Diamante si cauciuc
Daca nu ai un ceas de aur roz, cu nenumarate diamante, cu multe complicatii - de preferat si un tourbillon -, de mari dimensiuni si rezistent la orice soc, nu esti in pas cu moda. Asa reiese dupa o plimbare prin salile Salonului International de Inalta Orologerie, care s-a deschis la inceputul lunii la Geneva.
Daca nu ai un ceas de aur roz, cu nenumarate diamante, cu multe complicatii - de preferat si un tourbillon -de mari dimensiuni si rezistent la orice soc, nu esti in pas cu moda. Asa reiese dupa o plimbare prin salile Salonului International de Inalta Orologerie, care s-a deschis la inceputul lunii la Geneva.
Nu sunt acestea singurele tendinte palpabile in lumea orologeriei, dar sunt printre cele mai evidente. Pornind de la constatarea ca pietele de desfacere ale ceasurilor de lux sunt acum mult mai diverse (Asia este una dintre cele mai noi si nesatioase piete, de pilda), manufacturierii se straduie sa multumeasca pe toata lumea, incercand in acelasi timp sa nu-si piarda identitatea sau liniile care i-au consacrat. Dupa ce invitatii Salonului de la Geneva alearga mai multe zile prin toate standurile amenajate in imensa hala, pentru a-si face o parere, inteleg ca exista directii clare.
Materialele sunt, in cea mai mare parte, pretioase - best-seller-ul incontestabil al anului trecut, aurul roz, nu da semne ca si-ar pierde statutul. Foarte in voga este insa si aurul alb, concurat de platina, otel si aur galben. Pentru cadran, se remarca modelele din sidef si email (e de ajuns o privire la Metiers DArt de la Vacheron Constantin pentru a vedea ca emailul e din nou la mare cautare). Pentru curele, la femei se impune satinul sau tot un metal pretios, iar la barbati pielea de crocodil si bratarile metalice. Insa cureaua este unul dintre elementele care materializeaza actuala tendinta de estompare a granitei dintre conceptul sport si cel elegant - modelul Master Compressor Extreme World Chronograph de la Jaeger-LeCoultre, de pilda, este livrat cu doua bratari intersanjabile: piele de crocodil respectiv cauciuc. Curelele se schimba imediat cand purtatorul actioneaza un mecanism simplu - in functie de situatie, acesta poate deveni un accesoriu sport sau unul elegant.
Vizibil este si apetitul manufacturierilor pentru diamante. Audemars Piguet bate multe recorduri, acoperind cu pietre pretioase si carcasele ceasurilor, si bratarile. Modelul Givrine, de exemplu, numara nici mai mult nici mai putin de 6.684 de diamante (aproape 100 de carate), de asta daca nu punem la socoteala cerceii si inelul - care fac parte din set si au in total alte 112 diamante. Diamantissimo (din nou un set unicat, care include si cercei), tot de la Audemars Piguet, are 1.380 de diamante, care totalizeaza in jur de 52 de carate. Pline de diamante sunt si modelele de la Piaget si Jaeger-LeCoultre. Anul acesta, Michel Nieto, directorul de marketing al firmei Baume et Mercier, si-a amintit si el de Marilyn Monroe si de "cei mai buni prieteni ai unei fete", decretand ca orice femeie merita cel putin un diamant. Asa a luat nastere colectia Diamant, cu unul sau mai multe diamante, dupa posibilitati (la circa 800 de euro pentru cel mai simplu model, e un lux pe care si-l pot permite tot mai multe femei). Se pare ca, in Asia, femeile s-au napustit la modelul din otel cu diamante (care ilustreaza perfect si tendinta de a combina materiale aparent non-complementare - otel cu pietre pretioase, pene cu aur etc.). Dar acest gust pronuntat pentru diamante nu se manifesta doar la femei - modelul masculin Piaget Emperador Tourbillon Squelette, de pilda, are diamante atat pe carcasa (151, mai precis), dar si in interior - mecanismul insusi este "batut" cu 159 de diamante perfect vizibile, in conditii de transparenta totala.
In ceea ce priveste dimensiunile, se pare ca industria orologeriei de lux adera la principiul potrivit caruia "bigger is better" - toate modelele sunt din ce in ce mai mari, ba chiar au fost relansate modele mai vechi, la dimensiuni mai mari (un singur exemplu fiind The Equation of Time de la Audemars Piguet, care de la un diametru de 39 de mm a ajuns la 43 de mm). Poate ca lideri absoluti in materie de dimensiuni sunt cei de la Panerai, ale caror ceasuri se remarca, in primul rand, prin marime: 47 de milimetri (pentru Luminor Chrono 1000M Slytech) si in nici un caz mai putin de 44 de milimetri. Dupa cum se vazuse deja in ultima vreme, si femeile incep sa se indrepte spre ceasurile mari. Astfel, Mont Blanc, mizand pe aceasta tendinta, a relansat linia Lady Profile Jewelry, cu 15% mai mare decat precedenta. Cu toata tendinta de supradimensionare, exista si manufacturieri care merg impotriva curentului - Cartier a lansat Tankissime, o varianta mai mica a modelului Tank, la Piaget modelele cu mecanism extraplat sunt in continuare foarte bine vandute, iar Longines (care a participat la Targul de la Basel) mizeaza in continuare pe modelele "mini".
Michel Nieto de la Baume et Mercier simte o revenire a formelor clasice, retro, pure si elegante. La drept vorbind, Nieto poate ca a fortat putin aparitia curentului retro, avand in vedere ca si-a incuiat creatorii timp de trei zile intr-o camera cu modelele mai vechi ale firmei, care a implinit anul acesta 175 de ani. Rezultatul celor trei zile este Classima Executive Retro (o revigorare a modelului Classima Executive), fabricat in doar 175 de exemplare, dintre care 85 s-au vandut in prima zi a Salonului. Un astfel de ceas costa 6.000 de euro. Tot spre trecut s-a intors si Vacheron Constantin, care a aniversat 250 de ani de activitate neintrerupta, comemorati prin intermediul unei veritabile opere de arta - Esprit Des Cabinotiers. La randul sau, IWC s-a incadrat in doua dintre cele mai clare tendinte ale anului - inspiratia din trecut si seriile limitate: modelul Portuguese F.A. Jones (denumit dupa creatorul companiei) e disponibil in doar 500 exemplare din platina, 1.000 de aur roz si, mai generos, 3.000 de otel. Vacheron Constantin este, dupa toate aparentele, campionul seriilor limitate - modelul Tour De LIle va ajunge la doar sapte proprietari si este disponibil doar in acest an. Tour De LIle marcheaza si o preferinta evidenta a orologerilor dar si a cumparatorilor pentru mecanisme foarte complicate - este considerat cel mai complex ceas din lume, cu nu mai putin de 16 complicatii.
Tot complicate, cel putin la prima vedere, par si modelele "secrete" - ecranul ceasului este acoperit cu o carcasa eleganta, de cele mai multe ori pavata cu pietre pretioase, astfel incat modelul poate servi si drept bratara. Van Cleef & Arpels a lansat linia Secret - pe laterala carcasei pavata cu diamante se afla un "sertaras" minuscul care gliseaza in exterior la apasarea unui resort, expunand ecranul elegant al unui ceas. Tissot, care si-a prezentat noutatile la Targul de la Basel, a lansat la randul sau un astfel de model - Secret Love, iar Toucher, de la Piaget, are chiar un compartiment in care se pot ascunde foarte mici secrete (o poza, de exemplu). In final, dupa cum diamantele stau bine femeilor, se pare ca si ceasurile se asorteaza cu masinile - Jaeger-LeCoultre are un parteneriat cu Aston Martin, Audemars Piguet cu Maserati, Panerai a anuntat o viitoare colectie in colaborare cu Ferrari, iar IWC s-a "combinat" cu AMG, compania de tuning care se ocupa de motoarele cele mai puternice de la Mercedes-Benz.
Salonul a demonstrat foarte clar incotro se indreapta viitorul industriilor de lux din vechea Europa - catre Europa de Est, Statele Unite si, mai ales, catre Asia.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro