Cat de mult e prea putin
Se dau ca date de intrare: fabrica Dacia in anul 1999, Petromidia in anul 2000, Banca Agricola in 2001. Calculati suma pe care a obtinut-o Guvernul roman din privatizarea Daewoo Craiova.
Se dau ca date de intrare: fabrica Dacia in anul 1999, Petromidia in anul 2000, Banca Agricola in 2001. Calculati suma pe care a obtinut-o Guvernul roman din privatizarea Daewoo Craiova.
Sforaitor, nu? Cam aceasta era explicatia pregatitoare data saptamana trecuta de fostul ministru Sebastian Vladescu, presedintele comisiei de privatizare a Daewoo Craiova, inainte de a anunta pretul de 57 de milioane de euro pe care Ford l-a oferit pentru pachetul de 72,4% din actiunile fabricii.
Sa fim seriosi! Cand e vorba de de un singur cumparator, el detine toate atuurile in cazul unor negocieri, iar americanii de la Ford, care nu stau pe roze din punct de vedere financiar, nu aveau cum sa nu speculeze momentul, ca nu degeaba au ajuns sa treaca de o suta de ani de existenta.
"Din pacate este singura oferta, si noua ne-ar fi fost mai usor la negocieri daca am fi avut competitie", spunea Vladescu chiar in momentul in care desfacea oferta imbunatatita a Ford - imbunatatita este doar un fel de a spune, avand in vedere ca oferta initiala era de 55 de milioane de euro.
In conditiile date nu ar trebui acuzat Guvernul de acest pret, chiar daca nu putini au fost cei care au speculat cu mult inainte pe faptul ca aceasta privatizare este deja antamata pentru Ford, desi isi aratasera interesul printre altele si grupuri precum General Motors sau chiar nume mai exotice precum chinezii de la Chery sau una dintre firmele miliardarului rus Oleg Deripaska.
Guvernul trebuie insa acuzat de faptul ca a fost nevoie sa se ajunga in septembrie 2007 pentru ca sa ajunga (daca nu intervine ceva neasteptat) la sfarsit ceea ce a devenit telenovela Daewoo Craiova.
Nissan a vrut sa cumpere fabrica de la Craiova in 2005 pentru prima sa fabrica din Europa de Est, iar in anii precedenti chiar si niponii de la Toyota, cel mai in voga producator mondial, se declarau interesati de Craiova.
Cinci ani i-au trebuit Guvernului roman (si aici este vorba de institutie, nu de cabinetul Tariceanu) sa gaseasca o solutie pentru faptul ca fabrica de la Craiova nu a intrat in atentia americanilor de la General Motors in momentul in care au cumparat in 2002 o parte din activele grupului coreean Daewoo, aflat in faliment.
Indiferent ca personajele centrale au fost nume "grele" precum Ovidiu Musetescu, Serban Mihailescu sau chiar premierul de la acea vreme, Adrian Nastase, declaratiile de genul "in X (valoarea varia de la oficial la oficial) luni vom gasi o solutie..." au ramas simple vorbe in vant. Chiar si dupa schimbarea regimului, iesirile frecvente in presa ale ministrului Codrut Seres cu declaratii precum "in cateva saptamani vom rascumpara de la Daewoo fabrica de la Craiova pentru a o revinde ulterior altui producator interesat" au devenit mai degraba subiect de amuzament.
In aceste conditii nu este de mirare ca in cele din urma s-a stabilit ca valoarea Daewoo Craiova este de aproape 80 de milioane de euro (avand in vedere ca Ford a spus ca plateste 57 de milioane de euro pe 72% din actiuni).
Pretul pe care il va plati Ford poate fi daca nu multumitor (avand in vedere ca statul roman a fost de acord sa plateasca Daewoo Motor 60 de milioane de dolari pentru 51% din actiuni), atunci macar norocos, pentru ca si alte patru mari afaceri din Romania au fost privatizate tot pe aproximativ 50 de milioane.
Renault a platit pentru Dacia 50 de milioane de dolari, si numai anul trecut a facut un profit de peste 100 de milioane de euro. Rompetrol a platit o suma similara pentru Petromidia in 2000, iar evenimentele recente au aratat ca grupul a ajuns acum sa valoreze peste 3,6 miliarde de dolari. Banca Agricola a ajuns pe mana Raiffeisen tot pentru o suma apropiata (52 de milioane de dolari, care includeau pretul cash si o majorare de capital).
Si atunci, putea lua statul roman mai mult de 57 de milioane de euro pe fabrica de la Craiova? Avand in vedere cele scrise mai sus, raspunsul pare evident.
Dar nu trebuie uitat ca daca mai intarzia putin cu rascumpararea actiunilor de la Daewoo, atunci risca sa piarda si cele 57 de milioane de euro pe care le da Ford si mai ales pe cei pe care ii va investi - 675 de milioane de euro. Si atunci primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu, unul dintre jucatorii de pe piata auto romaneasca prin dealerul Citroën ATS, nu ar mai fi avut ocazia sa semneze saptamana aceasta preluarea Automobile Craiova de catre Ford la Salonul Auto de la Frankfurt. Si, mai mult, Tariceanu nu isi mai indeplinea un vis din tinerete, acela de a aduce (in felul sau) Ford in Romania. Pentru ca omul de afaceri Ion Tiriac, cel care importa Ford in Romania inca din primii ani de dupa revolutie, l-a impiedicat sa calce pe urmele bunicului sau, cel care in perioada interbelica era importator al automobilelor Ford pentru Dobrogea si Cadrilater.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro