Grecul care face cinci milioane de euro pe an din slăbiciunile româncelor
Evangelos Poulios a venit în România în urmă cu 20 de ani şi a început să vândă covoare prelucrate manual. După absolvirea facultăţii de drept, şi-a încercat norocul în domeniul investiţiilor imobiliare, iar apoi s-a orientat spre retailul de haine.
"Cine e mai bogat, cel care are un palat de 200.000 euro şi datorează 200.000 de euro sau cel care are o casă de 100.000 de euro pentru care datorează 30.000 euro?" este metafora pe care o foloseşte Evangelos Poulios, care a adus marca de haine BSB pe piaţa autohtonă pentru a arăta că situaţia economică din Balcani nu este chiar atât de neagră. El îşi petrece cea mai mare parte a timpului în Grecia, ţara natală, şi în celelalte ţări unde BSB este prezent, dar revine în România săptămânal. Lucru justificat mai ales prin faptul că, din punctul de vedere al investiţiilor, piaţa locală este cea mai importantă pentru afacerile sale, după cea din Grecia.
Compania a ajuns la 17 magazine, prin spaţiul deschis recent pe Calea Victoriei, în Capitală, primul spaţiu fiind inaugurat în urmă cu şapte ani. Anul acesta, cifra de afaceri se va apropia de 5 milioane euro, în creştere faţă de 2012, când vânzările s-au plasat la 4,3 milioane euro, iar profitul la 11%. Pe rafturi se găsesc haine pentru femei, la preţuri de vânzare peste medie, de circa 200 de lei pentru o bluză şi 400 pentru o rochie.
La nivel global, reţeaua BSB cuprinde 100 de magazine în Europa şi Asia, îndeosebi în regiunea de sud-est, în Liban, Turcia, Rusia, Bulgaria, Cipru, Olanda, Albania, Egipt. Cu circa 500 de angajaţi în total, din care peste 100 în România, BSB este, din punctul de vedere al lui Evangelos Poulios, cel mai puternic brand local din segmentul său. Poulios, care a venit în ţară în urmă cu peste două decenii, povesteşte cum a ajuns aici. „De 30 de ani, mentalitatea grecilor era ca după ce termini şcoala să-ţi găseşti un loc de muncă la stat; nu e o surpriză faptul că s-a ajuns la criză„, explică el cauzele crizei elene. Poulios a hotărât să urmeze un alt drum şi, deşi oportunitatea de a lucra la stat exista, a părăsit oraşul natal din nordul Greciei, Serres, şi a venit în România în 1992, ţară unde s-a simţit ca acasă.
A început cu o afacere cu covoare fabricate manual, în Piteşti, după care s-a înscris la Facultatea de Drept. Povesteşte că a lucrat cu firme consacrate în domeniu, din Cisnădie şi din Alba Iulia, ba chiar începuse activitatea de producţie proprie prin firma lui de atunci. Însă piaţa imobiliară a început să îl atragă şi a cumpărat primul apartament în 1996, când „încă nu investea nimeni în domeniu pentru că le era frică„; investiţia sa a dat roade odată cu dezvoltarea acestei pieţe, însă nu doreşte să dea şi alte detalii.
Îşi aminteşte că povestea folosind „cuvinte frumoase„ despre potenţialul pieţei din România în cadrul conferinţelor pe care le ţinea ca membru al Camerei de Comerţ elene. „Credeam în ţară şi în viitorul ei şi voiam ca aici să vină şi alţi dezvoltatori. Însă ei asociau România cu Bulgaria, unde era foarte periculos să faci afaceri.„ Poulios a continuat însă să caute oportunităţie pe piaţa locală şi le-a găsit în industria puţin dezvoltată a modei. „Femeia din România era aranjată, dar nu prea avea cu ce să se îmbrace, doar cine călătorea în afara ţării avea posibilitatea să-şi ia haine ale mai multor mărci.„ Astfel că, imediat cum a intrat în acţionariatul reţelei elene de magazine BSB - dezvoltată în urmă cu aproape 30 de ani de o familiei de localnici greci - a făcut demersurile necesare pentru a-l aduce pe piaţa românească.
Deşi se apropia aderarea României la UE şi exista ameninţarea deprecierii leului, a hotărât să nu aplece urechea la zvonuri şi să aducă totuşi marca pe piaţa locală. Spaţiul pe care a candidat în mallul din Vitan, primul deschis din România şi încă cel mai bine cotat în 2006, era la acea vreme râvnit de o sută de alte firme, însă l-a închi-riat după ce i-a prezentat planul afacerii într-o singură întâlnire lui Radu Tănăsescu, responsabilul managementului Vitan Mall de atunci. „Mi-a dat spaţiul atât de uşor, încât am început să îmi pun eu întrebări dacă este bine ce fac.„ Dorea un prim magazin de impact şi a investit 300.000 euro în el, făcând lucruri pe care acum nu le-ar repeta, cum ar fi montarea unor plăci de granit scumpe, îşi aminteşte, amuzat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro