Another BRIC in the wall

Postat la 29 august 2006 1 afişăre

Viitorul multor companii tine de un numar de oameni si de studierea unor pagini de internet. Cine va intelege asta va fi in stare sa reziste nu numai schimbarilor ce vor aparea dupa integrarea Romaniei in UE, cat mai ales provocarilor globalizarii, un loc unde actioneaza nu cele 80.000 de pagini de reglementari europene, ci o singura lege, cea a junglei.

Viitorul multor companii tine de un numar de oameni si de studierea unor pagini de internet. Cine va intelege asta va fi in stare sa reziste nu numai schimbarilor ce vor aparea dupa integrarea Romaniei in UE, cat mai ales provocarilor globalizarii, un loc unde actioneaza nu cele 80.000 de pagini de reglementari europene, ci o singura lege, cea a junglei.

 

O revista americana de afaceri, nu foarte cunoscuta la noi dar care se afla pe primul loc in topul personal pentru prospetimea in idei pe care o aduce, a intocmit recent un clasament misto. Este vorba de cei ce conteaza si cei ce nu mai conteaza, conducatori de companii si personaje influente care fie au venit cu impulsuri noi in lumea afacerilor si sunt vizionari si deschisi noului, fie si-au epuizat ideile si acum sunt simple carcase golite care ocupa aproximativ degeaba fotolii capitonate. Nu o sa spun despre cine este vorba, unele propuneri sunt chiar surprinzatoare si o sa ma opresc numai la doua personaje colective, aflate pe primul loc si pe locul sapte in topul celor care conteaza.

 

Pe primul loc se afla consumatorul (YOU, spun prietenii mei americani), dar nu consumatorul - leguma, care ia oricum ce i se ofera, fara sa puna intrebari si fara sa-si puna intrebari, ci consumatorul activ, care alege, analizeaza, influenteaza si, mai ales, comunica. Acest tip de consumator este indemnat sa creeze sloganuri pentru Delta Air Lines sau T-Mobile si influenteaza conceptia noilor produse ale celor de la Procter & Gamble sau Lego. Forumurile de discutii, expozitiile virtuale de fotografii, blogurile sunt atat uneltele folosite de consumatorul activ, cat si germenii din care va aparea urmatoarea forma a Internetului, urmatoarea etapa de dezvoltare a retelei mondiale - Web 3.0.

 

Mai important pentru actualul context din Romania mi se par ocupantii locului sapte. Este vorba de cei 800 de milioane de cetateni ai planetei care, in urmatorul deceniu, vor intra in zona clasei de mijloc. Toata aceasta multime va veni, spun cei de la Goldman Sachs, din China, India, Rusia si Brazilia si vor avea un venit anual mai mare de 3.000 de dolari - putin dupa standardele occidentale, dar suficient pentru economia mondiala. Cei 800 de milioane vor avea de cheltuit, in fiecare an, cate 1.000 de miliarde de dolari pe produse si servicii moderne, de calitate rezonabila la preturi rezonabile, produse si servicii la care astazi cei 800 de milioane de oameni numai tanjesc.

 

Este o oportunitate imensa. Si o provocare, pentru ca economiile statelor industrializate vor fi, daca nu cumva sunt deja, supuse unor presiuni fantastice de eficientizare. In acelasi timp si asupra zonei BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) vor aparea presiuni si nevoi de schimbare. Primul exemplu care imi vine in minte este calitatea: daca actuala stare de lucruri va continua, scenariul cu un chinez care acum se multumeste cu bolul zilnic de orez, dar care in timp va deveni suficient de bogat incat sa strambe din nas in fata unui produs pe care scrie "Made in China" este chiar posibil. Si de speculat.

 

Romania, in tot acest scenariu, este ca fata imparatului dintr-o anume poveste - nici imbracata, nici dezbracata, nici calare, nici pe jos. Companiile sunt inca la inceputuri si pot specula oportunitatile de dezvoltare pe care le ofera actualul climat economic - tehnologizare, adaptarea produselor, plusurile de pe piata muncii. Mai trebuie inovatie si inspiratie si curaj. Inovatie si inspiratie pentru a concepe ceva deosebit, propriu, sclipitor, si curajul de a iesi din zona calduta romaneasca (daca as fi rautacios, i-as spune baltoaca statuta, noroc ca nu sunt).

 

Lecturi mai vechi imi ofera si exemple - exista destui producatori de textile europeni ce imbraca chinezi cu pretentii (si nu, nu sunt din zona Armani) sau altii ce ofera asiaticilor exotisme de genul "limonada frantuzeasca produsa in baza retetei minune a lui tanti Claire", in butelie de sticla, cu eticheta delicat desenata de mana si cu dop savant cu impletitura de sarma. Pretul rupe, dar cei 800 de milioane vor fi avand suficienti snobi.

 

Si sa nu uitam ca micii pot fi o mancare stranie: in ochii celor din BRIC suntem la fel de exotici pe cat ni se par acum ei noua.

 

Ca sa fac un joc de cuvinte mai mult sau mai putin ispirat, BRIC poate fi nu "another brick in the wall", ci chiar caramida de la fundatia prosperitatii viitoare. De aici si titlul acestui text, voit gresit.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Another BRIC in the wall
/opinii/another-bric-in-the-wall-1006786
1006786
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.