Unde au disparut masini de 2,5 mld. euro intr-un an

Postat la 24 noiembrie 2009 64 afişări

Prabusirea consumului in ultimul an a lovit din plin unul dintre cele dinamice sectoare de dupa Revolutie - vanzarile de masini. In cel mai prost an dintre ultimii zece, chiar si pionierul comertului cu masini, Ion Tiriac, a decis sa renunte la actiunile pe care le mai avea in cadrul importatorului Mercedes-Benz.

De la etajul cinci al unei cladiri de birouri din zona Baneasa din nordul Capitalei, Michael Grewe simte cel mai bine pulsul economiei romanesti. "Inainte vedeam multe macarale care lucrau la tot mai multe situri de constructii de locuinte sau birouri. Acum, macaralele stau. Nimeni nu mai construieste nimic. Criza si-a spus cuvantul", afirma oarecum resemnat Grewe, cel care conduce de mai multi ani filiala locala a Mercedes Benz.

Nici nu ar fi greu sa para resemnat, avand in vedere ca doar unul din 25 de oameni care intrau anul acesta in showroom-urile Mercedes pentru a face un drive-test cumpara o masina, de cinci ori mai putin decat anul trecut. "Masina e buna, pretul e bun, dar clientul amana decizia", crede Grewe.

Poate tocmai de aceea, Ion Tiriac a decis recent sa isi vanda pachetul de 49% din actiunile importatorului Mercedes Benz si sa se concentreze pe activitatea celor sapte dealeri pe care ii detine.

Estimata de surse din piata la mai multe zeci de milioane de euro, tranzactia reprezinta o premiera atat pentru Ion Tiriac, care de-a lungul timpului a fost interesat mai degraba de parteneriate cu nume mari precum Allianz, HVB, Mercedes, decat de vanzarea integrala a afacerilor sale.

Ba, mai mult, compania prin care Tiriac controla de 17 ani importul masinilor Ford va fi inlocuita de anul viitor de o filiala directa a grupului american, mai ales ca de anul acesta a inceput si productia primelor modele Ford la Craiova, disponibile deja in showroom-urile romanesti, chiar daca la nivelul intregii piete sunt tot mai multi cumparatori, asa cum spunea Grewe.

Cateva sute de metri mai departe de biroul din Baneasa al sefului Merecedes Benz, cafeneaua Turabo din cadrul showroom-ului Porsche Bucuresti Nord, unul dintre cele mai mari centre de acest fel din tara, spune cam aceeasi poveste. Daca anul trecut cele circa zece mese erau aproape in permanenta ocupate de cei ce vizitau centrul pentru a cumpara o masina sau pentru o revizie, acum sunt locuri pe alese.

"Vedeti showroomurile? Nu mai sunt la fel de multi clienti ca anul trecut", spune Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, cel mai mare business din industria importurilor auto, cu afaceri de aproximativ 1 miliard de euro in 2007 si 2008.

Anul acesta insa, Valmar va trebui, pentru prima data de la infiintarea companiei in urma cu zece ani, sa raporteze actionarilor austrieci o cadere dramatica a vanzarilor, avand in vedere ca dupa primele sase luni livrarile s-au redus la jumatate.

Apare astfel prima si cea mai dramatica intrebare: cum vor reusi sa reziste dealerii cu investitii de milioane si zeci de milioane de euro pe o piata a carei valoare ar putea ajunge in acest an la 1,5 mld. euro, adica mai putin de jumatate comparativ cu 2007 si 2008?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/unde-au-disparut-masini-de-2-5-mld-euro-intr-un-an-5121479
5121479
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.