COMUNICATII: Telefonul mobil iese din buzunar si intra pe internet
Impresia generala e ca pentru a avea acces la Internet oriunde e nevoie de laptop si de conexiune wireless. Insa nu e nevoie decat de un telefon mobil.
Impresia generala e ca pentru a avea acces la Internet oriunde e nevoie de laptop si de conexiune wireless. Insa nu e nevoie decat de un telefon mobil.
Acum cativa ani, daca se intampla sa fiti prinsi in trafic, in mare intarziere la serviciu, iar seful suna pentru ca avea nevoie imediat de prezentarea la care ati lucrat tot weekend-ul, nu aveati alta varianta decat sa-i spuneti ca mai dureaza inca jumatate de ora pana ajungeti la birou. Astazi e suficient sa aveti un telefon mobil care se poate conecta la Internet, si problema s-a rezolvat.
La acest capitol, Internetul pe mobil este mult mai popular in Europa, comparativ cu SUA, conform unui studiu al companiei de cercetare comScore. Iar diferentele intre americani si europeni in ceea ce priveste modul de utilizare a Internetului pe telefonul mobil sunt semnificative. Conform analistilor comScore, 29% dintre utilizatorii europeni de Internet acceseaza frecvent site-uri si pe celular, in timp ce in SUA, procentul este de doar 19%. Rata de penetrare a Internetului pe mobil in Europa este cea mai ridicata in
Aceasta tendinta nu a ocolit nici
"Cifra este foarte mare. Dupa parerea mea, numarul de utilizatori care chiar acceseaza site-uri de pe telefonul lor mobil este de aproximativ 250.000, iar ei nu intra frecvent, ci mai degraba sporadic pe site-urile de interes", este de parere Orlando Nicoara, directorul MediaPro Interactiv, divizia de Internet a grupului de presa MediaPro.
Pe piata locala, toti operatorii de telefonie mobila - adica
Vodafone nu a dorit insa sa faca vreun comentariu cu privire la numarul de clienti pe acest segment sau la veniturile generate din serviciile de acces la Internet pe mobil. In schimb,
"Cred ca Internetul pe mobil este cel mai apreciat de catre persoanele cu preocupari antreprenoriale, pentru ca astfel isi pot eficientiza activitatea, avand acces continuu la informatii si putand incheia tranzactii pe mobil. In acelasi timp se pot relaxa putin, prin intermediul serviciilor de stiri si divertisment online", este de parere Ionut Polexe, project manager in cadrul Vodafone. Bogdan Rauta, senior product manager in cadrul Orange, pune accent pe mobilitatea utilizatorului: "In general, serviciile de acces la Internet pe mobil se adreseaza utilizatorilor a caror activitate presupune deplasari in tara sau in strainatate, dar care vor totusi sa poata avea acces Internet si au nevoie sa comunice cu partenerii de afaceri prin e-mail oricand si de oriunde".
Din punctul de vedere al clientului, utilitatea unui serviciu de Internet pe mobil pare evidenta. "Eu unul intru pe Internet de pe mobil mai ales de cand mi-am luat BlackBerry", afirma Calin Fusu, directorul general al Neogen. "In general caut informatii generale, cum ar fi diferite adrese sau numere de telefon, intru pe site-ul Wikipedia destul de des si mai citesc stiri din cand in cand, atunci cand am cateva minute libere", a spus acesta .
Prin urmare, piata locala a serviciilor de Internet pe mobil are potential de extindere. Deocamdata insa, este in faza de pionierat in ceea ce priveste aplicatiile mobile si site-urile special adaptate pentru micul ecran al telefonului. Iar problema nu e specifica numai pentru piata locala. Practic, utilizatorii de Internet pe mobil pot accesa orice site, insa acesta se afiseaza pe micul ecran in mod diferit fata de cum ar trebui sa arate pe monitorul unui computer, ceea ce il face mai greu de citit. Un studiu al companiei de cercetare Forrester Research arata ca, daca 75% din telefoanele mobile vandute in lume au capacitatea de a se conecta la Internet, numai 17% sunt utilizate in acest scop. Mai mult, numai 1 din 10 utilizatori de telefoane mobile din lume acceseaza pagini de Internet, de teama costurilor mari, dar si din cauza ofertei foarte sarace de site-uri special concepute pentru terminale mobile.
Situatia incepe sa se schimbe insa oda-ta cu lansarea in versiune comerciala a domeniilor ".mobi", incepand din acest an. Adresele de Internet care contin sufixul .mobi sunt mai usor de utilizat pe telefonul mobil decat clasicele adrese .com, .net sau .org, sunt de parere specialistii din domeniu. Totusi, introducerea noului sufix a fost deja criticata pentru faptul ca are patru litere in loc de trei (impunand utilizatorului sa tasteze in plus) si chiar din ratiuni filozofice, pentru ca incalca principiul universalitatii Net-ului, fiind accesabil doar de utilizatorii de celulare.
Dar atata vreme cat site-urile .mobi vor fi mai prietenoase pentru utilizator, industria comunicatiilor va profita de ele. "Pana acum, Internetul pe telefoanele mobile a fost doar o experienta proasta, atat pentru utilizatori cat si pentru industria telefoniei mobile", este de parere Neil Edwards, director executiv al Mobile Top Level Domain, organizatia care se ocupa de inregistrarea domeniilor de Internet speciale pentru mobil. "Insa .mobi va aduce cu adevarat Internetul pe ecranele de mici dimensiuni ale telefoanelor", considera Edwards. Primele companii care s-au grabit sa incheie un parteneriat pe respectivul segment, pentru a promova domeniile .mobi si pentru a le oferi clientilor site-uri in format special, au fost Vodafone, Microsoft, Google, Samsung, Ericsson si Nokia, urmati de operatori de telefonie mobila precum
Are sanse o asemenea initiativa sa ridice piata? Cei ce ofera Internet pe mobil sunt optimisti: "Cresterea anuala a veniturilor din serviciile non-voce, prognozata de operatorii de telefonie mobila la nivel global pentru urmatorii 3-5 ani, va ajunge de la 9% la 15-20%, Internetul pe mobil urmand sa reprezinte principalul motor de crestere", sustine Ionut Polexe de la Vodafone. Pana la urma insa, tot oferta de continut va decide. Daniel Weissman, country manager al TASC Strategic Consulting, recunoaste ca exista un potential apreciabil de crestere - "insa aceasta crestere va fi determinata de volumul de continut oferit de operatorii de telefonie mobila pentru fiecare segment de clienti pe care il vizeaza, respectiv cel rezidential si cel de business".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro