Opinie Iulian Grecu, specialist în marketing online, Inotec: Cinci lucruri de ştiut înainte de lansarea unui magazin online
Magazinele online pot reprezenta o afacere tentantă pentru mai mulţi oameni, având în vedere că românii încep să cumpere din ce în ce mai mult şi se obişnuiesc treptat să achiziţioneze produse online. În acelaşi timp, pe acest segment sunt prezenţi câţiva jucători mari cu care este greu să te lupţi, iar pentru a reuşi trebuie să ţii cont de anumite lucruri. Iată cinci elemente pe care trebuie să le aveţi în vedere înainte de a lansa un magazine online.
CLIENTUL, ÎN CENTRUL ATENŢIEI
Ca şi în offline, clientul este cel mai important element pentru succesul afacerii. Un prim pas este să înţelegi cine este clientul, prin construcţia profilului acestuia, ce caută el pe internet şi cum doreşte să cumpere. Se pune accent foarte mare pe experienţa utilizatorului. Se vorbeşte tot mai mult de optimizarea ratei de conversie, care se traduce prin crearea unei experienţe care să faciliteze informarea şi respectiv cumpărarea unui produs sau a unui serviciu. Modificările de design trebuie făcute progresiv şi constant, în conformitate cu ultimele trenduri.
Ca şi statistică, mai mult de jumătate din traficul de pe Google este realizat de pe smartphone-uri, ceea ce înseamnă că site-ul tău trebuie să fie optimizat şi pentru telefoanele mobile.
NU O SĂ GENEREZI VÂNZĂRI FĂRĂ MARKETING
Pe lângă bugetul de realizare a magazinului online sau închirierea unei platforme e-commerce, în planul de afaceri trebuie incluse şi bugete de marketing, cu obiective cât mai specifice. nainte de lansarea magazinului, o să ai nevoie să planifici o campanie de lansare puternică şi o strategie bine definită. Mulţi clienţi cred că doar lansarea unui simplu magazin online le va aduce vânzări.
Adevărul este că cei mai mulţi au nevoie de un plan de marketing, începând de la lansarea propriu-zisă, urmată de o strategie pe social media, SEO, Google Adwords, email marketing, afiliere, campanii de PR ş.a.m.d. Comunicarea cu potenţialii clienţi trebuie făcută multichannel, asta însemnând că un client care a ajuns pe site dintr-o căutare pe Google trebuie readus pe site la un timp ulterior, folosind un banner pe Facebook sau Instagram şi interacţionând cu el cât mai natural.
Tot traficul de pe site trebuie analizat după anumiţi KPI (indicatori de performanţă), printre care enumerăm: numărul paginilor vizitate, bounce rate, timpul petrecut pe pagini, sursele de trafic, traseul utilizatorilor, comportamentul pe pagina de finalizare a comenzii, costul achiziţiei unui client, customer lifetime value şi, poate cel mai important, rata de conversie.
NCĂ DEPINZI DE OAMENI LA FEL DE MULT
Deşi multe lucruri sunt automatizate, o să ai nevoie de un management eficient al resursei umane, începând de la contractele cu firma de curierat, firma de dezvoltare şi cea de promovare, softul de contabilitate şi propriii angajaţi. Oamenii sunt aceia care or să ţină site-ul actualizat din punctul de vedere al preţurilor, informaţiilor, procesării comenzilor, customer service şi feedback.
Atunci când o să doreşti o nouă funcţionalitate pe site, programatorii sunt aceia care or să facă asta, şi o să trebuiască să le dai indicaţii şi să asculţi feedbackul lor.
Pe partea administrativă, câteva ore de consultanţă legală pentru crearea unei pagini de termeni şi condiţii, definirea condiţiilor de retur, service şi garanţie, înregistrarea la autorităţile competente te pot scuti de o mulţime de probleme pe termen lung.
NU IGNORA COMPETIŢIA, ÎNSĂ NICI NU O LĂSA SĂ TE SPERIE
Magazinele mari din România, de calibrul eMAG, CEL, Elefant, FashionDays ş.a. au poate sute de mii de utilizatori înregistraţi sau abonaţi la newsletter, precum şi o gamă largă de produse din toate domeniile. Evident că este foarte greu să te baţi cu ei, însă o soluţie ar fi să mergi pe un domeniu de nişă sau în domenii în care nu este foarte mare competiţia. E-commerce-ul din România are încă o mulţime de nişe neacoperite sau cu o competiţie slabă, în care un antreprenor cu un buget decent îşi poate face loc şi se poate stabili ca lider de piaţă în 1 - 3 ani.
Astfel de domenii au fost cele de flori online, obiecte de lux şi bijuterii, accesorii telefoane, jucării pentru copii etc. În continuare, pe domeniul de fashion sunt designeri care vând foarte bine datorită personalizării pe cerinţele clientului. O soluţie de parteneriat ar fi şi afilierea la marketplace-uri, o practică întâlnită în afară, unde magazinele mici îşi vând produsele prin intermediul Amazon. n România, în februarie 2016, eMAG Marketplace a anunţat depăşirea cifrei de 1.000 de magazine partenere, acestea generând 25% din totalul vânzărilor eMAG.
DIFERENŢIATORII SUNT ÎNTOTDEAUNA IMPORTANŢI
Trebuie să afli ce te diferenţiază pe tine de celelalte zece magazine competitoare. Clienţii pun mare accent pe USP-uri (unique selling proposition) şi de cele mai multe ori acesta nu este preţul. Cei mai mulţi doresc servicii de calitate privind livrarea, plata şi informarea, precum şi servicii postvânzare, asamblare, montaj, garanţie şi service. n cazul liderului de piaţă din România, eMAG, acesta oferă livrare gratuită, suport 24/7, precum şi posibilitatea returnării produsului în 30 de zile şi rambursarea integrală a banilor. Tu trebuie să stabileşti care sunt USP-urile magazinului tău şi să aduci un plus de valoare clientului tău, chiar dacă vinzi acelaşi produs.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro