Bricolajul incepe oficial ofensiva

Postat la 01 aprilie 2008 111 afişări

Peste 25 de noi magazine si investitii de peste 280 de milioane de euro sunt armele cu care ies la atac in acest an comerciantii din domeniul bricolajului, pentru a-si asigura cele mai bune pozitii pe piata.

Fascinatia clientilor romani pentru serviciile de telefonie mobila sau pentru hipermarketuri a consacrat demult, alaturi de alte fenomene, piata autohtona ca atipica. Dublarea pietei de bricolaj in numai doi ani, de la 700 de milioane in 2005 la circa 1,5 miliarde de euro in 2007, nu vine in aceste conditii ca o mare surpriza.

Trebuie spus totusi ca dintre toate segmentele comertului, cel al bricolajului sau do-it-yourself (DIY), este vedeta ultimilor ani, atat ca ritm de crestere (ce se mentine de trei ani la 30-40%, evolutie neintalnita in nicio alta zona), ca volum de investitii (peste 160 de milioane de euro in acest an, dupa circa 150 de milioane de euro anul trecut), dar si in ce priveste numarul de nume noi ce intra pe piata - din care cel mai nou venit este reteaua nemteasca Obi. Si chiar si ca numar de magazine - cateva zeci de noi spatii deschise in fiecare an.

Departe insa de a fi aproape de punctul de saturatie, piata de DIY este doar in prima sa faza de dezvoltare extensiva, cand marile lanturi de magazine incearca sa ocupe cat mai multe localitati si spatii atractive. “Este un joc de mutari ca pe tabla de go pentru acoperirea unui teritoriu cat mai mare si pentru a-l deservi optim prin logistica”, spune Ciprian Moga, managing director la firma de consultanta in retail iQuest Consulting. Sunt preferate spatiile neocupate de concurenta, ce permit o consolidare rapida, o regula strategica de baza fiind ca primul intrat pe piata unui oras este cel care dicteaza tendintele, explica Moga.

Cum zonele complet neacoperite, cel putin orasele cu peste 100.000 de locuitori, se pot numara pe degetele unei singure maini, batalia se poarta acum pe o expansiune cat mai rapida. In topul celor mai mari investitii din DIY, realizat de BUSINESS Magazin, pe primul loc se plaseaza in acest an reteaua franceza Bricostore, care detine, alaturi de nemtii de la Praktiker, statutul de veteran al retailerilor straini din bricolaj, avand o istorie de aproape sapte ani pe piata romaneasca. Planul de extindere al Bricostore vizeaza deschiderea a cinci noi spatii in acest an, cu o investitie totala de circa 50 de milioane de euro. O schimbare abrupta de viteza, dupa ce in 2007 a deschis doar un singur magazin, la Pitesti, reteaua fiind acum alcatuita din opt spatii, pentru care investitia totala a ajuns la aproape 90 de milioane de euro.

“Aveam programate doua deschideri, dar una dintre ele a fost amanata, nefiind gata magazinul”, explica Isabelle Pleska, director general al Bricostore Romania. Ca tinta pe termen lung, compania vrea o retea de 20 de magazine, dar totul e legat de deschiderea de hipermarketuri - reteaua franceza de bricolaj prefera sa-si plaseze magazinele in centre comerciale sau in imediata apropiere a acestora. 2009 ar urma sa continue in aceeasi linie pentru companie, cu un numar similar de magazine noi, spune Pleska.

Totusi, cresterea organica nu este singura varianta de dezvoltare luata in calcul de strategii de la Bricostore, care nu exclud nici o eventuala preluare si nici intrarea pe un segment de magazine de dimensiuni mai mici. Directorul Bricostore Romania a confirmat pentru BUSINESS Magazin ca pentru o eventuala preluare cei mai interesanti sunt comerciantii romani de profil - Ambient Sibiu si Dedeman Bacau -, dar a precizat ca nu se asteapta ca in viitorul imediat sa aiba loc o tranzactie pe piata de profil.

Bricostore a realizat in 2007 o cifra de afaceri de 180 de milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul precedent si ocupa acum al doilea loc in piata in functie de vanzarile anuale, dupa reteaua germana Praktiker. Tot cu nemtii isi disputa Bricostore si locul fruntas in topul investitiilor din acest an. Cu o retea de 20 de magazine, Praktiker Romania isi mentine “ca prima prioritate expansiunea rapida in intreaga tara, intr-un ritm mediu ce vizeaza 4-5 deschideri pe an”, declara Gunter Vosskaemper, director general al Praktiker Romania. Investitia medie pe magazin se plaseaza intre 8 si 10 milioane de euro, “tinta asupra careia ne concentram planul de investitii fiind o retea de peste 30 de magazine intr-un interval de doi-trei ani”, adauga Vosskaemper.

Ca arii de interes, reteaua germana vizeaza orasele cu peste 120.000 de locuitori, iar alegerea spatiilor se face in functie de dimensiunea zonei, numarul de locuitori, venitul mediu al populatiei. Praktiker Romania a incheiat anul 2007 cu o crestere a vanzarilor de peste 60%, depasind 250 de milioane de euro. Excluzand contributia celor patru noi unitati deschise in 2007 si a suprafetelor adaugate magazinelor existente, compania a avut vanzari cu 21,5% mai mari fata de anul precedent.

Daca Praktiker este cel mai aproape de linia de finis in ce priveste numarul optim de magazine, deschiderile vor continua vreme de cativa ani buni, macar si pentru ca valoarea vanzarilor pe sector este departe de a-si fi atins pragul de sus. Dovada si asteptarile de la anul in curs, puncteaza Vosskaemper, ce ar urma “sa pastreze in sectorul do-it-yourself tendinta de crestere puternica la care am asistat in 2007”, cu peste 30%. Principalul factor ce va incuraja aceasta crestere, justifica reprezentantul Praktiker, va fi in continuare evolutia din sectorul constructiilor, care alimenteaza direct cererea de produse destinate amenajarilor de locuinte si spatii de birouri.

Candidati la locul al treilea in topul investitiilor sunt germanii de la Hornbach, intrati pe piata de noua luni, si Dedeman Bacau, una dintre cele doua mari retele romanesti de profil, alaturi de Ambient Sibiu. Hornbach, care a intrat pe piata la jumatatea lui 2007, are batut in cuie pentru anul in curs un plan de investitii de 25 de milioane de euro, suma destinata deschiderii celui de-al doilea magazin, tot in Bucuresti, ce urmeaza a fi deschis in vara acestui an in zona Militari. Magazinul deschis anul trecut in Capitala a realizat vanzari nete de 19 milioane de euro, clientii avand un cos mediu de cumparaturi de 46 de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
magazine,
investitii,
bricolaj,
comercianti
/analize/comert/bricolajul-incepe-oficial-ofensiva-2507354
2507354
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.