Austriecii se instaleaza la Petrom

Postat la 10 mai 2006 1 afişăre

OMV se pregateste de restructurare: se preconizeaza reduceri de personal, scumpiri ale carburantilor si vanzari de active.

OMV se pregateste de restructurare: se preconizeaza reduceri de personal, scumpiri ale carburantilor si vanzari de active.

 

SNP Petrom si-a primit cadourile de sfarsit de an: 669 milioane euro virati de noul proprietar, grupul austriac OMV (pentru pachetul de 33,34% din actiuni), o majorare de capital de 830 milioane euro si o galerie de noi directori. Graba cu care a fost stabilita noua conducere a Petrom poate fi pusa pe seama evolutiei pietei internationale. Pretul titeiului continua sa creasca, iar orice amanare a restructurarii SNP poate costa mult pe OMV. Am putea chiar vedea pus in practica un plan de eficientizare a cele mai mari companii petroliere romanesti chiar de la inceputul anului viitor, cand actionarii vor numi noul CA.

 

Pana la mijlocul lui ianuarie, Petrom va fi condusa de doi directori interimari din partea OMV: Werner Schinhan, senior vice president si director de dezvoltare si strategie in OMV, si Hilmar Kroat-Reder, director al OMV Mergers & Acquisitions Legal. Schinhan va conduce in fapt Petrom, desi functia sa este numai de director general executiv adjunct. El se va ocupa de corporate development, corporate affairs, trezorerie si produse chimice. Gheorghe Constantinescu isi va pastra functia de director general executiv. El pare sa fie lasat, insa, intr-un plan secund. Singurele sale responsabilitati vor fi comunicarea, resursele umane, sanatatea, siguranta si protectia mediului.

 

Reinhard Pichler, un alt reprezentant al OMV, va fi director financiar, Werner Ladwein va raspunde de operatiunile de explorare si extractie, iar Tamas Mayer, de activitatea de comercializare. In afara de Gheorghe Constantinescu, partea romana va mai avea un reprezentant, Florin Constantinescu, responsabil de activitatea de rafinare.

 

Ce pregatesc noii directori austrieci pentru Petrom? Planurile lor sunt creionate chiar de prevederile contractului de privatizare. Mai intai, urmeaza sa fie scoase din companie unele unitati, care vor forma societati separate. O prima filiala va cuprinde rafinaria Arpechim. A doua se va forma din campul petrolifer Suplacu de Barcau. O a treia filiala se va forma din fabrica de ingrasaminte chimice Doljchim, iar a patra va cuprinde unele statii de alimentare cu carburanti.

 

Ce se va intampla cu acestea? O varianta ar fi aceea ca OMV sa le vanda, daca luam in calcul o declaratie facuta anul trecut de Werner Schinhan, care sustinea ca cele opt milioane de tone de titei, reprezentand capacitatea de productie a Petrom, depasesc necesarul de carburanti al companiei. Schinhan declara, in plus, ca OMV nu va mentine toate cele 690 de statii ale SNP, ci o sa faca o selectie, in functie de indicatorii financiari ai fiecarei benzinarii.

 

Vanzarea ar putea rezolva, intr-o oarecare masura, si problema numarului de angajati ai Petrom. Noul proprietar nu poate mentine un personal de aproape 10 ori mai mare decat al OMV, in conditiile in care SNP are un profit de 10 ori mai mic decat al grupului austriac. De altfel, Liviu Luca, presedintele sindicalistilor din Petrom, a purtat numeroase discutii cu oficialii OMV in ultimele luni tocmai pe tema numarului de salariati. Pe langa scaderile determinate de vanzarea unor filiale, s-ar putea adopta si formula inaugurata de grupul anglo-indian LNM Holdings, la momentul preluarii combinatului siderurgic Sidex Galati. Autodisponibilizarile, acompaniate de pachete substantiale de plati compensatorii, par formula de succes pentru a scapa de personalul "excedentar".

 

Dar nu numai numarul angajatilor va trebui modificat de OMV. La preluarea Petrom, grupul austriac s-a trezit ca este si un important investitor in turism. SNP are o retea de circa 30 de moteluri. Va decide OMV sa le scoata la vanzare si pe acestea? Deocamdata, aceasta intrebare nu are un raspuns.

 

Rivalii din sectorul petrolier romanesc prevad, insa, la unison, o evolutie pozitiva a pietei interne. Ei sunt de parere ca privatizarea va insemna liberalizarea pietei de carburanti din Romania. Mai concret, preturile benzinei si motorinei nu vor mai fi dictate de stat, cu gandul la protectia sociala. Ele se vor stabili in functie de costurile de productie si de cotatiile internationale ale titeiului. Dupa toate estimarile, pretul benzinei la pompa se va alinia cu cel din Uniunea Europeana, ajungand pana la un euro pe litru.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Austriecii se instaleaza la Petrom
/opinii/austriecii-se-instaleaza-la-petrom-1005918
1005918
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.