Cabinet de milionar
De la un cabinet medical deschis in urma cu 14 ani, sibianul Ilie Vonica a ajuns acum la afaceri de aproape 200 de milioane de euro. Fondatorul Polisano - unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri din Sibiu - vrea ca in trei ani sa-si dubleze afacerea, dar nu ar spune "nu" niciunei oportunitati, fie ca ar fi vorba de vanzarea unei parti a companiei sau, dimpotriva, de achizitia unui competitor.
"Am plecat din Sibiu la 4 dimineata", este prima propozitie cu care Ilie Vonica incepe interviul cu BUSINESS Magazin, desfasurat seara tarziu, dupa ora 9, intr-una dintre clinicile din Bucuresti care-i apartin. Urmatoarea fraza este de fapt o rugaminte: sa fim intelegatori, pentru ca dupa discutie urmeaza sa plece inapoi spre Sibiu. Pentru patronul grupului de firme Polisano, acum in varsta de 52 de ani, drumurile cu masina – cel putin de doua ori pe saptamana - intre Sibiu si Bucuresti sunt o obisnuinta, odata ce Capitala capata o pondere tot mai mare in afacerile companiilor pe care le administreaza.
Pornit de la un cabinet de obstetrica-ginecologie in orasul de pe Cibin, urmat de infiintarea unui distribuitor de medicamente zonal in urma cu aproape 14 ani, grupul Polisano este acum intre primii cinci jucatori nationali in piata serviciilor de sanatate, iar Ilie Vonica - altminteri un om de afaceri foarte discret - s-ar putea mandri cu titlul de cel mai bogat om din Sibiu, conform ultimei editii a topului Capital, dupa ce i-a depasit pe Ioan Ciolan, proprietarul magazinelor de bricolaj Ambient si Ilie Carabulea, fondatorul holdingului Atlassib. Capital crediteaza familia Vonica cu o avere de 100-110 milioane de dolari. Dar Ilie Vonica nu-si asuma aceasta titulatura si spune ca nici nu stie exact cati bani are. "Intr-un business de genul acesta cine mai poate tine evidenta. Avem un business in continua derulare, transformare. Cine credeti ca sta sa numere?"
Cu afaceri estimate la aproape 200 de milioane de euro in acest an, dintre care peste 150 de milioane de euro numai din distributia de produse farmaceutice, nu este de mirare insa ca Vonica este cautat de investitori interesati de achizitia unor parti din companiile controlate. "Chiar astazi (martea trecuta - n.red.) am primit o propunere", recunoaste Ilie Vonica, fara a oferi alte amanunte. De altfel, nu e deloc vorbaret cand vine vorba despre discutiile de acest gen purtate in ultimii ani. De mai bine de trei ani, in piata distributiei de produse farmaceutice se vorbeste de vanzarea companiilor, dar pana acum prea putine tranzactii s-au materializat. Iar Vonica este unul dintre "suspectii de serviciu", multi dintre competitorii lui vorbind de-a lungul timpului ca s-ar afla in negocieri de vanzare.
Ca si Polisano, cea mai mare parte a distribuitorilor importanti sunt detinuti de intreprinzatori romani. Cativa au vandut catre investitori strategici, au avut loc si fuziuni, A&D Pharma s-a listat la bursa londoneza, dar sase din primii zece distribuitori sunt controlati inca de fondatorii afacerilor. Tendinta este de consolidare in acest segment, afirma analistii bancii de investitii Raiffeisen Investment. "In distributia de medicamente se manifesta clar o tendinta de consolidare, iar in acest caz se poate pune semnul egal intre consolidare si tranzactie. Fie distribuitorii vor fi preluati de marii jucatori europeni, fie vor fuziona intre ei - trendul este clar", apreciaza Matei Filipidescu, senior analyst la Raiffeisen Investment.
Vonica recunoaste ca a purtat discutii de vanzare - pe la el, ca si pe la alti distribuitori, au trecut probabil toti investitorii interesati de piata romaneasca - dar afirma ca inca nu a luat o decizie in acest sens. "In momentul in care faci un parteneriat strategic sau financiar te gandesti ca el trebuie sa aduca un plus de valoare in companie. Altfel nu are sens", spune categoric Ilie Vonica, completand ca nu are rost sa faca aceasta miscare acum, cand are o echipa de management formata, suficiente resurse financiare care sa poata sustine dezvoltarea companiei, plus un plan de business bine pus la punct. Sibianul nu exclude insa posibilitatea unui parteneriat, "daca apare o oportunitate interesanta pentru companie", dar, adauga el cu fermitate, "deocamdata nu este cazul si nu este de actualitate".
"Scopul meu acum este sa-mi dezvolt firma, sa-mi consolidez pozitia pe care o am, sa cresc mai mult decat piata si sa-mi ating obiectivele", isi rezuma strategia Vonica. Cand vorbeste de obiective se refera la 300 de milioane de euro din distributia de medicamente si aparatura medicala in 2010, o retea de peste 50 de farmacii, doua spitale private, centre medicale in orasele importante si multe alte proiecte. Mai concret, in planurile de anul viitor intra deschiderea unui centru de imagistica la Sibiu, plus un centru de fertilizare in vitro in Bucuresti, urmand ca in 2009-2010, cand va avea suficiente policlinici in Capitala, sa deschida si un spital privat.
Impartita in doua firme separate - Clinica Polisano, sub care functioneaza policlinicile si Centrul Medical Polisano, operator de spitale -, divizia de servicii medicale a Polisano numara acum un spital, o clinica, un laborator si un centru de fertilizare in vitro la Sibiu, plus doua clinici si un laborator in Bucuresti, urmand ca in cateva saptamani sa fie deschisa o a treia clinica in Baneasa. "Ca sa pui un spital pe picioare trebuie mai intai sa ai o retea de policlinici, iar cate avem noi acum nu sunt suficiente", explica Vonica de ce vrea sa aiba cel putin cinci clinici in Bucuresti. "Dar daca apar oportunitati, ne vom dezvolta si in alte orase", adauga el, mentionand si faptul ca in prezent are parteneriate cu cel putin doua policlinici in fiecare judet din tara.
In Bucuresti insa, concurenta pe piata serviciilor medicale private este mult mai intensa decat in orasul de origine al Polisano. Companii precum Medsana, Centrul Medical Unirea, Medlife sau Medicover si-au extins in ultimii ani retelele de clinici, iar acum lupta se da pentru atragerea de personal. "Este criza de medici", apreciaza Cristian Sas, director al clinicilor Polisano din Bucuresti. Pe de alta parte, si miza este mult mai mare in Capitala, recunoaste Sas, sustinand ca una dintre cele mai importante clinici din Timisoara, de exemplu, a strans in zece ani 800 de abonati, in timp ce Polisano, la doar un an si jumatate de la intrarea pe piata bucuresteana, a ajuns la 6.000.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro