Oamenii care conduc lumea o conduc de la inaltime. Afaceri de miliarde de dolari plutesc in aer in fiecare zi, la propriu, in timp ce mii de oameni de afaceri isi savureaza destins sampania frantuzeasca la bordul avioanelor lor private, zburand de la o tranzactie la alta. Pe vremea cand ocupa functia de Chief Financial Officer al USX/Marathon Oil din SUA, Richard Moat, actualul CEO al Orange Romania, trebuia sa se lupte zilnic cu o agenda destul de aglomerata. Incepea ziua cu un mic-dejun in Minneapolis, lua pranzul la Chicago si isi petrecea toata dupa-amiaza in intalniri la Los Angeles. Un avion privat inchiriat de companie era singura solutie pentru Moat, ca si pentru alti manageri ultramobili care trebuie sa ajunga in mai multe locatii diferite in aceeasi zi. Industria avioanelor private si-a luat un avant puternic in ultima perioada, pentru ca ea lucreaza in slujba unor oameni importanti, care au extrem de putine sanse sa inchida o tranzactie la Frankfurt, spre exemplu, si sa participe la un eveniment in familie la Bucuresti intr-un interval mai mic de doua ore. \"Este un serviciu incredibil\", spun, la unison, managerii care reusesc sa evite elegant orele petrecute la check-in si se imbarca, ulterior, intr-o aeronava de lux. Desigur, daca cineva isi poate permite in mod curent acest serviciu. Paradoxal, insa, intr-o epoca in care mobilitatea a trecut de la conceptul de \"fapt\" la un veritabil \"status simbol\", nu trebuie sa conduci o corporatie sau sa fii seic pentru a zbura la un asemenea nivel. Manageri si antreprenori importanti din Romania apeleaza din ce in ce mai des la avioane private care sa le faciliteze deplasarile la diverse situri de productie sau la intalniri cu parteneri din Europa. Care sunt principalele lor motive? De la lipsa de timp si pana la avantajele unui zbor personalizat, totul culminand cu o impresie impecabila pe care o lasa partenerilor de afaceri, lista de motive pentru a inchiria un avion poate fi destul de lunga. Ali Ergun Ergen, director de dezvoltare al companiei Baneasa Developments, spune ca domeniul in care activeaza necesita foarte multe deplasari. Pentru ca foloseste cu predilectie rute unde nu exista curse comerciale destul de dese, considera ca este un mare avantaj sa inchiriezi un avion privat. \"Obisnuiam sa inchiriez avioane de foarte mult timp si o fac ori de cate ori este necesar. In urma cu ceva vreme, in calitate de director general al Anchor Group, de exemplu, trebuia sa urmaresc perspectivele companiei in afara Bucurestiului. Vroiam sa ajung in contact cu retaileri care nu se aflau in capitala, ci in orasele emergente din jur, si se intampla sa fiu chiar in mai multe astfel de locatii intr-o singura zi\", spune Ergen. \"Asa am ajuns sa apelez la avioane private, si le foloseam cel mai mult pe curse interne. Au existat perioade in care traversam tara de la un capat la altul si stateam zi-lumina in avion\", spune omul de afaceri care se ocupa de cel mai mare proiect imobiliar din istoria Romaniei, cu o valoare estimata la peste 1 miliard de euro. Despre Ergen se poate spune ca a \"inventat\" conceptul de mall in Romania prin dezvoltarea proiectelor comerciale Bucuresti Mall si Plaza Romania, pe vremea cand conducea operatiunile Anchor Group in Romania.Ali Ergun Ergen spune ca este nevoit sa petreaca destul de mult timp in avioane, ceea ce il face sa prefere zborurile cu avioane private curselor cu orar fix. \"Planurile de expansiune ale Baneasa Shopping City ma determina sa ma gandesc la inchirierea unui avion si pe viitor. Am zburat pana acum insotit de unii din actionarii companiilor pentru care lucram, de arhitecti sau de colegii mei care se ocupa de dezvoltarea proiectelor\", spune Ergen. \"Actionarii companiei Anchor Group detineau propriul avion de business. Sunt oameni decenti, nu extraordinar de bogati, si foloseau aceste servicii. Imi amintesc ca cel mai mare avantaj pe care il gaseau in serviciile private de zbor este faptul ca se poate fuma\", se amuza Ergen.Zboruri de imagineEl isi aminteste ca la lansarea unuia dintre proiectele pe care le-a finalizat in Romania a trimis un avion privat pentru a aduce investitorii din Turcia in Bucuresti. \"Acesta este un alt avantaj al liniilor private, pentru ca poti oferi servicii de calitate si nu neaparat foarte high-end partenerilor de afaceri\", spune seful Baneasa. Preturile pentru a inchiria un astfel de avion? \"Am folosit un business jet apartinand unei companii din Turcia, iar preturile sunt similare in Europa - am platit in jur de 2.000 de euro pe ora de zbor\", spune Ergen. Richard Moat spune ca atunci cand petreci foarte mult timp in deplasari, un business jet te poate scoate din incurcatura: \"Zbor in strainatate de doua ori pe saptamana, in medie. In perioada pe care am petrecut-o in SUA, adica in 2004, pentru a inchiria un avion pentru 4 ore plateam cam 7.500 de dolari. Imi amintesc, de asemenea, ca au fost ani, precum 2005, in care am avut peste 100 de zboruri in Europa\", spune CEO-ul Orange Romania, a carei cifra de afaceri ar putea depasi anul acesta 1 miliard de euro. Destinatiile cele mai frecvente, sunt, pentru Moat, Paris si Londra, unde cel mai adesea participa la intalniri cu omologii sai din cadrul subsidiarelor Orange. Avantajele zborurilor private nu rezida doar in economie de timp. \"Da, fiind un avion privat, economisesti foarte mult timp. Check-in-ul se face cu viteza luminii, fata de un check-in normal, pasagerii sunt foarte putini si boarding-ul dureaza automat mai putin, dar si serviciile on-board sunt foarte speciale\", spune Andreea Mihai, director de marketing al retailerului Carrefor Romania, cu vanzari de aproape 400 de milioane de euro pe primele 9 luni ale anului. Tratamentul clientilor de private jets este deosebit. \"Mancarea si bauturile sunt rafinate, este liniste si te poti concentra mai bine\", spune Mihai.\"Cand inchiriez un avion, pot suna cu doua ore inainte sa imi anunt sosirea\", explica Ergen de la Baneasa. \"Regulamentele clasice din aviatie sunt functionale, dar procedurile sunt cu mult mai facile - check-in-ul se face repede, controlul identitatii si masurile de securitate sunt si ele mai prompte. Cel mai tare imi displace sa imi astept bagajul, odata ajuns la destinatie. Cand zbor cu un avion privat, imi iau si bagajul mai repede, totul dureaza mai putin\", spune Ergen. Pe piata romaneasca, trei jucatori autohtoni opereaza zboruri private: Eurojet, Tiriac Air si MIA Airlines. Exista insa si cativa operatori straini, printre care Jetalliance, Nobil Air, MAP Executive Flight Services, care se adreseaza traficului local de business, care creste simtitor. Conform Eurocontrol (organism international de supraveghere si dirijare a traficului), in anul 2005 s-a dublat numarul curselor de afaceri zilnice in Romania, fata de anul trecut. Romania se afla astfel in primele trei locuri din Europa in topul cresterilor traficului aerian de business. Tratament regesc\"Este un business in formare\", sustine si Paul Gurau, presedintele Tiriac Air, punctul de vedere al operatorului. \"In Romania incepe sa se formeze cererea, in timp ce in afara piata este deja foarte fragmentata, impartita de mai multi jucatori\", spune el. Costurile unei ore de zbor, sunt, in medie, situate intre 2.700 de euro si 4.500 de euro, in functie de mai multi factori, printre care tipul aeronavei, ruta de zbor, programul de zbor, nivelul serviciilor la bordul aeronavei. Pe piata externa costurile per ora de zbor depasesc cu usurinta 5.000 de euro.Companiile care opereaza avioane de business, ofera si servicii la sol pentru clientii lor. Compania Eurojet, unul dintre cei trei operatori de zboruri business, ofera clientilor sai limuzine pentru transportul la destinatie si se ocupa si de rezervarile lor la hotel. \"Daca un pasager vrea ca un Mercedes sa il astepte la coborarea din avion, il costa in plus 4-500 de euro pe zi\", spune Mihai Serbanescu, presedintele Eurojet, care a inregistrat o cifra de afaceri de 2,2 milioane de euro in 2005. Clientii operatorilor de zboruri private din Romania provin din medii diferite, de la manageri de companii multinationale la presedinti de cluburi sportive sau antreprenori locali. \"Toti vor acelasi lucru: sa ajunga repede la o anume destinatie. Si de aici deriva o particularitate a businessului - pentru acesti clienti nu exista intarzieri\", spune Mihai Serbanescu de la Eurojet. Insa, pe de alta parte, clientii de private jets pot anula oricand o cursa daca nu mai vor sa plece in calatorie.\"Clientul de private jet are tratament preferential. Totul se poate personaliza pe timpul zborului sau, de la tipul de cognac la aroma cafelei din ceasca\", spune Paul Gurau de la Tiriac Air. Tiriac Air a inregistrat o cifra de afaceri pe anul 2005 de 4,5 milioane de euro si estimeaza o crestere a traficului aerian de business pe viitor. Serviciile unei companii de zboruri de afaceri se diferentiaza si in functie de aeronava. Tiriac Air opereaza un Gulfstream 200, un Boeing 737 cu 44 de locuri care a fost adaptat si are o configuratie \"executive\" , cu scaune business si zona de relaxare, si doua elicoptere, Augusta 109 si Bell 206. Eurojet are in dotare o aeronava Cesna Citation Encore, in configuratie comerciala de 7 locuri, si intentioneaza sa mai achizitioneze 3 aeronave - un Global 5.000, care poate efectua zboruri transatlantice si 2 Eclipse 500 cu cate sase locuri din categoria Very Light Jet (avioane ultra usoare). Un aspect important este faptul ca in timpul zborurilor cu avioane private sunt permise comunicatiile si folosirea dispozitivelor electronice. \"Folosesc in orice calatorie BlackBerry-ul, pentru a-mi verifica e-mail-ul - primesc in jur de 75 de e-mail-uri pe zi - si mai obisnuiesc sa iau cu mine un notebook\", spune Richard Moat. \"In afara de faptul ca economisesc timp pretios, in timpul zborurilor private mai ai si alte avantaje: mancarurile sunt mai rafinate, poti telefona si beneficiezi chiar de medicamente homeopatice pentru rau de avion\", spune Andreea Mihai de la Carrefour. Carrefour face apel la zboruri private, mai ales cu elicopterul, in cazurile in care cursele comerciale nu sunt o solutie destul de rapida. Pe aripile businessuluiConceptul de avion privat a aparut in SUA inca din anii \'60. Boom-ul de avioane in flote private s-a inregistrat in anii \'80, cand marile corporatii au inceput sa isi alcatuiasca flote pentru a efectua deplasari, dar si din ratiuni de imagine, pentru a-si impresiona partenerii de afaceri. Ca business, un avion privat poate fi inchiriat de la un operator specializat, poate fi detinut in proprietate fractionata sau poate fi detinut in intregime de catre o companie sau o persoana. Programele de charter (inchirieri de business jets) sunt potrivite clientilor care zboara mai putin de 50 de ore de zbor anual, care inchiriaza aeronave pentru cateva mii de euro pe ora. Si nu este deloc greu de imaginat cum isi poate permite cineva sa foloseasca aceste servicii. Sa imaginam un scenariu. Se da un CEO de succes, cu o agenda incarcata. Maine trebuie sa se incheie o tranzactie importanta si asta presupune ca toata echipa de management sa zboare de la Bucuresti la Praga si sa se intoarca in aceeasi zi. Costurile pentru inchirierea aeronavei private ajung la 7.000 - 8.000 de euro, in care intra marele confort de a evita agitatia din aeroporturile publice, scurtarea timpului de imbarcare si caviarul si sampania de la bord, pentru a sarbatori reusita, in timpul zborului de intoarcere. Pe scurt, costurile sunt comparabil mai mici decat daca respectiva companie ar fi platit bilete individuale pentru echipa de management sau daca i-ar fi cazat pe acestia la un hotel de afaceri. In SUA, care este de departe cea mai dezvoltata piata pe acest segment de aviatie, exista peste 300 de operatori de chartere. Multe dintre avioane nu sunt dedicate full-time inchirierii, ci apartin unor proprietari particulari care le inchiriaza atunci cand nu le folosesc ei insisi. Pe de alta parte, desi costurile pentru inchirierea unui avion sunt la indemana companiilor de talie mare, dar si a antreprenorilor obisnuiti cu luxul, exista anumite costuri care fac diferenta cand vine vorba de deplasari de durata. Daca un avion trebuie sa zboare fara pasageri si trebuie sa ii colecteze pe acestia de la o destinatie (asa-numitele \"fairy flights\"), majoritatea operatorilor incarca nota de plata. La fel se intampla si atunci cand intalnirea dureaza 5 zile in loc de una si clientul trebuie sa plateasca cazarea pilotului, dar si a avionului intr-un hangar.Semne pe cerIn afara de inchiriere, un avion poate fi detinut de mai multe persoane, sub forma de proprietate fractionata. O persoana poate cumpara o \"parte\" dintr-un avion al unei anumite companii. Sa fii proprietarul unei parti dintr-un avion, oricat de hilar ar parea, nu inseamna ca poti zbura oricat si oriunde cu avionul respectiv, ci operatorul iti poate pune la dispozitie un zbor catre destinatia la care vrei sa ajungi, exact in momentul in care ai nevoie. Cu alte cuvinte, clientii platesc un mic procent din costul aparatului de zbor si apoi rezerva un numar total de ore de zbor, dar si plateste taxe suplimentare pentru a acoperi mentenanta avionului si timpul de zbor efectiv. NetJets, de exemplu, compania americana detinuta de Warren Buffet, programeaza suficiente zboruri zilnic astfel incat sa concureze chiar cu operatorii nationali de linie. Clientul plateste o taxa lunara plus taxe pentru orele pe care le petrece \"in zbor\". Pretul de achizitie a unei parti dintr-un avion ajunge la aproape 1 milion de dolari, la care se adauga 7.000 de dolari lunar pentru management si in jur de 2.000 de dolari per ora de zbor. In termeni de proprietate absoluta, sa ai in hangar un Cessna Citation de 6 milioane de dolari sau un Boeing Business Jet echipat high-end de 50 de milioane de dolari, transmite un mesaj important. Ai totul la dispozitie: tacamurile de argint, DVD-urile, selectia de vinuri pentru toasturile din timpul zborurilor. Orice avion de lux nu vine insa doar dotat cu plasme si sali de sedinta, ci si cu un set semnificativ de probleme. In primul rand, pentru orice componenta care trebuie schimbata avionul este mentinut la sol. Apoi, pilotii sunt destul de greu de gasit, iar daca nu cumva avionul apartine unei corporatii, atunci cea mai buna solutie este ca proprietarul sa apeleze la serviciile unei companii specializate in mentenanta si zbor. Un avion care este mentinut intr-o stare buna poate functiona in siguranta 20 sau chiar 30 de ani. Alimentate de boom-ul proprietatii fractionare, fabricile de avioane au produs in ultimii ani aeronave pe banda. In Europa, cel mai mare jucator din sectorul zborurilor private este NetJets Europe, care opereaza peste 100 de aeronave dedicate traficului de business. In ultimii zece ani, flota de avioane private din SUA s-a dublat, atingand peste 7.000 de aeronave, dintre care mai mult de jumatate sunt detinute de oameni de afaceri din segmentul middle management. S-ar putea, de fapt, ca aceasta sa fie si o strategie de imagine foarte reusita. Conform unui studiu realizat de Aviation Consultant Corp. in anii 2000, companiile din topul Fortune 500 care operau un avion personal aveau vanzari cu 26% mai consistente si profituri nete cu 102% mai mari decat companiile care nu au acest serviciu.Shop till you dropSa inchiriezi un avion privat pentru o runda de shopping la Milano pare o extravaganta ce si-o permit doar cei bogati si faimosi. Dar sa revenim cu picioarele pe pamant. Nu este chiar rutina, dar nici un eveniment deosebit ca o sotie de businessman sa ia avionul sotului pentru a merge la terapie prin cumparaturi intr-o capitala europeana. O demonstreaza companii precum Skyjet sau Bookajet, operatori britanici de chartere private care au inregistrat cresteri de trafic cu peste 40% in ultimul an. Pentru un zbor de vineri dimineata pana sambata seara din Marea Britanie pana la Paris si retur, costurile pot fi de 1.500 de euro. Totusi, majoritatea shopperilor fac astfel de excursii pentru placerea experientei, si nu din ratiunea primordiala a charterului privat, si anume de a evita aglomeratia si intarzierile. Pentru acesti clienti, companiile aeriene ofera sampanie si mici gustari gratuite si conditii speciale de transport pentru animalele lor de companie, care sunt oricand binevenite la bord. Interioarele aduc mai degraba a hoteluri boutique, iar mocheta si plasticul lipsesc cu desavarsire. Mari designeri, precum Versace, si-au dezvoltat divizii speciale pentru a realiza designul exclusivist pentru astfel de avioane. Ultra usorAvioanele business ultra usoare sunt cel mai nou trend din domeniul zborurilor de business. Astfel, jet-urile foarte usoare pot deveni accesibile calatorului normal de la clasa business. Aeronavele au tehnologii de fabricatie low-cost, pretul atingand in jur de 1,5-3 milioane de dolari, au o capacitate de pana la 7 pasageri si au potentialul de a revolutiona flotele companiilor de business aviation. Marele avantaj al avioanelor usoare ar fi faptul ca pot intra in dotarea companiilor de \"air-taxi\", care opereaza zboruri scurte cu opriri dese pe distante mici. Companiile cele mai afectate ar putea fi producatorii de avioane de lux, cum sunt Gulfstream Aerospace, care vinde avioane cu preturi intre 13 si 46 de milioane de dolari. Cessna, un alt jucator important pe aceasta piata, spune ca aeronavele ultra usoare atrag cu predilectie proprietarii individuali si pe cei care doresc sa isi piloteze singuri avionul si nu vor afecta cota de piata a operatorilor din segmentul de business.Stil personal in aerConstructorii de avioane de business si-au vazut afacerile prinzand aripi. Boeing a vandut 14 business jet-uri anul trecut, adica mai mult decat vanzarile pe ultimii doi ani. Airbus a vandut si el 22 de avioane echipate VIP anul trecut, ceea ce reprezinta un record. Comenzile pe care le primeste Airbus vin in majoritate de la corporatii, in timp ce Boieing vinde aeronave preponderent catre oameni de afaceri sau sefi de state. Majoritatea clientilor le cumpara fara finisaje, si fiecare isi realizeaza designul dupa bunul plac. Printre cele mai banale elemente de design din aceste avioane sunt dormitoarele cu covoare pufoase, mese din lemn lacuit in care se oglindesc gadgeturi functionale cu conexiuni la Internet, sau bateriile placate cu aur din baile spatioase. Proprietarii isi aduc designeri personali care sa decoreze avionul, pentru a pastra linia cromatica sau stilul interior al iahturilor pe care le au in marile lumii sau pentru a-si face aeronava la fel de confortabila ca propriul camin.