Incasari colaterale
Pasiunea pentru fotografii digitale a dat un nou avant unei industrii aparute in perioda de glorie a Internetului, dar care a avut de suferit dupa crahul dot-com: cea a albumelor foto online. Unele companii au facut din asta o sursa de venit tiparind si trimitand acasa prin posta fotografiile dorite de utilizator.
Pasiunea pentru fotografii digitale a dat un nou avant unei industrii aparute in perioda de glorie a Internetului, dar care a avut de suferit dupa crahul dot-com: cea a albumelor foto online. Unele companii au facut din asta o sursa de venit tiparind si trimitand acasa prin posta fotografiile dorite de utilizator.
Succesul site-urilor de albume foto online, precum Webshots - care a aduna 23 de milioane de vizitatori pe luna si are in galeriile sale 217 milioane de fotografii - i-a atras in joc gigantii industriei. Yahoo a cumparat de curand Flickr Inc., o companie canadiana care le permite utilizatorilor sa faca schimb de fotografii digitale pe Internet.
La randul sau, Hewlett-Packard (HP) a achizitionat recent Snapfish, unul din cei mai mari jucatori din domeniul managementului online al fotografiilor digitale. De asemenea, toti marii producatori de camere foto, de la Kodak pana la Canon, le ofera clientilor lor si posibilitatea de a crea albume, fie pe propriul computer, fie online. De altfel, Kodak a scos pe piata prima camera digitala care se conecteaza la Internetul fara fir (WiFi) pentru a permite transferul pozelor pe un site, de unde pot fi tiparite sau trimise prietenilor.
Cel mai mare motor de cautare, Google, a cumparat anul trecut Picasa, companie care ofera de asemenea un soft pentru managementul fotografiilor digitale si o solutie pentru utilizatorii care vor sa faca schimb de poze online.
Vestile pentru aceasta industrie sunt cum nu se poate mai bune: volumul vanzarilor de camere digitale creste, iar o data cu el sporeste de la an la an cererea pentru solutii de printare si organizare in albume a fotografiilor digitale. Industria procesarii imaginilor (pe film si digitale) ajunge la nivel mondial la 26 miliarde de dolari in 2005, spun specialistii in domeniu.
Incet-incet, jucatorii au descoperit ca utilizatorii albumelor online vor sa aiba fotografiile si pe hartie, in albumele proprii de acasa. Astfel a aparut o industrie destul de profitabila a companiilor care, pentru cativa centi pe poza, proceseaza imaginile si le trimit oamenilor acasa prin posta, fara alte batai de cap.
Mai mult, accentul se muta spre accesibilitate, dat fiind faptul ca majoritatea internautilor dispun deocamdata de o conexiune la Internet lenta (dial-up). Yahoo a a rezolvat si aceasta problema, oferind utilizatorilor posibilitatea de a trimite, intr-un singur mail, pana la 300 de fotografii digitale. Serviciul PhotoMail este gratuit, iar fotografiile sunt stocate pe un server Yahoo, iar prin mail sunt trimise doar variante micsorate (thumbnails) la 3-5 kilobiti. Daca cel care primeste mesajul vrea sa vada intreaga fotografie, ea este deschisa intr-o fereastra separata, direct de pe serverul de stocare.
In fine, aceasta manie a fotografiilor digitale s-a facut simtita recent si pe piata locala, unde furnizorii de servicii online au lansat facilitati similare. De exemplu, Neogen a lansat un serviciu pentru pasionatii de fotografie, care permite vizitatorilor sa isi creeze online propriile albume digitale. In numai cateva saptamani, pe site-ul Neogen Foto (http://foto.neogen.ro) au fost create un numar de peste 1.500 de albume foto, fapt care demonstreaza interesul publicului din
Deocamdata, Neogen nu si-a propus sa se apuce de printarea fotografiilor din albume. "Daca vom gasi un partener de incredere care sa proceseze calitativ comenzile utilizatorilor, vom semna un contract de colabo-rare prin care vom directiona comenzile in sistemul lor online", spune Calin Fusu, director general al Neogen. Miza companiei este alta: ca si toate serviciile oferite, Neogen Foto are ca scop cresterea audientei site-ului si, deci, incasari sporite prin publicitate online.
"Nu suntem grabiti in a «monetiza» serviciile noastre. Daca albumele online vor deveni populare in
Utilizatorii inscrisi la Neogen au la dispozitie un spatiu de stocare a fotografiilor de 10 MB. Ei primesc automat o adresa personala, care poate fi aratata prietenilor, chiar daca acestia nu sunt membri ai retelei Neogen. Pozele pot fi de asemenea trimise prin e-mail prietenilor cu numai cateva click-uri.
Deocamdata, Neogen Foto este in perioada de testare (beta). Serviciul nu are un sistem de cautare, iar in prezent sunt peste 1.500 de albume care au fost facute publice de autorii lor. Cei care doresc sa pastreze pozele proprii numai pentru cunoscuti sau pentru membrii familiei pot pastra albumul propriu secret.
Exista insa si companii care au pornit afacerea in sens invers. O companie romaneasca, FotoPrint, functiona deja ca laborator traditional de procesare a fotografiilor, cand a decis ca este momentul sa se orienteze spre o solutie online. Astfel, clientii companiei trebuie sa se inregistreze completand un formular online, apoi pot incarca fotografii pe serverul companiei, de unde sunt printate si trimise acasa prin posta. "Am vrut sa lansam un serviciu care nu exista pe piata sau cel putin nu aveam o concurenta prea mare", a declarat pentru ZF Tibor Jakab, manager IT al FotoPrint.ro. Site-ul permite de asemenea realizarea de albume online, dar fotografiile nu pot fi vazute decat de utilizatorii inregistrati ca membri ai site-ului.
"In curand, se vor putea printa si trimite acasa si fotografii printate din albumele publice ale altor clienti", a precizat Jakab. "Folosim un laborator Noritsu, iar developarea o facem pe hartie fotografica clasica", a precizat oficialul FotoPrint. El a spus ca pe viitor compania va investi pentru introducerea unui soft mai avansat, care sa permita utilizatorilor sa editeze pozele din albume (taierea, rotirea sau inscriptionarea imaginilor etc.). "Vrem sa ne cream si o retea de distributie, pentru ca utilizatorii sa poata veni sa ridice personal fotografiile printate", a spus Tibor Jakab. "Poate vom avea si o solutie pentru livrare internationala, pentru ca au existat comenzi", a apreciat el.
Exista si un concurent pentru FotoPrint - USPhoto.ro, care permite de asemenea crearea de albume, precum si printarea pozelor si livrarea lor la domiciliu. Utilizatorii nu pot edita fotografiile, dar le pot aranja in galerii separate si le pot trimite si in Europa, nu numai pe teritoriul Romaniei.
Tot din pasiunea pentru fotografii digitale castiga bani si un producator de soft din
Compania a creat un soft care permite "amprentarea" fotografiilor digitale si apoi, prin motorul de cautare, le descopera pe cele care au fost sustrase si utilizate pe Internet fara acordul proprietarilor. Astfel, fotografii profesionisti si site-urile specializate isi pot proteja pozele aflate in baza de date impotriva utilizarii lor ilegale pe Internet.
De exemplu, clujenii lucreaza cu site-ul Stockart.com, care ofera o gama larga de fotografii profesioniste, realizate de artisti in domeniu. Pretul unei comenzi realizate pe site variaza in functie de numarul de fotografii, calitatea ceruta, dar si in privinta drepturilor de exclusivitate asupra imaginilor furnizate. Pentru livrarea unei comenzi, taxele sunt de 55 de dolari (peste 42 de euro) plus transportul (43 de dolari pe CD, sau 10 dolari pentru trimiterea prin e-mail).
Proprietarul Stockart.com a castigat anul trecut aproape 700.000 de dolari (583.000 de euro) pentru drepturile de autor ale imaginilor luate ilegal de pe site-ul sau si folosite pe alte site-uri web. El a folosit aplicatiile Digimark si Vimore Soft, si-a marcat fotografiile din baza de date si apoi le-a descoperit rapid pe cele utilizate ilegal.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro