Telecomunicatiile 2.0

Postat la 22 decembrie 2008 92 afişări

Schimbare de management la Autoritatea Nationala pentru Comunicatii, la Cosmote si la UPC. Aparitia ofertelor comune de telecomunicatii. Lansarea pe piata a iPhone si a brandului de lux de telefoane mobile Vertu. Acestea sunt numai cateva dintre schimbarile care au marcat anul 2008.

 

Totul a inceput cu o tranzactie. Saudi Oger, cea mai mare companie de telecomunicatii din Arabia Saudita, a cumparat in luna ianuarie 50% din participatia Qualcom Incorporated la Inquam Limited, proprietarul operatorului de telefonie mobila Telemobil (Zapp) din Romania. La scurt timp a urmat numirea lui Chris Bataillard in functia de director executiv al Zapp, dupa demisia fostului CEO Piermario Di Pietro.

 

Exemplul Zapp nu este singular, anul acesta avand loc schimbari la nivel de top management in cadrul mai multor com­pa­nii din industria telecom. Cosmote l-a inlocuit pe Nicolaos Tsolas, odata cu incheierea mandatului sau de doi ani, cu grecul Stefanos Teocharopoulos, iar la carma UPC Romania a venit la inceputul anului Jack Mikaloff, dupa opt ani de la numirea fostului director executiv, Richard Anderson. Si Richard Moat, seful Orange, ar fi trebuit sa paraseasca anul acesta conducerea Orange Romania, daca mandatul nu i-ar fi fost prelungit pana in 2010. Dar cea mai importanta schimbare de management a avut loc in fruntea Auto­ritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), unde locul lui Dan Georgescu la conducerea organizatiei a fost luat de Liviu Nistoran, care a transformat ANRCTI in Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC).

 

Pe o piata a telecomunicatiilor esti­mata la 7 miliarde de euro, potrivit lui Liviu Nistoran (incluzand aici atat serviciile telecom, cat si cele postale si infrastructura), competitorii au facut eforturi de a fi inovatori si de a castiga cota de piata. “Maturizarea pietei romanesti de comunicatii mobile, cu o rata de penetrare a telefoniei mobile de aproximativ 130% este unul dintre principalele momente care au marcat anul 2008”, este de parere Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania, explicand astfel strategia companiei de a se extinde in segmentul telefoniei fixe si in cel al serviciilor de date mobile in banda larga.

 

Dupa RCS&RDS, companie care dupa castigarea licentei 3G in 2007 a devenit al cincilea operator de telefonie mobila din Romania si totodata primul furnizor de servicii quad-play (telefonie fixa si mobila, internet si servicii TV), Romtelecom s-a aliat cu Cosmote pentru a putea integra si telefonia mobila in oferta de servicii. Romtelecom si Germanos au avantajul actionariatului comun, fiind controlate de OTE, grup elen care a fost implicat anul acesta intr-o tranzactie de amploare, nu neaparat prin valoare, ci prin implicatiile pe care le-ar putea avea asupra industriei telecom romanesti. Deutsche Telekom a cumparat 3% din actiunile OTE, facandu-si astfel intrarea in Romania, chiar daca deocamdata doar indirect. Iar Romtelecom a mai dobandit un avantaj pe parcursul lui 2008 - castigarea licentei de comunicatii mobile licitate de ANC, prin care poate vinde servicii de internet si telefonie fixa in zone unde nu detine infrastructura de cablu sau de fibra optica si care rezolva una dintre principalele probleme strategice ale actionarilor, anume lipsa unei licente de servicii de internet mobil in Romania.

 

Urmand exemplul Romtelecom si Cosmote, si Orange s-a inscris in competitia din segmentul quad-play, dupa ce a incheiat la inceputul anului un parteneriat cu UPC Romania. “Este in mod clar ambitia noastra sa intram in fiecare segment al pietei telemedia”, declara la inceputul anului Richard Moat, justificand acest prim pas al companiei catre zona de servicii quad-play.

 

Anul 2008 este totodata anul de lansare a portabilitatii numerelor de telefon, prin care utilizatorii pot schimba furnizorul de servicii de comunicatii fara a-si pierde numarul de telefon, fapt care a impins operatorii telecom intr-o competitie mai intensa pentru a-si pastra clientii. Totusi, efectele portabilitatii sunt limitate: din octombrie si pana la finalul anului, numarul cererilor de portare inregistrate de ANC nu a depasit cateva mii, iar majoritatea operatorilor cred ca nici anul viitor nu vor fi sesizate miscari semnificative. In schimb, Cosmote considera portabilitatea o oportunitate de a-si creste baza de clienti, mai ales ca, pana la finalul lui 2008, numarul cererilor de portare in reteaua Cosmote l-a depasit pe cel al cererilor formulate de clienti pentru plecarea in alta retea.

 

La nivelul ofertei de produse telecom, venirea pe piata a brandului de telefoane mobile de lux Vertu, a tele­foa­nelor HTC si lansarea popularului iPhone de catre Orange ar putea stabili noi repere in domeniul pietei celularelor, confirmand interesul consumatorilor romani pentru asemenea produse scumpe si care

incorporeaza cele mai noi tehnologii.

 

In ansamblu, se poate spune despre 2008 ca a fost un an favorabil industriei telecom. Nici macar in ultima parte a anului, acest segment nu s-a aliniat intregii economii afec­tate de criza financiara, “Pana in prezent, sectorul telecomunicatiilor a evoluat fara a resimti un impact major al crizei. Cresteri vor fi in continuare, chiar daca mai lente decat in anii precedenti”, sustine Richard Moat. 

 

REPERE 2008

  • Piata serviciilor de telefonie mobila ajunge la un nivel de penetrare de 130%.
  • Romtelecom si Cosmote, urmate de Orange si UPC, lanseaza primele oferte comune de telecomunicatii.
  • Introducerea portabilitatii numerelor de telefon - utilizatorii pot schimba operatorul de telefonie fara a fi nevoiti sa schimbe si numarul de telefon.
  • Deutsche Telekom intra pe piata romaneasca prin achizitia OTE, compania care controleaza Romtelecom, Cosmote si Germanos in Romania.

 

Urmărește Business Magazin

/cover-story/telecomunicatiile-2-0-3677516
3677516
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.