Laptopurile ultraportabile, mai mici ca dimensiuni si mai usoare decat computerele portabile obisnuite, castiga teren mai ales in randul celor care detin deja un laptop. Tendinta ar putea insemna pentru producatori un numar de doua ori mai mare de computere vandute, fara a fi nevoie sa reinventeze roata.
Intr-o sala de asteptare din aeroportul londonez Heathrow, un tanar tranteste cateva bagaje pe jos, se asaza langa ele si scoate un laptop care aproape ca ii incape in palma. Dupa ce se conecteaza la o retea de internet wireless, incepe sa tasteze de zor, fara sa para incomodat de dimensiunile reduse ale computerului si implicit ale tastelor. Cativa metri mai incolo, un alt pasager urmareste o prezentare in PowerPoint tot pe un minicomputer al carui ecran nu depaseste 25 de centimetri.
Laptopurile de mici dimensiuni, care nu cantaresc mai mult de doua kilograme, au inceput treptat sa le inlocuiasca pe cele obisnuite, pe masura ce au preluat tot mai multe dintre functiile pe care le poate indeplini orice computer portabil. Multi au ajuns sa considere aceste laptopuri in miniatura o alternativa viabila pentru un computer de dimensiuni mari: pe de-o parte, unii cumpara un computer ultraportabil chiar daca au deja un laptop obisnuit, argumentul lor fiind nevoia de mobilitate, iar pe de alta parte, specialistii sustin ca multi consumatori prefera sa inlocuiasca de tot laptopul obisnuit cu unul ultraportabil.
David Moore, spre exemplu, un tanar american care a preluat anul trecut conducerea unei firme de cercetare din New York, se incadreaza in prima categorie.
Moore isi petrece cea mai mare parte a timpului calatorind, motiv pentru care a ales sa foloseasca un laptop ultraportabil in orele petrecute in aeroport, in timp ce in New York lucreaza pe un laptop obisnuit. “Am vrut un dispozitiv mic, ieftin si usor, care sa incapa in orice geanta fara sa incomodeze”, explica el. “Dar in acelasi timp, la fel de important a fost sa dispun de toate functiile esentiale pe care le are un computer.”
Moore se refera la faptul ca, pe langa accesul la e-mail si la suita de aplicatii Microsoft Office, are nevoie de internet wireless pe laptopul sau, iar atat timp cat este in aeroport sau intr-o cladire de birouri, conexiunea la internet nu este o problema. “Laptopurile ultraportabile sunt de fapt o solutie pentru consumatorii care urmaresc sa fie in permanenta conectati la internet. Daca lipseste internetul din ecuatie, aceste minicomputere nu mai sunt chiar asa de interesante”, spune Rob Enderle, analist la Enderle Group.
In afara mobilitatii, principalul motiv pentru care laptopurile ultraportabile sunt populare este pretul relativ scazut, care variaza intre 300 si 500 de dolari (215-360 de euro), constata Vijay Rakesh, analist in cadrul companiei de cercetare ThinkPanmure. In opinia sa, pentru cei ce calatoresc mult si folosesc computerul in cea mai mare parte pentru e-mail si pentru internet, un laptop mare, scump si performant nu e necesar.
Pe de alta parte insa, pentru producatori, pretul mai redus inseamna marje de profit mai mici. De exemplu, un procesor Intel Atom care se regaseste intr-un computer ultraportabil costa mai putin de 40 de dolari (28,7 euro) si are o marja de profit de 45%, in timp ce un Intel Core 2 Duo se vinde pentru aproape 200 de dolari (143,6 euro) si are o marja de 56%. Aceasta inseamna ca pentru a incasa venituri similare cu cele din zona laptopurilor obisnuite, Intel ar trebui sa isi intareasca foarte mult pozitia in categoria minilaptopurilor.
Piata laptopurilor ultraportabile pare totusi sa fi luat avant fara prea multe eforturi din partea producatorilor. “Cresterea se va mentine cel putin pentru urmatorii doi-trei ani, aceste computere putand aduce o schimbare dramatica a industriei”, considera Gianfranco Lanci, presedintele producatorului de computere Acer.
In prezent, noua dintre primele zece cele mai vandute laptopuri de pe site-ul Amazon.com sunt ultraportabile. Iar perspectivele sunt destul de bune: daca anul acesta se estimeaza ca vor fi vandute in lume aproximativ 10 milioane de asemenea computere, compania de cercetare de piata ABI Research estimeaza pana in 2013 o crestere a vanzarilor pana la 200 de milioane de computere ultraportabile. In aceste conditii, piata va ajunge in cinci ani la o valoare de peste 27 de miliarde de dolari (19,4 de miliarde de euro), vanzarile de computere ultraportabile avand potentialul sa le depaseasca pe cele de laptopuri, dupa cum sustin analistii din cadrul ABI Research, pe masura ce industria tinde tot mai mult catre mobilitate. Nu mai e o noutate ca laptopurile inlocuiesc deja tot mai mult PC-urile la birou sau acasa; acum, computerele ultraportabile vor fi utilizate la randul lor drept dispozitive mobile.