Mai cumpara cineva masini noi?
Prabusirea vanzarilor de masini in ultimul trimestru al anului a lovit puternic chiar si afacerile celor mai mari dealeri. Iar cum nici prima luna a anului nu a adus o schimbare de trend, planurile de crestere se transforma tot mai mult in strategie de supravietuire.
“Va suferi cine are monocultura; daca are multe masini in aceeasi clasa, nu vinde. Clasa mica sufera prima, deoarece piramida de clienti are baza foarte larga, iar daca oamenii nu mai iau credite sau nu mai au bani, nu isi mai cumpara masini.”
Declaratia facuta in toamna anului trecut de Brent Valmar, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, ascundea unul dintre principalele elemente ale strategiei pe care a avut-o seful celui mai mare importator roman de masini, Porsche Romania, pentru a face fata crizei financiare care incepea sa loveasca si Romania.
Practic, Valmar miza atat pentru marcile de lux Audi sau Porsche, cat si pentru cele de volum Volkswagen sau Skoda pe extinderea cat mai puternica a gamei de produse disponibile pe piata romaneasca, pentru a distribui riscul. La cateva luni distanta, ceea ce intuia Valmar s-a intamplat, afacerile dealerilor dependenti de unul sau doua modele de masini prabusindu-se in ultimul trimestru al anului trecut.
Dar nici macar Valmar nu isi inchipuia amploarea pe care a avut-o caderea vanzarilor de masini, cand, in ultimele trei luni ale anului trecut, s-au livrat 35.000 de masini de import, fata de 60.000 de unitati in aceeasi perioada a anului 2007. Ba, mai mult, livrarile Dacia (dependenta exclusiv de gama Logan) au cazut la aproximativ 13.000 de unitati, fata de aproape 30.000 in ultimul trimestru al anului 2007.
In aceste conditii, pentru prima data de la infiintarea importatorului, in urma cu zece ani, Brent Valmar era nevoit saptamana trecuta sa anunte o scadere a vanzarilor la aproape 54.000 de masini livrate in 2008, fata de 58.790 in urma cu un an.
Managerul roman isi pregatise deja din toamna anului trecut argumentele pentru a contracara eventualele reprosuri ale sefilor sai din Austria, deoarece anul 2008 a marcat pentru companie cea mai mare cota de piata din istorie - de 20% (sau aproape o treime daca se iau in calcul doar brandurile de import).
In plus, Skoda si Volkswagen, cele mai bine vandute marci ale Porsche Romania, au oprit in 2008 dominatia francezilor de la Renault, liderul incontestabil al pietei auto din ultimii ani, care a cazut pe locul trei in clasamentele de vanzari publicate de Asociatia Producatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Partea cea mai grea abia acum incepe pentru Valmar si ceilalti jucatori din piata auto, avand in vedere ca situatia economica devine pe zi ce trece tot mai dificila, prognozele de crestere economica tot mai reduse si termeni precum recesiune sau stagnare apar tot mai des in propozitiile analistilor care descriu perspectivele pietei romanesti.
“Piata auto isi revine mai greu decat economia, iar cum nici economia nu a atins pragul de jos, este de asteptat ca piata auto sa isi continue declinul”, crede analistul Marius Carp. El aduce ca argument faptul ca prabusirea vanzarilor de masini din ultimul trimestru al anului, continuata si in prima luna a acestui an, este de departe cea mai dramatica pe care piata auto romaneasca a inregistrat-o pana acum.
“Nu este vorba numai de amplitudine, (piata auto a cazut cu aproape 12% anul trecut, nivel mai mic decat in 1999 si 2000, cand s-au inregistrat scaderi de 20%-30% pe an - n. red.), ci de faptul ca acum au cazut atat vanzarile de masini romanesti, cat si cele de masini de import”, sustine Carp. Intr-adevar, managerii din industria auto sunt acum in fata celui mai greu moment din cariera lor, dupa cum recunostea recent François Fourmont, seful Dacia, intr-un interviu in Ziarul Financiar.
El se arata speriat de schimbarea norocului Dacia inca din toamna anului trecut, cand cadeau rand pe rand pietele mari din vestul Europei. Practic, problemele fabricii s-au schimbat in mai putin de un an de la gasirea modalitatilor de crestere a productiei pentru a face fata comenzilor la taieri de costuri, care ar putea presupune, pentru prima data dupa lansarea modelului Logan in 2004, concedieri de personal.
Chiar si asa, nu ar fi pentru prima data in existenta sa cand Dacia ar avea probleme, mai ales in perioada de dupa achizitia in 1999 a fabricii de la Pitesti de catre grupul francez Renault. “Diferenta este ca in acea perioada Dacia nu mergea bine in Romania, dar Renault mergea bine la nivel mondial, iar investitiile si planurile de dezvoltare au continuat chiar si in conditiile pierderilor foarte mari ale fabricii.
Acum, nici Renault nu sta pe roze la nivel mondial, ca de altfel intreaga piata auto”, considera Marius Carp. Ce le ramane atunci de facut importatorilor si dealerilor de masini? Raspunsul pare acum unul singur: “securizarea investitiilor facute si asigurarea profitului partenerilor nostri”, dupa cum spune Brent Valmar.
Cu alte cuvinte, pentru a supravietui, dealerii trebuie sa compenseze scaderea vanzarilor de masini noi prin activitati postservicii, profitand astfel de pe urma cresterii explozive a vanzarilor din ultimii cinci-sase ani, timp in care piata aproape s-a triplat. Pentru ca mai multe masini pe strada ar trebui sa insemne si mai multe ore de lucru in service-uri.
Cea mai buna dovada in acest sens este chiar liderul pietei de import, service-urile Porsche Romania inregistrand in 2008 mai mult de 566.000 de vizitatori, mai multi cu 12% fata de anul precedent, desi vanzarile de masini au scazut in acelasi interval.
“Cresterea activitatii de service este singura solutie pentru un dealer de a compensa caderea vanzarilor, numai ca multi dintre dealeri au inregistrat si o reducere a intrarilor in service-uri, deoarece clientii s-au speriat”, constata Carp. Ce pot face atunci?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare, analistul recomanda o analiza atenta a modelului de afaceri al unui dealer de masini. “Exista elemente de cost care independent de nivelul veniturilor trebuie platite. Iar acestea sunt in primul rand obligatiile catre producator si utilitatile.
Dar veniturile din vanzarile de masini nu mai sunt la fel de mari si in plus pentru multi dealeri si intrarile in service se reduc”, spune Carp. Seful celui mai mare importator completeaza tabloul.
“Primele elemente unde pot fi taiate costurile sunt la personal si costurile de vanzare. Nu ma refer aici la concedieri, ci la toate costurile implicate de un salariat, de la masina de serviciu pe care o are si pana la biroul sau computerul pe care il foloseste. Apoi tot ceea ce inseamna costuri de vanzare, adica marketing si reclama.”
Desi fiecare dintre importatori se fereste sa pronunte acest cuvant, pana la concedieri nu mai este decat un pas, mai ales ca nici sustinerea producatorilor nu prea exista, chiar si performerul pietei auto din ultimii ani, Toyota, anuntand pierderi si planuri importante de reduceri de costuri ce ar putea culmina cu concedieri, o premiera pentru grupul nipon.
Si atunci, se mai poate vorbi de un scenariu optimist in cazul pietei auto din Romania, pana recent una dintre cele mai dinamice din Europa? “Conteaza foarte mult gradul de indatorare la care a ajuns dealerul pentru a-si finanta dezvoltarea din ultimii ani”, crede Carp. “Exista un soc initial, pe care dealerii il traiesc in aceste momente si pe care nu l-au mai trait niciodata. Unii o sa reziste mai bine, iar altii mai greu.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro