NAVIGARE: Piata de GPS se orienteaza spre 7 milioane de euro
Peste sapte milioane de euro. La atat este estimata sa ajunga piata GPS din Romania anul acesta, valoare in care sunt incluse atat echipamentele de navigare prin satelit propriu-zise, cat si aplicatiile software speciale pentru acestea.
Peste sapte milioane de euro. La atat este estimata sa ajunga piata GPS din Romania anul acesta, valoare in care sunt incluse atat echipamentele de navigare prin satelit propriu-zise, cat si aplicatiile software speciale pentru acestea.
Acum cativa ani, piata interna a echipamentelor de pozitionare prin satelit - GPS (Global Positioning System) - era aproape inexistenta. Numarul celor care aveau astfel de echipamente era foarte mic, iar utilizatorii intampinau foarte des probleme cu aplicatiile software care rulau pe GPS si cu hartile disponibile, care nu erau prea detaliate.
Piata a inceput sa ia amploare, pe masura cererii de astfel de echipamente, care scutesc soferii de un numar mare de opriri pe traseu pentru a cere indicatii, dar si de impedimentele aduse de o harta obisnuita, care ocupa uneori destul de mult spatiu atunci cand este desfacuta.
"Valoarea pietei este estimata anul acesta la aproximativ sapte milioane de euro", a spus Carmen Capitanescu, director de marketing si vanzari in cadrul distribuitorului GPS & More. Din total, patru milioane de euro reprezinta valoarea pietei de aplicatii software instalate pe echipamente GPS, in timp ce restul de trei milioane de euro este valoarea pietei echipamentelor propriu-zise. "Cat despre anul 2007, piata va depasi probabil 10 milioane de euro", apreciaza Capitanescu.
Pretul mediu al unui echipament GPS in
"Echipamentele GPS reprezinta un segment cu una dintre cele mai mari cresteri trimestriale si de la an la an", a explicat Stephen Baker, vicepresedinte in cadrul diviziei de analiza a NPD Group. Intr-adevar, anul acesta in SUA se vor vinde aproximativ 2,3 milioane de echipamente GPS, conform Consumer Electronics Association (CEA), ceea ce inseamna ca vanzarile se vor ridica la peste 1,4 miliarde de dolari. Cresterea de la an la an este de aproape 100%, avand in vedere ca in 2005 s-au vandut in total aproximativ 1,2 milioane de echipamente GPS, iar specialistii estimeaza ca in 2010 piata va fi de peste 4 milioane de echipamente, conform unui studiu realizat de compania de cercetare a pietei Telematics Research Group. "Pe masura ce preturile echipamentelor GPS vor scadea tot mai mult sub 500 de dolari, numarul utilizatorilor interesati de astfel de echipamente va fi tot mai mare", crede Steve Koenig, analist in cadrul CEA.
Piata echipamentelor GPS este dominata de companiile specializate. Garmin detine 57% din piata
In ceea ce priveste piata romaneasca, perspectivele pentru urmatorii cel putin doi ani par bune, desi parerile sunt oarecum impartite. "Piata de GPS din
La capitolul vanzari, piata din Romania este asteptata sa inghita in 2006 intre 20.000 si 22.000 de echipamente GPS, in conditiile in care numarul automobilelor vandute este estimat la aproximativ 4 milioane. Din total, aproximativ 12.000 de echipamente revin GPS & More, care furnizeaza aplicatiile software i-Go, 4.000 sunt echipamente Garmin, iar restul se imparte intre Tom Tom, Mio, Destinator sau PDA-urile care au sistem de navigatie incorporat. Insa toate acestea din urma au vanzari mai mici, spun specialistii in domeniu, fie pentru ca sunt apreciate drept prea scumpe, fie pentru ca nu au prea multe harti disponibile. Spre exemplu, estimarea pentru Destinator, tot o aplicatie software care poate fi instalata pe PDA-uri, este ca se va vinde in cel mult 1.200 de exemplare anul acesta.
Vanzarile Garmin in
In afara de firmele care vor sa-si doteze flota auto cu sisteme de navigare, clientii individuali ai echipamentelor GPS sunt in proportie de 90% barbati care au cel putin venituri medii si au propria masina. In mare masura este vorba de oameni de afaceri, care nu-si permit sa piarda timp si au nevoie sa gaseasca rapid locul unde trebuie sa ajunga.
Cand Bogdan Condurateanu vorbea de "trendul ascendent similar cu cel inregistrat la nivel european", se referea la faptul ca echipamentele de navigatie au prins in Europa si
Pentru piata
Unul dintre ele ar fi faptul ca foarte multe orase americane au strazile dispuse intr-o retea simetrica de tip "grid", fiind destul de greu sa te ratacesti sau sa nu gasesti adresa cautata, chiar si atunci cand nu ai niciun fel de harta, ceea ce nu e cazul in orasele europene sau asiatice.
In aceste conditii, pentru atragerea clientilor au inceput sa conteze tot mai mult functiile adiacente capabile sa diferentieze echipamentele, de la radio FM incorporat la conectivitate Bluetooth, sau de la posibilitatea de a reda poze, filmulete si melodii pana la ecran tactil sau ghiduri lingvistice. O dovada clara ca si GPS-urile au inceput sa se supuna tendintei de convergenta din IT. Konig, vicepresedintele CEA, merge chiar mai departe si sustine ca echipamentele multifunctionale vor ajunge sa domine in scurt timp piata de GPS: "Exista grupuri de consumatori care prefera in continuare ca un echipament sa indeplineasca o singura functie. Dar piata li se adreseaza lor din ce in ce mai putin".
In
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro