Opinie Iuliana Stan, Human Synergistics: Moral, amoral şi imoral

Postat la 08 iunie 2012 1352 afişări

E imoral să furi şi amoral să îl faci pe celălalt să îţi dea cu mâna lui. E imoral să vorbeşti pe la spate şi amoral să critici în faţă fără să îţi pese de celălalt. E imoral să păcăleşti şi amoral să laşi omul să se păcălească singur. E imoral să nu ai încredere şi amoral să aştepţi să ţi se câştige încrederea.

Managementul amoral e o specie pe cale de dispariţie, dar încă mai are suflu pentru încă vreo 5 ani. Management imoral chiar nu mai există de mult. Poate mai are reminiscenţe prin diverse buticuri, dar în organizaţiile care dau tonul în business sigur nu mai sunt astfel de oameni. Managementul moral este însă în formare şi în plin avânt. Este generaţia care pune bazele unei noi discipline despre care urmează să se scrie începând, probabil, cu următorii 20-30 de ani. Va fi foarte ciudat în viitor pentru oricine va citi literatura clasică de management să afle că prin anii 1980-2000 management însemna executarea la rang de artă a competenţelor de planificare, organizare şi control, că în perioada 2000-2010 deja limba esperanto a managementului era plină de cuvinte ca follow-up, coaching, goals, strategies.

Se cam schimbă treaba de câţiva ani încoace, odată cu noul val de oameni tineri care intră în organizaţii. Nevoia de relevanţă şi de împlinire personală prin muncă devin priorităţile oricărui proaspăt angajat, manager sau nu. Mai sunt pe ici pe colo mici pui de mercenari, dar în câţiva ani vor fi complet devitalizaţi dacă nu se vor adapta la mediul moral despre care vorbim. S-au scris metri întregi de cărţi despre moralitate, avem discuţii interminabile cu prieteni, angajaţi, familie despre moralitate, se pare că în sfârşit se întâmplă pur şi simplu. Moralitatea nu mai este doar o valoare, e un fenomen social, iar masa critică de oameni care pun presiune pozitivă în direcţia păstrării şi promovării unui cadru etic şi moral are inerţia perfectă.

Managerii imorali sunt acele persoane care vor să manipuleze şi încă au agende personale nealiniate cu cele publice. Sunt cei care ştiu ei ce este cel mai bine pentru oricine, care au soluţie la orice, care vor să controleze tot ce mişcă. Sunt de regulă aroganţi şi agresivi şi acţionează în forţă. În prezenţa managerilor imorali oamenii se simt asupriţi, fără putere.

Managerii amorali au în plus faţă de cei descrişi mai sus carisma şi inteligenţa şi au studiat temeinic tehnici de manipulare, de negociere, de vânzare pe care le folosesc conştient şi totdeauna în sens unic, adică în favoarea lor. Adesea dau impresia că fac concesii, dar fac doar concesii mici, niciodată nu vor face concesii când miza este mare. Fac valuri şi pun presiuni şi apoi îţi explică cum singur de fapt ai luat anumite decizii. Au o atitudine aparent democratică şi aparent win-win, dar caută ca majoritatea celor cu care interacţionează să le rămână îndatoraţi. În prezenţa unui manager amoral majoritatea oamenilor se simt neadecvaţi, nu pentru că ar fi cu adevărat, ci pentru că el are grijă să îşi arate superioritatea. Prietenia cu amoralii durează atâta vreme cât durează nevoia lor. Amoralii vorbesc cu patimă despre valori şi despre principii, dar numai pentru a le insufla celorlalţi şi doar atâta timp cât au un interes direct de la ceilalţi.

Managerii morali sunt inteligenţi, transparenţi şi totdeauna agenda lor personală este la fel de evidentă ca şi cea publică. Ţin cont de oameni, de nevoile şi de calităţile lor individuale şi unice, respectul şi integritatea sunt valorile după care ei se conduc. Felul în care managerii morali conduc este plin de provocări, ce şi cum fac ei este greu, dar merită efortul. Ei au conştiinţa faptului că fiecare om e unic şi provocarea lor e să atingă cât mai mult din potenţialul celor cu care interacţionează. Respectul pentru ei nu este o formă de politeţe, ci de înţelegere profundă şi empatică a celor cu care intră în contact. Este conştient că devine mai puternic cu cât îi face mai puternici pe cei cu care interacţionează. Ei ştiu că vremurile în care trăim sunt despre valori şi autenticitate, nu despre competenţe, iar oricine va avea nevoie să capete o deprindere nouă o va face în preajma unui astfel de om, fiind inspirat, nu obligat. Oamenii morali nu vorbesc despre valori, le trăiesc pur şi simplu şi le insuflă celor din jur prin felul lor de a fi.

Imoral e să fii mic şi să vrei să pari mare, amoral e să nu te vezi cum eşti în realitate. Moral este să fii egal cu tine indiferent de situaţie. Imoralul distruge relaţii, amoralul consumă relaţiile cu ceilalţi, iar moralul construieşte relaţii împreună cu ceilalţi.


Iuliana Stan este OD & leadership consultant şi director general al Human Synergistics România

Urmărește Business Magazin

/opinii/opinie-iuliana-stan-human-synergistics-moral-amoral-si-imoral-9718906
9718906
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.