Opinie Aliz Kosza: Leadershipul feminin: mai multă relaţionare, mai mult curaj
Statistic, leadershipul explică între 45 şi 65% din variaţia performanţei organizaţionale, indiferent de forma de organizare sau tipul de business. Tot statistica spune că femeile lider sunt mai responsabile şi mult mai tenace în finalizarea lucrurilor.
Aliz Kosza (business strategist & mentor advisory board member RTC-PROFFICE)
Despre leadershipul feminin s-a scris şi se vorbeşte mult... Calităţile „nepalpabile“ ale femeilor lider fac înconjurul lumii în fiecare zi. Calităţile cel mai des enunţate ar fi: empatia, pasiunea, intuiţia, creativi-tatea, comunicarea, persuasiunea. Şi nu întâmplător. De fapt, prin chiar structura lor interioară, femeile sunt cele care se dedică, cele care educă, cele care se implică şi, implicit, sunt cele care vor să trans-forme şi nu doar să controleze o organizaţie.
La începutul carierei mele manageriale, din anii ’90, am condus mai mult după „feeling“, nu reuşeam să definesc clar care era secretul performanţelor mele. Mi-am urmat necontenit intuiţia, am fost atentă la nevoile clienţilor şi ale colegilor, luam deciziile rapid şi duceam lucrurile până la capăt. Iar pe cele care nu funcţionau, încercam să le transform, nu să renunţ la ele. Nu control, ci implicare. Nu constrângere, ci motivare. Nu schimbare, ci transformare. Iar pentru a transforma orice organizaţie, pentru a fi inovativ, ai nevoie de încredere şi curaj. Şi curajul cred că este şi caracteristica definitorie a unei femei lider auten-tic.
Care sunt, în viziunea mea, cele trei dimensiuni ale curajului în business?
1. ASUMAREA RISCULUI = CURAJ. Femeile lider au mai mult curaj, îşi asumă mult mai confortabil riscurile. Această asumare a riscului este în strânsă legătură cu intuiţia, care susţine curajul în aproape orice situaţie. Din simplul motiv că intuiţia este instrumentul prin care identificăm, noi, femeile, cel mai uşor potenţialul, oportunitatea, calea cea mai bună de urmat sau soluţia cea mai eficientă de aplicat.
Pe de altă parte, curajul înseamnă şi luarea rapidă a deciziilor cu asumarea unui risc controlabil, iar acest lucru e esenţial pentru performanţă şi progres în business. Adesea am fost criticată pentru entuziasmul meu, însă niciodată pentru lentoarea deciziilor mele. De aceea, asumarea riscului nu este un risc! Nu în viziunea sau din experienţa mea. Pe de altă parte, aceasta nu înseamnă că sunt de acord cu asumarea unor riscuri necalculate şi cu decizii nesăbuite. Asumarea calculată a unui risc şi gambling-ul în business nu sunt deloc acelaşi lucru.
Asumarea calculată a riscului este însă dimensiunea definitorie a liderului. Pentru că liderul este cel care inovează şi acest lucru nu se poate fără asumarea riscului. Până la urmă, există un risc în FIECARE decizie pe care o luăm... important e cât de mare este riscul în viziunea de business pe care o urmăreşti. Cine nu riscă aproape că nu trăieşte şi, ca manager, nu va performa deoarece îşi canalizează toată energia în evaluarea riscului. Aşadar, cine nu riscă nu e lider. Însă cine nu îşi asumă riscuri calcu-late nu e un lider bun.
2. DELEGARE = CURAJ. Curajul de a delega este direct legat de dorinţa de a transforma. Femeilor nu le e teamă că pierd controlul prin delegarea deciziilor operaţionale. Dimpotrivă, dacă sunt lideri adevăraţi, împart responsabilităţile cu uşurinţă. Adesea chiar exagerează în acest sens.
Şi în proiectele mele de business mentoring mă întâlnesc cu aceeaşi situaţie: antreprenori femei şi bărbaţi, cu afaceri înfiinţate de mai bine de 20 de ani şi care au dificultăţi pentru că nu şi-au găsit curajul şi doza optimă de a delega. Paradoxal sau nu, femeile delegau prea mult, iar bărbaţii încercau să deţină controlul pe tot ce mişca în firmele lor.
Atunci când a venit vorba de relansarea companiilor lor doamnele s-au decis mai repede, iar bărbaţii au fost, în general, mai sceptici. Aceasta pentru că femeile au avut curajul de a-şi asuma minime riscuri, în timp ce bărbaţii nu renunţă uşor la cedarea controlului. Timpul necesar argumentaţiei din spatele strategiilor de relansare a fost dublu în cazul bărbaţilor, comparativ cu femeile antreprenor.
3. FLEXIBILITATE = CURAJ. Noi, femeile, suntem recunoscute pentru obiceiul nostru de a ajusta lucrurile din mers, evident controlat. Schimbăm regulile jocului pentru a putea fi mai flexibile şi mult mai competitive în piaţă.
Liderii femei sunt cei care vor schimba o procedură dacă le încurcă, vor inventa roluri şi denumiri pentru activităţi şi responsabilităţi care nu există în niciun manual de business, dar pe care le simt necesare în organizaţie.
Flexibilitatea este, de aceea, tot o formă de curaj. Este capacitatea de a gândi out of the box şi de a face posibilă inovaţia. Iar inovaţia este unul dintre atuurile performanţei în business.
Că le folosim eficient sau le exagerăm sau abuzăm uneori de ele, că suntem sau nu conştiente de ele, până la urmă trebuie să recunoaştem că aceste înclinaţii către un stil de leadership sau altul sunt confirmarea supremă a diferenţelor dintre sexe, frumuseţea şi complementaritatea arhetipurilor feminin şi masculin, atât de bine definite de C.G. Jung şi existente de când a păşit omul pe pământ.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro