si realitatea ultimilor ani.
O fotografiere la detaliu a potentialului economic generat de investitiile aduse in discutie mai sus este aproape imposibil de realizat, insa o estimare a acestuia poate fi facuta prin prisma a ceea ce Renault a generat deja in cei sapte ani de cand s-a instalat la uzina de la Mioveni. Cum au fost acesti sapte ani pentru economia zonei? In ce masura a impins Renault afacerile antreprenorilor locali? Au dus-o miovenii si pitestenii mai bine dupa venirea francezilor? Pentru un tablou corect al post-privatizarii
Cand era director general la
Daca Stroe aduce in discutie cresterea standardelor locuitorilor zonei, dar si civilizarea manierei de lucru la
Nu numai cartea de vizita a lui Pendiuc e in limba franceza. Si brosura orasului Mioveni sau meniul restaurantului din centrul aceluiasi oras sunt dublate in franceza. De fapt, francofonizarea regiunii - daca termenul este permis - ar fi un prim efect usor de sesizat al celor sapte ani scursi de la intrarea uzinei
Orasul s-a format acum zece ani in jurul platformei
Bani care se reflecta in imbunatatirea calitatii vietii populatiei, da de inteles Georgescu in timp ce povesteste despre proiectele Primariei: o cantina sociala, un liceu nou (abia dat in folosinta), o catedrala in centrul orasului (o investitie de circa 100 de mld. de lei ce se va finaliza in 2008), o piscina cu acces gratuit. Tot din banii primariei s-a facut si imbunatatirea conditiilor de pe stadionul de fotbal local, inclusiv cu o instalatie nocturna - este vorba despre echipa Dacia Mioveni, care ocupa primul loc in clasamentul Ligii a II-a si care are un buget de 400.000 de euro, tot de la Primarie, spune Razvan Tunaru, director sportiv. Iar pentru la anul, primarul Georgescu - fost sef al cantinei si sef de protocol la
Punand cap la cap aceste proiecte si principala sursa de finantare a orasului - Automobile Dacia si furnizorii sai - nu ar fi eronata observatia ca in jurul uzinei graviteaza viata economica si sociala a micului oras de 36.000 de locuitori. Iar stabilitatea uzinei, pe de o parte si a locurilor de munca a locuitorilor din Mioveni, pe de alta parte - oras care are o rata a somajului scazuta, de 2,8% - nu a trecut neobservata in mediul de afaceri. In primul caz, al stabilitatii Automobile Dacia, (determinanta si pentru stabilitatea locurilor de munca, deci a consumului in zona), de notat ca uzina a magnetizat aparitia unor mari nume internationale, precum Lisa Draexlmaier, Valeo, Centrul International CKD sau Piroux (acesta din urma fiind recent intrat pe harta Mioveniului, de cateva luni). In total, e vorba de investitii atrase de circa 400 de milioane de euro din partea furnizorilor traditionali Renault numai in zona Pitesti-Mioveni (la care s-ar adauga cele 800 de milioane din partea Renault pana acum).
Daca primarul Ion Georgescu spune ca si politica de impozitare a orasului a incurajat investitiile in zona - "baza de impunere la impozite fiind de 1%, cand ar fi putut fi si de 1,5%", spune el - Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia are o explicatie plastica - si elocventa in acelasi timp - pentru dimensiunea investitiilor straine de pe orbita uzinei Dacia. "Renault a fost ca un nas bogat la o nunta saraca: a venit cu un alai de nuntasi bogati". Numai ca din alaiul venit la nunta Renault - ca sa il parafrazam pe fostul manager de la
Iar antreprenorii locali s-au orientat catre afaceri in domeniul serviciilor, al tricotajelor si cel alimentar, completeaza Georgescu peisajul afacerilor din orasul nascut in jurul platformei auto, care inregistreaza la ora actuala 640 de agenti economici la o populatie activa de aproximativ 26.000 de locuitori (restul pana la 36.000 fiind copii - preponderent - si persoane la limita pensionarii). Acelasi peisaj economic arata la fel de aglomerat in informatii optimiste si in Pitesti, municipiul judetului Arges - judet despre care Ioan Marian Nastase, director executiv al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Arges (AOA) si fost responsabil de resurse umane la uzina Dacia spune ca ar fi al patrulea din Romania ca putere economica. "Nimic nu s-a inchis aici - totul s-a transformat, reprofilat, retehnologizat", spune Nastase enumerand ca principale domenii de interes pentru investitori domeniul constructiilor, industria prelucratoare de mase plastice, servicii, asigurari, banci, dealing auto, comert. Dintre acestea, cele mai dinamice ar fi constructiile, comertul si dealing-ul auto.
De pilda, din informatiile BUSINESS Magazin, Pitestiul ar fi al doilea oras din
Insa pe aceasta piata, a magazinelor mari - deschisa de Metro inca dinainte de venirea francezilor de la Renault - foarte confortabil si fara batai de cap din partea competitiei pare sa stea business-ul celor mai importanti antreprenori locali, Cornel si Ilie Penescu. Este vorba despre Pic, hypermarket deschis in 2003 si care este inglobat intr-un holding care mai detine afaceri in domeniul alimentar (zahar, ulei, orez), al taximetriei (companie cu acelasi nume), mass-media (ziarul local Top, cu un tiraj vandut declarat de 9.000 de exemplare zilnic), fotbal (60% din clubul de fotbal FC Arges). "Nu ne temem de competitie", spune relaxat Cornel Penescu in discutia despre marii retaileri internationali deja prezenti sau anuntati in
In ce masura stabilitatea business-ului sau a depins de venirea francezilor de la Renault in zona? "Daca nu venea Renault, venea altcineva - de pilda Volkswagen", spune Penescu, pus in fata afirmatiei lui Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia: "Sa ne imaginam ce s-ar fi intamplat cu Pitestiul si localitatile din imprejurimi daca Renault nu ar fi venit aici". "Fara investitia francezilor putea sa fie si mai rau, cum s-a intamplat la
Dimpotriva, multi dintre pitesteni si mioveni aveau mai multi bani inainte. Argumentul sau? O practica de pe platforma
Un alt antreprenor local - Paul Schiaucu, director general al dealerului Daperom, poate cel mai important dealer Dacia din Pitesti, are un alt calificativ decat Penescu pentru privatizarea Dacia: acesta nu este "buna", ci "mana cereasca". Diferenta de optica dintre Penescu si Schiaucu are ca explicatie natura business-ului celor doi. Acesta din urma nu isi alimenteaza afacerea din retail, alimente sau fotbal - ca Penescu - ci din vanzarea de masini si piese de schimb, dealingul auto fiind domeniul unde Argesul sta cel mai bine la nivel national, dupa Bucuresti.
Motivul acestei suprematii tine in principal de traditia acestui tip de comert in zona: Schiaucu - care este si presedinte de onoare la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (
Asadar, puse in acelasi taler povestile autoritatilor si ale antreprenorilor locali, pe de o parte, si contraexemplele fabricii Ursus (inchisa acum cativa ani) sau insuccesul firmei de distributie grecesti Top Brands pe aceasta piata, pe de alta parte - o concluzie ar fi ca Pitestiul este un oras a carui destinatie de afaceri s-ar putea plasa undeva in zona de sus a agendelor marilor companii si nu numai. Desi Pitestiul creste cu una-doua trepte de viteza sub Timisoara - cel mai relevant reper in materie de boom economic la nivel national, avand mai multe zone de business exploatate (industria auto, alimentara, IT, servicii de consultanta de business, HR si avocatura), este clar ca "orasul auto" - asa cum este deseori numit Pitestiul - devine o piata de desfacere din ce in ce mai interesanta si pentru alte domenii decat cel auto. Cel bancar de pilda, edificatoare fiind aici o observatie a primarului Pendiuc, aflat la al patrulea mandat: "Nu am auzit de vreo banca din afara Pitestiului care sa nu fie si aici". Sau telecom - centrul orasului este impanzit de dealeri ai marilor operatori. S-ar adauga cel hotelier, unde capitalul investit ramane preponderent cel local (Pendiuc spune ca 90% din proiectele hoteliere din
Si ar mai fi un argument pe care Pendiuc l-ar arata potentialilor investitori: determinarea tinerilor de a ramane in Pitesti si de a intemeia familii - sunt 60-70 de cununii civile anual, fata de cele 40-45 acum 4-5 ani. "Oamenii au de lucru si au stabilitate financiara", argumenteaza el (pe langa Automobile Dacia, alti mari angajatori ar fi Subansamble Auto - tot un business al unui antreprenor local, Gheorghe Badea; Petrochimia; Rolast).
Asadar, daca eventualele nelinisti ale companiilor vizavi de piata de desfacere din zona - indiferent de domeniu - ar fi spulberate de stabilitatea economica a oraselor Pitesti si Mioveni, acestea ar putea veni insa din partea puterii de consum. Salariile pe care le asigura cel mai mare angajator al zonei - Automobile Dacia - sunt totusi mici. De pilda, un inginer la
Un alt angajat al uzinei, cu o vechime similara - peste 30 de ani - dar fara studii superioare, spune ca are un venit lunar de 8 milioane de lei, brut. "Foarte greu ma descurc", spune el, adaugand ca pentru a face fata cheltuielilor cauta alte surse de venit.
Povestile celor doi - reprezentative pentru macar o parte dintre cei 16-17.000 de angajati ai platformei din Mioveni si Pitesti - conduc la ipoteza ca venirea unui investitor la
Investitia Renault a insanatosit totusi incontestabil zona - fara cele 1,2 miliarde de euro investite in sapte ani de Renault si de furnizorii sai traditionali Pitestiul si Mioveni-ul ar fi aratat fara indoiala altfel. Cu noul centru de cercetare si dezvoltare vor veni si alti bani. Si se va mai intampla ceva. "Made in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro