Speranta dealerilor auto in 2011 - "Rabla" si taxa de mediu
Dupa doi ani de scadere cu doua cifre, dealerii de masini si-au canalizat toate asteptarile de crestere catre 2011. Un nou program Rabla si taxa de mediu pentru masinile la mana a doua stau la baza sperantelor acestora. Dar daca piata tot nu se dezgheata?
"Unii dealeri au avut profit, altii pierderi, altii au trait din ce au castigat in anii anteriori. Dar toti au avut anul trecut dificultati mari si au fost la limita. In 2009, unii au mai obtinut profituri, dar 2010 a fost cel de-al doilea an de criza, asa ca s-au cam terminat rezervele", spune Brent Valmar, vicepresedintele APIA si director general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala - dar si cel mai profitabil, avand in vedere castigul net de 40 de milioane de euro atins in 2009.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), pe care o reprezinta Valmar, are estimari de plus pentru 2011, cei mai multi dintre membrii acesteia asteptandu-se sa vanda cu 10% mai multe masini in acest an. Cei mai prudenti membri APIA vorbesc despre o crestere de 5-7% sau despre stagnare, iar cei mai exuberanti se aventureaza spre 20%, dar numitorul comun se leaga de faptul ca toti jucatorii din piata auto locala se asteapta sa vanda mai multe masini in acest an.
Oficialii Tiriac Auto se asteapta la o crestere medie a vanzarilor de masini de 5, cel mult 7% fata de 2010, acestia considerand ca vanzarile vor fi afectate de lipsa increderii romanilor in relansarea economiei. Cea mai mica estimare in ceea ce priveste piata din acest an o dau importatorii Fiat si Peugeot, care vad o crestere abia in 2012, anul acesta fiind considerat unul de "tranzit" intre cei trei ani de declin si perioada de revenire. "Din punctul nostru de vedere, o stagnare a pietei auto la nivelul anului 2010 este mai realista. Cu totii ne dorim o revenire a vanzarilor de masini, dar aceasta nu poate avea loc inaintea unei echilibrari macroeconomice si politice. Investitiile joaca acum un rol crucial in revenirea economica, fie ele publice, private sau in sistem public-privat", a spus Marius Cocu, directorul de marketing al Trust Motors.
Dincolo de estimarile fiecarui dealer in parte, statisticile APIA se refera in acest an la un avans de aproape 10% fata de 2010, la 115.000 de unitati, volum similar celui atins in 2009. Vanzarile de autovehicule au inregistrat o scadere de aproape 19% in 2010, potrivit statisticilor APIA, la aproape 120.000 de unitati, ritmul de scadere fiind de aproape trei ori mai mic decat cel inregistrat in 2009. In total, la finele anului trecut, 17 marci au inregistrat un rezultat pozitiv al vanzarilor pentru intreg anul, in timp ce, la nivelul lunii decembrie 2010, 21 de branduri auto punctau o crestere fata de perioada similara a lui 2009 (la finele lui 2009, nicio marca auto prezenta pe piata locala nu a inregistrat un rezultat pozitiv).
"Din punctul de vedere al vanzarilor de masini, anul 2010 s-a situat la nivelul asteptarilor noastre. Intreaga strategie de vanzari a avut la baza premisa unei piete aflate in declin si, pe acest fond, am reorientat interesul spre zona de service si activitatea de post-vanzare", a spus directorul de marketing al Trust Motors. Atat in 2008, cat si in 2009, importatorul Peugeot a inregistrat profit, potrivit datelor de pe Ministerul de Finante, fiind printre putinele companii care au obtinut un rezultat pozitiv in conditiile in care vanzarile au scazut cu peste 50%.
"Piata auto in 2011 are sanse mari de revenire, dar inca este prea devreme pentru a spune cu cat va creste exact. Cresterea din acest an va fi determinata de noul program REMAT, dar si de noua taxa de poluare", a declarat Fabrice Cambolive, directorul comercial al marcilor Renault, Dacia si Nissan, la mijlocul lunii ianuarie.Ca si in 2010, salvarea va veni din partea Ministerului Mediului, care va lansa pe 15 februarie un nou program "Rabla", care va functiona, ca si anul trecut, pe baza voucherelor ce vor putea fi tranzactionate liber pe piata, dar si a noii taxe de poluare majorate cu pana la 50% in cazul masinilor second-hand.
Pe fondul noii taxe de poluare intrate in vigoare de la 1 ianuarie, care a crescut in medie cu 50% pentru masinile la mana a doua, oficialii APIA se asteapta ca in acest an sa aiba loc primul declin semnificativ al importurilor de masini second-hand, de la aproape 214.000 anul trecut la 150.000 de unitati. Astfel, volumul pietei importurilor ar putea ajunge din nou, dupa aproape trei ani, aproape la acelasi nivel cu vanzarile de masini noi. "Importurile de masini second-hand vor ajunge la paritate cu vanzarile de autoturisme noi pe piata locala. Pe de-o parte, taxele au crescut cu aproape 50% si, pe de alta parte, aceste masini second-hand au costuri mari de exploatare, atat daca sunt folosite piese originale, dar si daca sunt folosite unele contrafacute", spune Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia si membru in consiliul de administratie al APIA.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro