Ciprian Stancu, TV Sales Manager la Pro TV, crede ca anul viitor va fi extrem de competitiv pentru piata de media din Romania, ca urmare a scaderii bugetelor de publicitate. Chiar si asa, TV-ul va fi unul dintre mediile cel mai putin afectate de aceste ajustari bugetare.
BUSINESS MAGAZIN: Cum vedeti evolutia pietei de publicitate in 2009, in conditiile in care o parte dintre multinationalele din Romania au anuntat deja ca unul dintre primele bugete diminuate anul viitor va fi cel de publicitate?
CIPRIAN STANCU: Chiar daca vom avea o crestere de piata mai redusa decat in ultimii trei ani, aceasta va exista cu siguranta. Vom avea o crestere cu doua cifre a pietei de advertising, iar TV-ul va creste cu un procent aproape de 15%.
BM: Care credeti ca vor fi mediile care vor avea cel mai mult de suferit in conditiile unei diminuari ale ratelor de crestere pe piata de publicitate? Cine vor fi, pe de alta parte, marii castigatori?
CS: In noul mediu, riscul cel mai mare dintre medii il are outdoor-ul, urmat de radio. Credem ca cel mai putin afectate medii vor fi TV-ul si internetul, care vor inregistra si cele mai semnificative rate de crestere comparativ cu celelalte medii.
BM: Care este, in momentul de fata, ponderea TV din toata piata de publicitate si cum va evolua ponderea in 2009?
CS: In acest moment, catre TV se aloca aproximativ 61% din bugete. Cred ca procentul va ramane asemanator si in 2009.
BM: Ce industrii au fost cei mai mari investitori in publicitate in 2008?
Credeti ca acest top se va schimba in 2009?
CS: Categoria cu cea mai importanta pondere in veniturile totale ale statiilor noastre este food & drinks. Ponderea in totalul veniturilor difera de la o luna la alta, dar oscileaza intre 30 si 40%. Aceasta categorie este urmata de produsele de ingrijire personala, cu o pondere intre 12 si 20%, in functie de luna. Credem ca in 2009 categoria-lider isi va mentine pozitia si chiar ar putea creste ca pondere.
BM: Se vor orienta companiile catre alte metode de promovare decat cele din prezent?
CS: Este greu de crezut ca intr-un an in care toata lumea va sta cu ochii pe costuri vor fi companii care sa faca experimente de advertising sau proiecte speciale. Fiind un an plin de incertitudini, advertiserii vor folosi medii cunoscute, testate, fara sa isi asume riscuri.
BM: Care credeti ca va fi evolutia tarifelor pe piata de publicitate in 2009?
CS: Daca vorbim de TV, preturile cu siguranta vor creste. Cu cat vor creste depinde de asteptarile fiecarei statii si de cum si-a facut calculele. Cel mai posibil scenariu este acela in care statiile mari vor creste preturile, iar agentiile vor pune presiune pe statiile mici pentru a scadea preturile fata de 2008 pentru a furniza clientului un mix cat mai eficient. Cine se asteapta ca in 2009 pretul pe GRP la statiile mari (primele cinci ca audienta) sa scada ar trebui sa revina asupra calculelor. Nu exista motive ca acest lucru sa se intample. Bani vor fi suficienti in piata incat cei mai importanti jucatori sa nu se gandeasca la un plan de recesiune.
BM: Care este cresterea totala a pietei de publicitate in 2008 si cu cat va creste ea in 2009 - daca puteti lua in considerare un scenariu optimist si unul pesimist pentru estimarile legate de 2009?
CS: In 2008, cresterea pietei de publicitate se situeaza in jurul valorii de 35%. Pentru 2009, cel mai pesimist scenariu ar situa cresterea la 11-12%, iar cel mai optimist la 19-21%.
BM: Cum sta Romania, raportat la cheltuielile de publicitate pe cap de locuitor, fata de alte state din Europa Centrala si de Est?
CS: Din analizele si calculele facute de noi pentru unele tari in care CME detine statii TV rezulta ca in Romania indicatorul TV ad-spend per capita este inca foarte mic comparativ cu alte tari central si est-europene. In Romania, cheltuielile sunt de 24 de dolari pe cap de locuitor, in timp ce in Croatia sunt de 32 de dolari, in Slovacia de 36, iar in Cehia, de 52 de dolari.