Pasii mici ai gigantilor imobiliari

Postat la 28 iunie 2010 63 afişări

Segmentul centrelor comerciale este poate cel care da cele mai multe semne de miscare din piata imobiliara, de la tranzactii, semnari de contracte de inchiriere si pana la anuntarea unor noi proiecte. De la anunt pana la inceperea lucrarilor pare a fi insa drum lung.

"Merge incet, din pacate merge foarte incet. Lucrurile se misca, se intampla ceva, dar nu pot spune inca ceva, nu este nimic cert." Ingo Nissen, managerul local al dezvoltatorului, proprietarului si administratorului portughez de centre comerciale Sonae Sierra, simte poate cel mai bine incetineala cu care se misca segmentul de retail al pietei imobiliare. Dupa trei ani de la intrarea in Romania, Sonae nu lucreaza propriu-zis la niciunul dintre cele trei proiecte ale sale - in Bucuresti, Craiova si Ploiesti - ramanand, ca proiect care produce venituri, cu River Plaza din Ramnicu Valcea, achizitionat in 2007.

"La Craiova incepusem deja lucrarile, dar a venit criza si, simtind amplitudinea pe care o avea, am decis sa oprim lucrarile", afirma Nissen, care este in Romania de aproape doi ani si jumatate. A venit dupa inceperea proiectului Loop 5, situat in apropiere de Frankfurt, centru comercial a carui dezvoltare a supervizat-o. n Romania nu a apucat sa avanseze la fel de mult, dar considera totusi ca "nu am stat degeaba. Aratati-mi pe cineva care a inchiriat in 2010 un procent de 30% din suprafata unui mall. Sunt contracte finale", afirma managerul, vorbind despre proiectul de la Craiova initiat de Sonae Sierra.

Acesta este cel mai avansat din portofoliul companiei, cu un grad de preinchiriere prin acorduri de peste 60% - un procent suficient, in general, pentru obtinerea unei finantari bancare si inceperea constructiei. Managerul sustine insa ca bancile prefera proiectele din Bucuresti, fiind cat se poate de rezervate fata de cele din provincie, indiferent de competitia din respectiva zona ori de contractele de preinchiriere deja semnate.

Dezvoltatorul are pe planseta un proiect si in Bucuresti, ParkLake Plaza, a carui suprafata a fost micsorata cu aproape un sfert, pentru a putea fi finantat mai usor, dar si pentru a fi in concordanta cu cererea actuala de spatii comerciale in Capitala. Chiar si in contextul conditiilor actuale din piata, segmentul de retail a fost poate cel mai activ in 2010, fie si doar la nivelul planurilor anuntate.

"Suntem de-abia in iunie, nu s-a terminat vara. Este timp destul", comenteaza Matthew Proskine, director de marketing in inchiriere al Avrig 35. Dezvoltatorul a anuntat in iarna ca va incepe, alaturi de Cascade Group, constructia Pallady Shopping Center, prima faza planificata fiind cea a unui parc de retail, cu cativa chiriasi de mari dimensiuni - Auchan, Decathlon si un magazin de bricolaj.

Aceasta este, de altfel, una din principalele schimbari aduse de criza economica: proiectele s-au micsorat sau au fost impartite in mai multe faze, prima fiind reprezentata de un parc de retail, mai usor de inchiriat, dar si de finantat. "Avem resurse financiare proprii si acorduri cu mai multe banci. Acum asteptam aprobarile urbanistice, estimez ca va mai dura o luna", a mai declarat reprezentantul Avrig 35, care a finalizat si vandut mai multe proiecte imobiliare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
imobliare,
centre comerciale,
contracte
/analize/imobiliare/pasii-mici-ai-gigantilor-imobiliari-6446894
6446894
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.