Cu ce se mai ocupa consultantii
Dupa mai bine de un an de cand vorbim despre criza in Romania, firmele de consultanta si clientii lor au aceleasi probleme de potrivire. Primele inca asteapta clientii sa dea buzna pe usa strigand dupa ajutor, iar multi clienti inca nu stiu daca economia adusa de aceste servicii poate sa le justifice cheltuiala
Numarul firmelor intrate in insolventa in primele trei trimestre a depasit, la nivel national, 15.000 de cazuri, si va trece bine de 20.000 pana la finele anului. Daca aceasta nu ar fi o problema in sine - desi procentual avem cu 60% mai multe insolvente decat anul trecut - provocarea reala este sa creasca numarul firmelor care se restructureaza sau se reorganizeaza, pentru ca daca intr-un caz de insolventa banii sunt blocati, o firma aflata in reorganizare poate chiar sa puna umarul la redresarea unei piete.
Deocamdata insa, doar 2,5% din firmele intrate in insolventa au initiat proceduri de reorganizare (aproximativ 400), si acesta, spune Romeo Cosma, managing partner al casei de avocatura Cosma & Asociatii, e un semn clar ca multi manageri asteapta prea mult pana sa incerce sa schimbe ceva. "E cea mai mare problema a noastra aceasta lipsa de reactie; e mai buna orice decizie, chiar si proasta, decat sa nu iei nicio masura si sa astepti salvarea din cer", spune Cosma.
Lux sau necesitate?
Multi manageri si antreprenori percep serviciile oferite de consultanti drept cheltuieli de lux pe care nu si le pot permite, iar altii iau decizia de a-si externaliza problemele doar cand cutitul le-a ajuns la os. Si atunci este deja prea tarziu. Putine sunt firmele care au apelat la consultanta atat in perioadele de crestere economica, cat si in recesiunea pe care o traversam acum, iar acestea sunt de regula companii maricele, mature, nevoite prin natura lucrurilor sa lucreze cu auditori, cu consultanti fiscali sau financiari externi - pentru ca altminteri nu puteau lucra cu parteneri straini, nu puteau vinde participatii in actionariat sau nu puteau contracta credite de zeci de milioane de euro care sa le sustina cresterile. Aceste firme constituie, pentru consultanti, masa constanta de clienti, insa si pretentiile lor s-au modificat in ultimul an. "Nimeni nu mai este dispus sa plateasca pentru altceva decat pentru solutii complete, de la idee pana la punerea ei in aplicare", spune Emilian Duca, partener in departamentul de taxe al firmei de consultanta si audit BDO.
Consultanta a castigat primii noi adepti la inceputul anului, pentru ca de atunci managerii acorda mai multa atentie iesirilor de lichiditati din firma (fluxurilor negative de trezorerie), de vreme ce intrarile sunt mai putine si, de multe ori, mai si intarzie.
"One-stop-shop"-urile, spune Duca - firmele ce furnizeaza solutii complete, de la probleme juridice la probleme fiscale, financiare sau de strategie - vor avea acum de castigat, deoarece clientii sunt in criza de timp si bani. "Astazi este o presiune mare pe costuri si cine bate la usa consultantului vrea preturi fixe pentru serviciile de care are nevoie, nu estimari", dezvaluie Duca. De fapt, intre firmele de consultanta s-a lansat o competitie a preturilor, din care, cel putin teoretic, ar avea de castigat clientul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro