Analistii s-au temut de faptul ca Google ar putea sa se resimta de pe urma crizei financiare mondiale, care a afectat deja multe companii din domeniul internetului. Deocamdata insa, Google a raportat dupa cel de-al treilea trimestru rezultate financiare de invidiat.
In fiecare dimineata, milioane de oameni isi incep ziua accesand Google.com pentru a se informa cu privire la evolutia crizei financiare mondiale. “Traficul pe internet generat de interesul pentru informatiile despre criza si cresterea veniturilor din publicitate au fost puternice in toate principalele regiuni ale lumii”, a declarat Eric Schmidt, directorul executiv al Google. Schmidt a descris totusi situatia economica actuala ca fiind un “teritoriu neexplorat”: inca din primele luni ale anului, investitorii au redus la jumatate pretul actiunilor companiei americane din cauza temerilor fata de o scadere dramatica a cheltuielilor cu anunturile publicitare online. Desi motorul de cautare a avut de suferit, principalii concurenti ai companiei au pierdut insa mult mai mult de la inceputul anului pana acum.
Cu toate ca veniturile Google s-au situat sub asteptarile analistilor, compania a raportat pentru cel de-al treilea trimestru al acestui an un profit net in crestere cu 26%, la 1,35 miliarde de dolari (peste un miliard de euro), ducand la o apreciere a actiunilor cu 6%. Cei ce cauta informatii pe internet acceseaza in continuare anunturile publicitare postate in urma rezultatelor cautarii, ceea ce se reflecta intr-o crestere cu 31% a veniturilor Google, la 5,54 miliarde de dolari (4,12 miliarde de euro). “Se pare ca Google are perspective destul de bune inca pentru cativa ani de acum incolo”, spune Larry Witt, analist in cadrul companiei de cercetare Morningstar. Nimeni nu poate prevedea insa in ce masura compania cu sediul in Mountain View, California, va rezista in continuare crizei economice. Schmidt promite ca Google o sa-si gestioneze cu si mai multa responsabilitate cheltuielile de acum incolo, fara a adauga insa nimic despre vreo eventuala schimbare majora de strategie:. “Am ajuns la concluzia ca trebuie sa facem in continuare aceleasi lucruri ca pana acum.
Nu este nicio schimbare in planul Google”, spune directorul companiei.Liderul de piata in cautarea si publicitatea pe internet a angajat in acest an doar 519 persoane, un numar destul de mic, raportat la nivelul angajarilor facute anul trecut, cand compania a atras 2.130 de noi angajati. La ora actuala, compania are 20.123 de angajati. Concurentul Yahoo! sta insa mult mai rau: profitul net inregistrat in cel de-al treilea trimestru al acestui an a scazut la 54 de milioane de dolari (43 de milioane de euro), fata de 151 de milioane in aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce veniturile brute au crescut cu 1%, la 1,79 de miliarde de dolari (1,42 miliarde de euro). Drept urmare, compania va concedia 1.500 de angajati. Unul dintre motivele de baza pentru care Google ramane mult in fata altor companii este ca in timp ce Yahoo!, AOL si Microsoft sunt implicate in mai multe forme de publicitate online, Google se bazeaza in principal pe publicitatea afisata pe motorul de cautare in functie de rezultatele cautarilor, potrivit lui Greg Sterling, un analist de piata de la compania de cercetare Sterling Market Research. “Daca Google s-ar fi bazat atat pe publicitatea afisata, cat si pe cea legata de cautare, am fi vazut aceleasi slabiciuni ca la celelalte companii”, spune el. “Dar aceasta este ironia: afacerea Google este mai putin diversificata, deci va beneficia de forta sectorului in care ea domina.”
Atunci cand cheltuielile de publicitate pentru marii competitori ai Google sunt in scadere, cu atat mai afectat este potentialul de finantare pentru micii competitori, aflati la inceput. Spre exemplu, Wikia, compania care a creat Wikia Search, a anuntat luna trecuta ca va disponibiliza 10% din personal. “Ca sa reziste pe o asemenea piata, un incepator ar trebui sa fie achizitionat de o companie precum Google”, spune analistul Andrew Frank din cadrul companiei de cercetare Gartner. La scara pietei de publicitate online, anunturile publicitare postate in functie de rezultatele cautarii pe internet reprezentau 44% din cheltuielile totale cu anunturi online in prima jumatate a lui 2008, mai mult cu 3% fata de prima jumatate a anului trecut, in timp ce cheltuielile cu reclamele de tip banner au ramas la acelasi nivel ca anul trecut, cu o proportie de 21% din totalul cheltuielilor cu anunturile online. “Celelalte companii vor sa se indrepte si ele catre publicitatea legata de cautare”, sustine analistul David Hallerman de la eMarketer. “Trecerea de la bannere la anunturi este insa un proces care dureaza mult”, spune el. Dar cifrele arata o migrare ceva mai vizibila spre anunturi; ponderea cheltuielilor cu publicitatea legata de cautarea online a crescut cu 3% in prima jumatate a acestui an, spre deosebire de 1% in 2007, potrivit Interactive Advertising Bureau, asociatia industriei de publicitate online.