Ce face fostul redactor-sef de la Capital?
La o luna si jumatate de la plecarea Cosminei Noaghea, directorul executiv al Evenimentului Zilei, Ringier mai pierde un om cu o functie-cheie in cadrul trustului: pe Andreea Rosca, redactorul-sef de la Capital. De ce pleaca cel mai vechi om al Capitalului si incotro se indreapta?
La o luna si jumatate de la plecarea Cosminei Noaghea, directorul executiv al Evenimentului Zilei, Ringier mai pierde un om cu o functie-cheie in cadrul trustului: pe Andreea Rosca, redactorul-sef de la Capital. De ce pleaca cel mai vechi om al Capitalului si incotro se indreapta?
Parcurs profesional:
Primul job in presa al Andreei Rosca a fost la Evenimentul Zilei, abia infiintat.
In acelasi an, in noiembrie, a parasit Evenimentul Zilei pentru Capital.
- In 1997 a devenit redactor-sef adjunct
- In octombrie 1999 a devenit redactor-sef
- Urmeaza programul MBA al Open University
- A urmat programe de specializare in presa, presa economica si management de presa in Germania si Statele Unite
- Face parte din grupul de lucru care se ocupa de proiectul de branding de tara
BUSINESS Magazin: Se zvoneste de mai bine de un an ca vrei sa pleci de la Capital. De atunci dateaza si decizia ta?
ANDREEA ROSCA: Nu, decizia finala am luat-o de curand. Dar recunosc ca ma gandesc de ceva timp la aceasta plecare. Este firesc, o decizie ca asta nu se ia peste noapte.
BUSINESS Magazin: Parasesti numai publicatia sau rupi legaturile si cu trustul?
ANDREEA ROSCA: Voi parasi trustul Ringier, in sensul ca se incheie contractul meu de munca cu ei. Dar nu exclud posibilitatea unei colaborari viitoare, in ipoteza in care voi continua sa scriu in publicatiile trustului.
BUSINESS Magazin: Ce vei face in continuare?
ANDREEA ROSCA: Am cateva proiecte pe care le analizez, dar nu am luat inca o hotarare legata de ceea ce voi face exact. Dar mai mult ca sigur voi ramane in industria de media. Nu exclud varianta consultantei editoriale. Iar ca sa fiu sincera pana la capat, daca as avea 25 de ani, as face cu totul altceva: design interior.
BUSINESS Magazin: Vorbeai mai devreme despre "consultanta editoriala". Exista cerere pentru asa ceva?
ANDREEA ROSCA: As raspunde altfel: exista piata. Nu stiu cati publisheri constientizeaza ca au nevoie de consultanta, dar este nevoie. In Romania nu se face consultanta editoriala si se vede. La nivel de strategie, de viziune, de continut, de gestionare a relatiilor cu oamenii.
BUSINESS Magazin: Daca ar fi toti acesti publisheri reuniti in jurul unei mese, ce le-ai spune?
ANDREEA ROSCA: In primul rand, le-as spune ca presa este o afacere in care oamenii detin competentele cheie. Multi publisheri inca acorda cea mai mare atentie distributiei sau costurilor, dar oamenii sunt cei mai importanti. In special in presa economica, unde jurnalistii specializati sunt putini. Din ce am constatat eu de-a lungul timpului, fiecare om care pleaca dintr-o companie inseamna o pierdere de bani. In acest caz, cheltuielile sunt cu 10-20% mai mari decat in cazul in care ar pastra angajatul. Asa se intampla in toate industriile, iar regula se aplica si in media. Cati cititori pierzi daca dai rateuri? Asadar, ar fi doua directii principale pe care le-as trasa: sa-si imbunatateasca procesul editorial pentru a-si creste audienta. Si sa investeasca in jurnalisti buni.
BUSINESS Magazin: Cand crezi ca s-a conturat prima generatie de manageri de media profesionisti in Romania?
ANDREEA ROSCA: Nu pot estima cand, dar imi pot exprima opinia in legatura cu "cine". Cred ca Ringier si televiziunile au creat manageri profesionisti, iar aici ma refer la Media Pro. Adrian Sarbu este un antreprenor vizionar si are calitatea de a fi coerent cu el insusi.
BUSINESS Magazin: Ai avut vreodata divergente de opinii / viziuni cu managementul Ringier?
ANDREEA ROSCA: Am avut discutii in legatura cu probleme de strategie, viziune, dezvoltare de brand si de produse, asa cum se intampla in orice companie la acest nivel. Fiecare si-a sustinut punctul de vedere si este normal ca, in final, decizia sa apartina managementului superior.
BUSINESS Magazin: In afara de dorinta de schimbare, ce altceva te-a mai determinat sa pleci de la Capital?
ANDREEA ROSCA: Tot o dorinta: aceea de a o lua de la capat cu ceva nou, de a-mi pune in valoare creativitatea. Chiar citeam de curand o carte "The raise of the creative class" se numeste in care pot spune ca m-am regasit. Cartea vorbeste despre o noua comunitate care se creeaza in zilele noastre: a acelor oameni care isi traseaza cariera dupa criteriul creativitatii. Mai concret, sunt tot mai multi cei care isi cauta un loc de munca unde se pot manifesta creativ. In Statele Unite de plida, o treime din populatia activa se constituie in aceasta comunitate. In afara de acest aspect, as vrea sa valorific ceea ce am acumulat in timpul programului MBA, dar si in cei 13 ani de experienta in presa economica.
BUSINESS Magazin: In ce masura crezi ca a fost afectata imaginea Capital de scandalul de la Evenimentul Zilei de anul trecut? Nu de putine ori echipa demisionara a invocat divergente cu managemenul Ringier
ANDREEA ROSCA: Daca vorbim despre publicul larg, el nu stie cine e Ringier si nu il intereseaza foarte mult. In mintea lui, marcile de ziare sunt bine delimitate. Daca ne referim la publicul specializat, imi mentin aceeasi parere. Daca nu faci greseli majore, brandul nu poate fi lovit.
BUSINESS Magazin: Au fost politicieni si oameni de afaceri care ti-au cerut anumite favoruri editoriale? Sau pentru a face lobby prin intermediul Capital?
ANDREEA ROSCA: Sunt oameni care m-au sunat pe care ii cunosc, dar si pe care nu ii cunosc. Daca demersul lor era pozitiv si mai ales onest, tineam cont de el.
BUSINESS Magazin: Cum ai perceput, de-a lungul timpului, comunicarea dintre clasa politica si presa de afaceri?
ANDREEA ROSCA: Oamenii politici nu au mesaje pentru comunitatea business. Poate pentru ca isi aleg gresit consilierii. Si mai cred ca de la ultimele alegeri clasa politica nu a castigat credibilitate. Sunt multe balbailei legate de TVA, au fost si in jurul cotei unice... Nu cred ca situatia se va schimba prea curand. Romania sufera ca nu are o societate civila, care sa "preseze" inspre anumite zone. Un declic in acest sens cred ca se va produce atunci cand se va forma o masa critica de oameni cu obiective clare si convingeri comune. Iar aceasta masa critica se va forma atunci cand afacerile se vor derula corect, curat nu pe relatii. Mediul de afaceri din Romania inca nu este profesionist.
De la 1 noiembrie, functia de redactor-sef al Capital va fi preluata de Iulian Bortos, care a facut parte din echipa Mediafax timp de 7 ani
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro