iPhone poate rula acum mii de aplicatii software. Mai mult de 100 de milioane de astfel de aplicatii au fost descarcate inca din luna iulie, de la lansarea magazinului de aplicatii Apple, ceea ce a atras imediat atentia agentiilor de publicitate.
Martha Smith, o adolescenta din New York, si-a cumparat acum sase luni un iPhone. Pentru a imbunatati performantele telefonului, dar si pentru a scapa de plictiseala, ea a descarcat mai multe aplicatii, printre care si binecunoscutul joc Tap Tap Revenge si serviciul de muzica personalizat Pandora. De fiecare data cand se joaca, tanara observa in partea de jos a ecranului un anunt publicitar pentru masinile Jaguar, iar cand asculta muzica, tot in partea inferioara a ecranului ii apar reclame la Beck’s sau Best Buy, companii care au facut un contract pentru a putea insera anunturi publicitare pe aceasta aplicatie. “Companiile care isi fac reclama pe aplicatiile iPhone au foarte mult de castigat, pentru ca multi din cei ce detin un iPhone descarca aplicatiile respective”, considera Martha.
Intr-adevar, la magazinul online Apple, frecventa de descarcare a aplicatiilor pentru iPhone a atras atentia agentiilor de publicitate, iar acum multe dintre aplicatii au inserate reclame. Desi doar o cincime din cele 3.000 de aplicatii se pot descarca gratuit, acestea reprezinta 90% din totalul descarcarilor efectuate de posesorii de iPhone. “Oamenii vor ca toate descarcarile pe care le fac de pe internet sa fie gratis”, spune Peter Farago, vicepresedinte de marketing in cadrul Flurry, o companie care a creat un instrument de analiza ce permite urmarirea modului cum se utilizeaza aplicatiile pentru telefonia mobila.
Martha Smith, la randul ei, a descarcat gratis majoritatea aplicatiilor pentru iPhone-ul sau si foloseste o mare parte dintre ele zilnic.
Inainte de lansarea iPhone, servicii pentru telefonie mobila de genul Loopt - un instrument care permite utilizatorilor de telefoane mobile cu GPS incorporat sa isi gaseasca prietenii mult mai usor in retelele sociale online - erau descarcate contra cost, pentru doar cativa dolari bucata. In prezent, Loopt este una din multele companii de pe piata care ofera aplicatii gratuit. “Oamenii descarca aplicatiile pentru iPhone oferite de noi mai frecvent decat orice alta aplicatie”, spune Brian Knapp, vicepresedintele companiei Loopt. “Mesajele publicitare postate pe astfel de aplicatii pot ajuta Loopt sa creasca.”
Si retelele de mesaje publicitare pentru telefonul mobil, precum AdMob, au lansat servicii specifice pentru iPhone. “iPhone si alte dispozitive smartphones au creat un spatiu interesant pentru aplicatii, iar acum putem adauga reclame”, afirma Omar Hamoui, directorul executiv al companiei AdMob. Cea mai mare parte a eforturilor industriei au fost indreptate spre introducerea anunturilor publicitare pe site-urile de telefonie mobila, care se pot accesa prin browserele telefoanelor mobile.
In ce priveste piata mondiala de publicitate pentru telefoanele mobile, compania de cercetare a pietei Informa Telecom & Media a facut un studiu potrivit caruia piata ar urma sa ajunga la 12 miliarde de dolari in 2013, de la 1,72 miliarde de dolari anul acesta. Cresterea va fi stimulata de decizia altor companii de a-si crea propriile lor magazine de aplicatii, dupa modelul Apple. Research in Motion, creatorul BlackBerry, deja lucreaza la dezvoltarea unui astfel de magazin. Este insa greu de apreciat care va fi modelul de succes pentru piata de publicitate pe telefonul mobil la nivel mondial. Nick Lane, analist in cadrul companiei de cercetare Informa Telecoms & Media, considera ca in pietele in curs de dezvoltare va ramane dominanta in continuare publicitatea prin mesajele scrise, insa au inceput sa apara si clipurile video. “Pana se va ajunge ca acest tip de publicitate sa capete popularitate in pietele dezvoltate, pietele in curs de dezvoltare vor ajunge sa aiba destule telefoane mobile cu capacitati video si de navigare pe internet, generand astfel un potential solid pentru acest gen de reclame”, sustine Lane.
Conform Adweek, o companie care se ocupa cu studiul pietei de publicitate pentru telefoanele mobile, companii precum Coca-Cola, P&G sau Vicks au inclus tot mai des in ultima perioada mesaje publicitare pe aplicatiile telefoanelor mobile. Intr-adevar, utilizatorul de telefon mobil este mult mai usor de tintit de catre un mesaj publicitar, deoarece operatorii de servicii de telefonie mobila au informatii detaliate despre clienti, care sunt inaccesibile televiziunilor sau companiilor de pe internet. Aceste informatii se refera in principal la datele personale ale clientilor, sumele cheltuite in fiecare luna pentru serviciile de telefonie mobila, locul in care se afla cand utilizeaza anumite servicii sau aplicatii - criterii pe baza carora vor fi afisate reclame pe ecranul telefonului lor mobil. Si daca multi nu sunt de acord cu mesajele publicitare incluse in aplicatiile telefonului, ideea de a descarca gratuit aplicatii, ca in cazul iPhone, poate contracara aceasta perceptie negativa.