A început cu un salariu de 150 de dolari, iar acum are afacerea lui de un milion de dolari
„We make Awesome Dreamweaver Extensions" (facem extensii Dreamweaver excepţionale - n.r.) este modul în care site-ul extendstudio.com îşi întâmpină publicul ţintă - format în proporţie de 60% din americani, iar apoi din germani şi englezi, majoritatea cunoscători în materie de dezvoltare web. Doar prefixul numărului de telefon din zona de contacte îl trădează pe Horea Radu, cel care, de mai bine de opt ani, a lucrat la dezvoltarea unor produse software pe care le vinde prin intermediul site-ului în toată lumea.
Core businessul Extend Studio este conceperea de produse pentru dezvoltarea web vizuală, care îi ajută pe designeri şi pe dezvoltatorii web să facă site-uri fără să scrie cod, eficientizându-şi astfel munca. Majoritatea produselor sunt extensii pentru Adobe Dreamweaver, unul dintre cele mai folosite software-uri pentru web design şi development, care, adăugându-se softului, îl îmbunătăţesc.
Tarifele pentru aceste produse variază în funcţie de capabilităţi: de la cele simple, care costă aproximativ 30 de dolari/licenţa, până la cele mai complexe, care ajung la circa 500 de dolari/licenţă. Există însă şi varianta pachetelor multiuser, pentru care preţul variază în funcţie de mărimea pachetului. Utilizatorii sunt fie începătorii din domeniu, care nu ştiu să creeze site-uri prin codare, fie cei avansaţi, care ştiu să facă lucruri complexe, dar folosesc produsele Extend Studio pentru a economisi timp.
Este o nişă pe care, din câte ştie Radu, sunt unici în România şi pe care au reuşit să crească de la o cifră de afaceri de mai puţin de 100.000 de dolari în 2007 la venituri de 600.000 de dolari în 2013 şi pentru care anticipează dublarea şi atingerea milionului în anul curent. Creşterea a fost încetinită de intervalul de dinainte de 2011, din cauza unor investiţii în proiecte care nu au dat rezultate şi a crizei.
Firma există pe piaţă încă din 2005, perioadă când Radu a început afacerea singur, la el în apartament. Era o consecinţă normală a pasiunii pentru IT şi a abilităţilor de antreprenor dovedite încă din şcoală: „Primii mei bani i-am făcut în clasa a opta, oferind meditaţii la informatică".
A urmat o perioadă de liceu în care a fost instructor Cisco, iar primul job full time ca programator l-a avut la 18 ani: „Primul salariu ca programator a fost de 150 de dolari, apoi, după ce a mai crescut până la 300, am plecat din firmă". Un an înainte de a-şi începe propria afacere, a lucrat în cadrul companiei autohtone Interakt, cumpărată ulterior de Adobe România. „Acolo am luat prima dată contactul cu conceptul de produs dezvoltat inhouse."
În perioada respectivă, lucra pentru proiecte la comandă pentru clienţi şi a identificat potenţialul de a dezvolta propriul produs, propria idee, vândute ulterior. Prin urmare, a început să îşi dedice timpul liber dezvoltării de produse software pentru plaforma Google Flash, la modă în perioada respectivă. Într-un an, a renunţat la jobul de la Interakt şi a făcut prima angajare, iar în şase luni s-a mutat într-un nou sediu, cu patru angajaţi. Nu reuşeau să se susţină doar din vânzarea produselor create şi aveau şi proiecte din zona dezvoltării de site-uri sau de aplicaţii. „Începutul a fost destul de lent pentru că eu ştiam partea de programare, dar era nevoie de mult mai mult ca să scoţi pe piaţă nişte produse de succes. A luat ceva timp să învăţ şi să meargă bine."
Învăţarea strategiilor de marketing, adaptarea în funcţie de utilizatori, finanţarea au fost, potrivit antreprenorului, cele mai dificile aspecte în dezvoltarea afacerii. Chiar dacă investiţia iniţială a fost redusă, necesară pentru acoperirea salariului primului angajat, dezvoltarea celui mai complex produs a costat a costat 150.000 de dolari. Iar riscul ca acesta să nu fie vândut era ridicat.
Sorţii au fost însă de partea Extend Studio care, în prezent, are 15 angajaţi şi se află în proces de extindere, mai ales pe seama unor proiecte noi aflate în dezvoltare. Miza angajării în companie este ridicată în condiţiile în care cei mai valoroşi oameni din aceasta au varianta unui deal de profit sharing, care variază între 5 şi 10%, iar unii dintre ei urmează chiar să devină acţionari într-un viitor apropiat.
Totuşi, Radu se confruntă cu lipsa de programatori gata formaţi de pe piaţă şi încearcă să îşi „crească" oamenii în firmă. De pildă, CTO-ul acesteia lucrează de şapte ani cu ei şi a fost angajat iniţial pe o poziţie de junior tester. „Ne uităm la felul în care gândesc şi înţeleg programarea şi ne uităm mai puţin pe partea de tehnologie, încercăm noi să îi ajutăm în acest sens."
În ce priveşte dezvoltarea companiei, Radu mărturiseşte că şi-ar dori exitul la un moment dat, după ce intră în liga furnizorilor de top din piaţa mondială de software în webdesign şi development: „Îmi dau totuşi seama că de la un anumit nivel încolo poţi să trăieşti mai încorporat. Dacă faci un produs foarte bun, vine cineva şi îl cumpără. Iar dacă nu vrei, probabil va încerca să construiască unul asemănător şi te va omorî."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro