Cum a ajuns Black Friday să fie... „fără număr”?
Mirajul superofertelor, vânătoarea de super-deal-uri şi elanul pentru shopping au făcut ca evenimentul Black Friday, inventat de americani, să prindă foarte bine pe plan local. Ba chiar ideea s-a metamorfozat, a înflorit şi s-a trans-format într-o măgăoaie. Aşa că Black Friday pe plan local nu este, ca la americani, o singură zi, Vinerea Neagră, adică ziua de după Thanksgiving, care anul acesta este pe 28 noiembrie. Prima ediţie pe plan local a fost organizată de eMAG, pe 25 noiembrie 2011, şi care a marcat vânzări record de electronice şi electrocasnice. Iar rezultatele au fost atât de bune, încât comercianţii de toate felurile, on şi offline, s-au întrecut în anii care au urmat în mecanisme care mai de care mai pline de imaginaţie pentru a-şi atrage clienţii. Unii au „furat” startul, alţii au devansat even-imentul, apoi Black Friday s-a transformat în săptămâni, iar acum nici nu mai e clar când începe şi când se termină, pentru că pare că totul e la ofertă, iar comercianţii şi curierii sunt prinşi în vortexul unei tornade ce s-ar putea linişti odată cu venirea sărbătorilor de iarnă. Unul dintre argumentele devansării Vinerii Negre pe plan local faţă de even-imentul de pe piaţa din SUA se leagă de faptul că „la noi” zilele de 30 noiembrie şi 1 decembrie sunt libere, iar comenzile ar trebui livrate înainte de această perioadă.
Frenezia vânătorii de superoferte împinge clienţii să strea lipiţi de ecranele telefoanelor sau calculatoarelor pentru a-şi securiza achiziţia vizată, electrocasnice, cosmetice, maşini, ceasuri sau te mai miri ce. Între cele mai ne-obişnuite oferte listate în anii anteriori s-au numărat maşini de lux, locuinţe şi vacanţe exotice. Pentru Vinerea Neagră, marii comercianţi îşi turează motoarele iar site-urile trebuie alimentate suplimentar pentru a putea susţine traficul uriaş generat în intervale de timp scurte. Operatorii de plăţi trebuie şi ei să se pregătească. Iar apoi este rân-dul curierilor, care au de livrat comenzile, iar pentru această perioadă din an companiile de profil încearcă să-şi suplimenteze forţa de muncă, sporind numărul de livratori.
Cumva, la fiecare nouă ediţie de Black Friday românii deschid şi mai mult baierile pungilor şi se înregistrează rec-ord după record. În 2023, de pildă, eMAG a vândul în 10 ore 2,2 milioane de produse, cât în toată ziua similară din 2022. Peste 480.000 de clienţi au comandat, în medie, 4,7 produse şi s-a înregistrat şi un record în ce priveşte plăţile online cu cardul, care au reprezentat 75% din totalul tranzacţiilor. Cea mai complexă comandă de Black Fri-day în 2023, la eMAG, a fost reprezentată de 22 de produse din categorii diferite. Iar cea mai mare valoare a unei comenzi a fost de aproape 62.000 de lei şi a inclus două televizoare, două laptopuri, două tablete şi un sistem au-dio-video. În total, vânzările comerciantului au depăşit anul trecut 700 de milioane de lei. „Oamenii aşteaptă Black Friday pentru a-şi cumpăra produse pe care nu şi le permit în restul anului. Dacă în mod normal avem 4 milioane de cumpărători pe lună, în ziua de Black Friday avem aproximativ 700.000 de cumpărători”, a spus Tudor Manea, CEO al eMAG, companie care a programat anul acesta Vinerea Neagră pe 8 noiembrie. Dar alţi comercianţi au dat deja startul acestei campanii. La Altex, de pildă, campania a început pe 31 octombrie şi ţine 21 de zile. Fashion Days, cel mai mare retailer online de modă din România, şi-a propus să atingă vânzări de 157 milioane lei în cadrul campaniei de Black Friday din acest an, în creştere cu 15% faţă de ediţia precedentă; campania a fost programată în intervalul 4-10 noiembrie. Vodafone şi-a stabilit campania de Black Friday pentru 1-15 noiembrie, iar la Flanco a 14-a ediţie a acestui eveniment se derulează în perioada 25 octombrie - 30 noiembrie.
De Black Friday, unele produse listate în ofertă se pot epuiza rapid – în ore sau minute, de la caz la caz, iar comerci-anţii plănuiesc să-şi actualizeze site-urile. Dacă la primele ediţii ale acestui eveniment de shopping clienţii luau cu asalt magazinele fizice (de regulă cele de electronice şi electrocasnice), acum partea leului îi revine online-ului.
Indiferent care este tipul de achiziţie dorită sau câtă satisfacţie poate produce shoppingul, este esenţial să nu ajungem în dezechilibru financiar. Aşa cum a păţit Rebecca Bloomwood, protagonista peliculei „Mă dau în vânt după cumpărături”, care întruchipează dependenţa pentru shopping, pasiune care a ajuns să-i afecteze deopotrivă viaţa personală şi cariera.
Ioana Mihai-Andrei este redactor-şef, Business Magazin
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro