Uriasii adormiti din imobiliare
In vremurile bune ale pietei imobiliare, cand erau anuntate zeci de proiecte de malluri si ansambluri rezidentiale, erau prezentate si proiecte cu valori apropiate sau chiar mai mari de un miliard de euro. Daca o parte din primele ar putea deveni realitate dupa trecerea crizei, pentru mega-proiecte situatia e mai complicata.
Pe la jumatatea Bulevardului Unirii din Bucuresti, peisajul e dominat de un imens teren gol, unde nu exista nicio cladire. Unii dintre trecatori stiu ca acolo s-ar fi anuntat un proiect imobiliar gigantic. Valva din jurul lui si disputele din Consiliul Local privind autorizarea sa sunt poate mai prezente in memoria colectiva decat orice detalii despre proiect. Aceeasi situatie si in Piata Eroilor, unde cladirea cunoscuta drept Casa Radio ar trebui sa devina un complex imobiliar multifunctional, cu spatii comerciale, de birouri si hoteliere. Iar langa Parcul Titan, un alt proiect a atras atentia, in urma protestelor unor organizatii care nu sunt de acord cu constructia sa acolo - este vorba de centrul comercial ParkLake Plaza.
Discutiile iscate in sfera publica de aceste anunturi reprezinta o trasatura comuna a acestor proiecte: avand dimensiuni considerabile, fiecare complex in parte ar presupune o schimbare semnificativa a peisajului urban din zona respectiva. Criza a eliminat insa aproape cu totul astfel de subiecte din discutie, pentru ca nici mastodontii n-au mai crescut acolo, nici alte sute de proiecte imobiliare de dimensiuni mult mai mici, amanate sau stopate pe rand.
"Piata este cu totul diferita. In primul rand, cererile retailerilor pentru spatii au scazut in ceea ce priveste suprafetele, iar obtinerea unei finantari pentru un proiect atat de mare ar fi foarte, foarte dificila", declara recent, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, Ingo Nissen, country manager al Sonae Sierra. Dezvoltatorul are in plan constructia centrului comercial ParkLake Plaza, care ar fi trebuit initial sa implice o investitie estimata la 590 de milioane de euro - in proiect erau incluse si doua cladiri rezidentiale. Intre timp, Sonae Sierra a decis sa micsoreze planurile mallului, noua suprafata fiind mai mica cu aproximativ 20%, spre a facilita obtinerea unei finantari.
Radu Lucianu, managing director al companiei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Romania, spune ca aportul financiar al dezvoltatorului la investitie a devenit foarte important. "Pana nu demult, oricine putea cere de la banca bani de achizitie a terenului, de dezvoltare si de constructie, si tot profitul la vanzarea ansamblului le revenea. De acum incolo, accesul la bani va fi selectiv, atat in privinta numelui dezvoltatorilor, cat si a sumelor alocate", comenteaza Lucianu, care considera ca ansambluri uriase dezvoltate ca un tot nu vor mai exista niciodata: "Sunt insa de luat in considerare proiectele care se vor dezvolta pe etape".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro