Românul care a creat lanţul de restaurante care se luptă cu giganţii KFC şi McDonald’s vrea să îşi demonstreze talentul chiar acasă la competitori, în SUA. Care este planul său

Postat la 21 septembrie 2024 389 afişări

Vineri, 13 pare să fie o zi norocoasă pentru tânărul antreprenor Lucian Florea, care în această zi, în urmă cu cinci ani, sărbătorea Ziua Internaţională a Cartofilor Prăjiţi cu lansarea unui brand românesc pe o piaţă dominată în general de branduri cu origini americane. Va fi însă suficient de norocos pentru ca Fryday să îi cucerească pe americani şi la ei acasă?

Primii ani din viaţă mi i-am petrecut printre tarabele din bazarul din Suceava, unde am cunoscut antreprenoriatul la firul ierbii. Era o etică a vremurilor respective, un respect reciproc care mi-a insuflat anumite valori şi care m-a făcut să-mi doresc să continui în această direcţie. Nu am fost adeptul meseriilor clasice sau al unui program fix. Pentru mine, antreprenoriatul îţi oferă libertatea de a decide şi de a scala. Sky is the limit, cum se spune, dar asta depinde foarte mult de industria în care activezi.

Acesta este unul dintre motivele pentru care am trecut de la retail la HoReCa”, descrie Lucian Florea, în câteva cuvinte, viziunea sa asupra antreprenoriatului, conturată de amintirile sale din copilărie. Şcolit la taraba din bazar a tatălui său, la nici 21 de ani şi-a deschis prima sa afacere, un magazin de piese auto în oraşul natal. Pornită în 2012, afacerea Auto Albina s-a extins treptat la nivel regional, într-un lanţ cu opt puncte de lucru.

„Este un domeniu competitiv. Noi am scalat până la nivel regional businessul cu opt magazine şi eram un competitor relevant, poate chiar naţional, cu cifre impresionante pentru un retailer care nu avea service-uri auto. Ne pregăteam să intrăm în online, să francizăm, şi probabil brandul ar fi cunoscut o expansiune frumoasă. Dar mi-am dat seama că pe termen lung ne-am fi plafonat, lucru care se întâmplă acum cu brandurile mari de piese auto care au ajuns la o anumită cifră de afaceri şi nu mai pot creşte decât odată cu inflaţia. În retailul auto există anumite limitări şi plafonarea asta are loc acum”, descrie el motivele pentru care a decis să se reorienteze. Albina Auto există însă în continuare, într-o variantă redimensionată, după cum spune antreprenorul, care include patru magazine şi pentru care vizează francizarea: „În viitorul apropiat vom recruta un manager de proiect pe care să-l înglobăm în businessul Auto Albina. În următorii cinci ani, vrem să facem o expansiune pentru a deveni un business relevant, pe care să-l putem vinde sau să-l putem fuziona cu cei care vor fi relevanţi atunci pe piaţă”.

Brandul Auto Albina şi primul său business au fost esenţiale pentru autoeducarea sa ca antreprenor, crede Lucian Florea, dar şi pentru capitalul necesar lansării companiei din industria restaurantelor. „M-am gândit la un business în zona de fast-food pentru marje mai mari şi pentru o scalare mai accelerată, inclusiv la nivel global, pentru că retailul şi mai ales cel de piese auto are anumite limitări.” De ce restaurante? „Eu am fost mereu pasionat de partea asta de food, dar un restaurant à la carte sau unul de fine dining sunt mai greu de replicat, fiind mai mult despre amprenta personală a bucătarului. În schimb, în zona de Quick Service Restaurants (QSR - n.red.), lucrurile sunt foarte clare şi măsurabile, oferind predictibilitate. Dincolo de predictibilitate, este un business scalabil pe toate continentele - marjele sunt mai mari, iar în retail marjele sunt mici, profitabilitatea e la 2-3% maximum, în timp ce în HoReCa se ajunge la o medie de 10-12%, de până la trei ori mai mare.” În 2018-2019 a început să se documenteze, îşi aminteşte că studia concepte internaţionale, le printa şi le analiza apoi în biroul său; le alegea pe cele mai interesante şi călătorea să viziteze restaurantele respective.

„Am venit cu elemente de identitate pe piaţa românească pentru care am fost blamaţi, cum ar fi uleiul de alune, pe care l-am introdus pentru că în România era ceva inedit. Am fost acuzaţi că am copiat conceptul de la Five Guys, dar noi am făcut ceva diferit şi original pe piaţa din România, construind un brand puternic de la zero. Denumirea brandului este legată de pasiunea mea pentru cartofii prăjiţi, iar brandul Fryday a fost lansat pe 13 iulie, de Ziua Cartofilor Prăjiţi, o dată special aleasă.”

În 2019 a deschis primul restaurant, tot în Suceava, iar investiţia iniţială, direcţionată în acesta, a fost de peste 320.000 de euro. La 30 de ani, avea setate deja ambiţiile de expansiune pentru cel de al doilea business al său: „Am considerat că am maturitatea necesară pentru a intra într-un business de anvergură. Eram oarecum, să zic aşa, rodat, după aproape 10 ani de business şi aveam capacitatea să discern şi să înţeleg foarte clar anumiţi termeni esenţiali în business.” Iniţial, a încercat francizarea afacerii, în 2020, însă în 2021 a decis să retragă acest model de expansiune: „Cred că, din păcate, în România, cel puţin în zona de food, cultura francizării este destul de precară. Nu se înţelege aşa cum este definit în mod corect un contract de franciză şi ce presupune acesta.” A preluat restaurantul respectiv, apoi a deschis un altul în Bucureşti, iar în 2022-2023, după ce s-au „aşezat din punct de vedere procedural şi operaţional”, au început o expansiune mai accelerată.

În ceea ce priveşte alegerea Sucevei ca punct de pornire, a fost o decizie care a venit deopotrivă cu avantaje şi dezavantaje, crede antreprenorul: „Suceava n-a fost un oraş oportun din niciun punct de vedere, cu excepţia unuia: faptul că eram acasă, nu eram mutat la Bucureşti şi puteam capitaliza şi controla mult mai bine primii paşi ai noului copilaş, aşa cum i-am spus eu. În momentul când ai un nou copilaş, trebuie să-l înveţi să meargă. La Bucureşti, neavând networking şi relaţiile necesare ca să pot deschide şi pătrunde într-un mall, nu aş fi avut deschiderea de a penetra din Capitală înspre provincie piaţa şi a trebuit să o fac invers”. Un alt aspect esenţial într-o astfel de afacere, observă Florea, ţine de  stabilirea detaliilor legate de aceasta încă de la început: „În România, există o piaţă de 6 miliarde de euro, dar trebuie să înţelegi foarte bine piaţa şi să respecţi regulile. Nu poţi să începi un business cu gândul că vei rezolva detaliile mai târziu. Trebuie să ai toate elementele esenţiale de la început pentru a avea succes. Dacă reuşeşti să depăşeşti numărul de şase-şapte restaurante şi să intri în malluri, ai şanse să ai succes. Dar trebuie să ai o echipă puternică, o viziune clară şi o finanţare solidă. Din păcate, nu văd în viitorul apropiat un alt concept românesc care să fie suficient de bine structurat pentru a face faţă competiţiei brandurilor mari americane”.

CITITI MATERIALUL INTEGRAL AICI 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.