De la Lindbergh la Travolta

Postat la 01 august 2006 1 afişăre

De la IWC Si pana la Omega, orologerii din intreaga lume au o lunga traditie in ceea ce priveste marile momente ale istoriei aviatiei, si fie ca au reeditat vechi succese, fie au lansat noi modele de ceasuri, toate sunt legate de eroii de ieri si de azi ai aerului.

De la IWC Si pana la Omega, orologerii din intreaga lume au o lunga traditie in ceea ce priveste marile momente ale istoriei aviatiei, si fie ca au reeditat vechi succese, fie au lansat noi modele de ceasuri, toate sunt legate de eroii de ieri si de azi ai aerului.

 

John Malkovich si-a pastrat acelasi semi-zambet ironic si superior care l-a facut faimos si care, desi nu e tocmai un Adonis, i-a ingaduit sa fie foarte credibil in rolul seducatorului de profesie Valmont din "Legaturi primejdioase". Numai ca de data asta nu cauta sa farmece vreo tanara fara aparare, ci zdrobeste cu ironie doi piloti moderni, nedemni se pare de acest nume, pentru ca sunt doar roboti, care se bazeaza exclusiv pe instrumentele automate de mare precizie din carlinga. Spre deosebire de inaintasii lor de acum vreo 60-70 de ani, care aveau nevoie doar de o maneta, inspiratie si... un ceas. Este, intr-adevar, cel mai nou rol al lui Malkovich, dar nu in vreo epopee aviatica turnata la Hollywood, ci un mini-film finantat in totalitate de IWC, marca elvetiana de orologerie faimoasa, printre altele, pentru modelele sale de ceasuri special pentru piloti.

IWC a fost cu siguranta compania care s-a preocupat cel mai mult de alaturarea de aviatie, incepand cu noile game lansate si culminand cu petrecerea de la Geneva de anul acesta, care a fost organizata intr-un hangar, unde si-au gasit locul un Ju 52 si un Spitfire. Pentru neinitiati - o legenda a aviatiei civile si un mit al fortelor aeriene britanice din cel de-al doilea razboi mondial. Iar pe un ecran gigantic a fost proiectat scurtmetrajul "Pilots", in distributia caruia stralucesc trei vedete: John Malkovich si doua avioane de epoca. Pe parcursul celor opt minute ale filmului, pilotii anilor ‘30 isi expun indemanarea, dar si noile modele lansate de IWC anul acesta - colectiile Classic, Spitfire si Antoine de Saint Exupery.

 

De fapt, IWC a implinit anul acesta sapte decenii de cand produce ceasuri pentru piloti - in 1936, firma lansa primul sau "model special pentru piloti", cu un cadran negru si ace indicatoare luminescente, pentru a fi cat mai lizibil in orice conditii, plus o luneta turnanta care permitea cronometrarea unor intervaluri de pana la o ora si un mecanism care nu era sensibil la campurile magnetice. Modelul a fost urmat in 1940 de Big Pilot’s Watch si de cel mai faimos ceas pentru piloti de la IWC, Mark 11. Anul acesta, IWC a prezentat, in hangarul de la Geneva, ceasuri inspirate de primele sale modele, dar si de aeronavele vremurilor de debut ale aviatiei. "Nava amiral" a flotei de ceasuri aviatice este Big Pilot’s Watch, care a ajuns la un diametru de 46,5 mm, o grosime de 15,8 mm si o greutate de 150 g. Contine cel mai mare mecanism automat din lume si are o rezerva de functionare de 8,5 zile.

 

O intreaga colectie poarta numele unui avion emblematic pentru cel de-al doilea razboi mondial: Spitfire. Astazi mai exista doar 25 de exemplare, iar pretul platit de colectionari este de aproximativ 3 milioane de dolari. Un model Spitfire de la IWC costa ceva mai putin (Spitfire Mark XV - 11.681 RON). Antoine de Saint Exupery, pe langa faptul ca a scris "Micul Print", era si un pilot entuziast, care a infiintat compania de posta aeriana din Brazilia, a scris un roman "Zborul de noapte" si si-a pierdut viata in 1944, intr-un zbor de recunoastere in Franta. Saint-Ex, cum era poreclit de americanii incapabili sa-i pronunte numele prea complicat, este onorat de IWC la 75 de ani de la publicarea cartii "Zborul de noapte" cu o editie limitata de 1.931 de ceasuri pentru piloti: protectie impotriva campurilor magnetice, mecanism automat si o gravura pe capac inspirata de ultima fotografie a autorului, cu cateva zile inainte de ultimul sau zbor. Toate ceasurile sunt insotite de un exemplar al "Zborului de noapte". Modelul Automatic Edition Saint Exupery din otel se gaseste in Romania la pretul de 16.239 RON.

 

Longines apeleaza la un alt pilot-erou din epoca de aur a aviatiei: Charles Lindbergh. Americanul a reusit un record in 1927, zburand solo de la New York la Paris in 33 de ore si 30 de minute, cronometrat fiind de Longines. Dupa legendarul zbor transatlantic, Lindbergh a proiectat modelul Hour Angle Watch - ceasul putea fi sincronizat la secunda cu un semnal radio. Modelul era foarte mare - 47,5 mm, tocmai pentru a fi usor de citit de catre piloti in orice conditii. Poate din aceste motive a fost "de fata" la stabilirea unor recorduri mondiale: primul zbor transpacific intr-o aeronava cu un singur motor (1931) din Japonia in SUA, recordurile stabilite de Amelia Earhart in 1932 si de catre Wiley Post care a zburat singur in jurul lumii in doar 7 zile, 18 ore si 49 de minute (1933). Modelul Lindbergh Hour Angle Watch a fost relansat anul acesta de catre Longines la Salonul de la Basel. Pe langa cifrele romane pentru care s-a folosit culoarea neagra, cadranul cuprinde si un set de cifre arabe in albastru, cu ajutorul carora se poate calcula longitudinea. Secundarul este sincronizat la un semnal radio.

 

Breitling a optat pentru o colaborare cu John Travolta. Sub sloganul: "Profesia: Pilot Cariera: Actor", Travolta apare intr-o ipostaza in care incepe sa fie cunoscut de tot mai multa lume: aceea a pilotului care are propriile sale aeronave, peste 5.000 de ore de zbor la activ si permis pentru opt tipuri de avioane.

 

Breitling, o marca in varsta de 122 de ani, isi descrie ceasurile pentru piloti ca "instrumente pentru incheietura mainii" si l-a pozat pe John Travolta pe faimoasele piste de la Reno (Nevada), unde in fiecare an, in luna septembrie, au loc cursele aeriene care includ cele mai neobisnuite tipuri de avioane. Pilotul-actor pozeaza cu Breitling Navitimer, urmasul modelului lansat in 1852 si care efectueaza cele mai importante calcule necesare in timpul zborului. Modelul din otel se gaseste si in Romania, la pretul de 12.950 RON. Breitling a mai lansat un ceas pentru piloti anul acesta: cronograful electronic Airwolf cu doua afisaje digitale, care se distinge mai ales prin capac: 24 de lamele din otel au fost asamblate manual pentru a forma o replica exacta (desi miniaturala) a unei turbine de avion. Pretul unui Airwolf este de 3.090 de euro.

 

Omega a colaborat, la randul sau, cu piloti legendari precum Amelia Earhart, dar s-a indreptat si catre alte tipuri de piloti: Ellen Mac Arthur, care a stabilit recordul pentru navigatie solo in jurul lumii in 2005 sau Cursa de Baloane Gordon Bennett din 1909. In 1969, Omega Speedmaster Moon Watch devine primul si singurul ceas care a ajuns pe luna, fiind purtat de astronautii care au reusit aselenizarea. In 1975, atat astronautii NASA, cat si cosmonautii de pe Soyuz purtau modelul Omega Speedmaster, care in 1970 a contribuit la salvarea echipei de pe Apollo 13. De altfel, Omega Speedmaster este singurul cronograf aprobat de NASA pentru misiunile in spatiu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
De la Lindbergh la Travolta
/arta-si-societate/de-la-lindbergh-la-travolta-1006560
1006560
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.