A fost odata E3
Timp de patru zile, Los Angeles este luat cu asalt in fiecare an de zeci de mii de pasionati de jocuri pe calculator din toata lumea, care vin aici sa viziteze Electronic Entertainment Expo (E3), expozitia dedicata industriei jocurilor. Dar nu si anul acesta.
In mod obisnuit, saptamana aceasta ar trebui sa fie practic imposibil de gasit o camera libera in hotelurile din Los Angeles, majoritatea rezervate cu cateva luni inainte. An de an, Electronic Entertainment Expo, targul dedicat industriei jocurilor, a fost responsabil de prezenta in “orasul ingerilor” a pana la 70.000 de amatori de jocuri, jurnalisti, analisti, investitori si reprezentanti ai companiilor din domeniu. Considerat vreme de mai bine de un deceniu cel mai spectaculos targ din lume, eclipsand de departe expozitii de mare calibru, precum Consumer Electronics Show, CeBit sau 3GSM, E3 a fost privit ca un business in sine, care genereaza venituri de ordinul sutelor de milioane de dolari in fiecare an.
Anul acesta insa, peisajul pare cu totul altul, dat fiind ca majoritatea coordonatelor Electronic Entertainment Expo s-au schimbat. Spre exemplu, complexul Los Angeles Convention Center, care gazduieste expozitia, nu mai are anul acesta toate pavilioanele inchiriate pentru E3, ci doar unul singur. In locul celor 400 de expozanti din anii trecuti sunt prezenti doar putin peste 40, intre care Microsoft, Sony si Nintendo, competitori pe piata consolelor de jocuri video, dar si producatori de jocuri precum Electronic Arts, Ubisoft si Gameloft. Forfota generala printre standuri s-a rarit si ea, intrucat numarul estimat al participantilor la editia din acest an nu depaseste 5.000, majoritatea jurnalisti - spre deosebire de alti ani, cand numarul vizitatorilor a fost de zece ori mai mare. Si nici standurile sau jocurile de lumini sau lasere, nelipsite in cadrul expozitiei, parca nu mai sunt la fel de atragatoare.
Schimbarea a inceput de anul trecut, cand Entertainment Software Association, organizatia care reprezinta publisherii de jocuri video din SUA, a decis ca targul are nevoie de o noua abordare “mai personala, mai eficienta si cu un obiectiv mai precis”, adaptata mai degraba conditiilor actuale ale industriei jocurilor. Asa incat in 2007 targul a fost redenumit E3 Media and Business Summit, a fost mutat din luna mai in iulie, iar locul de desfasurare a fost mutat in Santa Monica.
Dupa cum sugereaza si numele expozitiei, obiectivul Entertainment Software Association a fost de fapt transformarea E3, evident orientata catre consumatori, intr-un eveniment de tip business-to-business, dedicat in cea mai mare parte companiilor care ar putea incheia cu aceasta ocazie diverse parteneriate. Din acelasi motiv, organizatorii au decis sa schimbe si modul de acces al participantilor la evenimentul care se desfasoara anul acesta intre 14 si 17 iulie, inlocuind biletele contra cost, disponibile tuturor celor interesati de eveniment, cu invitatii oferite companiilor, investitorilor si jurnalistilor. Cu toate acestea, schimbarea nu a fost bine primita in industrie. Pe de o parte, pasionatii de jocuri care asteptau expozitia pentru a putea vedea in premiera noutatile pe care le pregatesc companiile si tendintele in materie de jocuri au ramas fara alternativa comparabila cu E3. Iar pe de alta parte, multi dintre expozantii care considerau targul un bun prilej de a se promova in randul consumatorilor au considerat in aceste conditii ca investitia este mult prea mare raportat la beneficiile pe care le-ar putea avea prin prezenta lor la E3 si au decis sa nu mai participe.
“Acum, E3 a devenit irelevant pentru multe companii. Nici nu ne-am dat seama ca se desfasoara in perioada asta”, spune Scott Miller, proprietarul 3D Realms, un producator american de jocuri. 3D Realms este numai una dintre companiile care au renuntat sa mai participe la E3 anul acesta. Activision, spre exemplu, a luat o decizie similara, preferand sa organizeze o conferinta de presa independenta de ceea ce se petrece la E3. Si nici Intel, care obisnuise jurnalisii cu o conferinta de presa in perioada expozitiei, in cadrul careia isi anunta planurile in ce priveste placile grafice performante, dedicate pasionatilor de jocuri, nu mai este prezenta anul acesta in randul expozantilor.
“Expozitia si-a modificat orientarea, fiind mai mult axata pe consolele de jocuri in loc sa imbratiseze intreaga industrie a jocurilor video”, observa Kevin Unangst, director in cadrul Microsoft, responsabil cu divizia de jocuri compatibile cu sistemul de operare Windows. Compania, vedeta a E3 prin consola de ultima generatie Xbox 360, anunta saptamana trecuta ca isi va reduce prezenta in cadrul expozitiei, dedicandu-se strict segmentului de console si jocuri pentru asemenea echipamente. “Este destul de dificil sa atragi atentia publicului cu jocurile pentru PC, cand numarul vizitatorilor este oricum mult mai mic, iar acestia sunt interesati mai mult de console”, spune Unangst.
Pentru Gameloft, motivul deciziei de a-si reduce prezenta la expozitie a fost pus pe seama costurilor. “In 2006, am participat la E3 cu un stand foarte mare si ridicol de scump”, spune Sanette Chao, directorul de relatii publice al producatorului francez, justificand totusi investitia prin numarul mare de vizitatori care au trecut prin fata standului. “Acum nu mai are niciun sens sa investim 400.000 de dolari (255.000 de euro) intr-un stand care va fi vizitat de un numar mai mic de participanti, majoritatea jurnalisti care oricum stiu deja cine suntem si cu ce ne ocupam.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro