Nu trageti in gelul de dus
800 de milioane de euro: la atat este estimata piata publicitatii in jocuri online in 2010. Un motiv suficient pentru companiile de publicitate si producatorii de jocuri de a-si continua colaborarea, dar si miza unui nou potential business pentru Microsoft, Google sau Yahoo!.
800 de milioane de euro: la atat este estimata piata publicitatii in jocuri online in 2010. Un motiv suficient pentru companiile de publicitate si producatorii de jocuri de a-si continua colaborarea, dar si miza unui nou potential business pentru Microsoft, Google sau Yahoo!.
Pe strazile laturalnice virtuale din jocul video "Rainbow Six Vegas", unde se ascund teroristii care au preluat conducerea orasului cazinourilor, undeva intr-un colt intunecat se afla un obiect ciudat, care se dovedeste a fi un flacon cu gel de dus. In momentul in care deschideti focul asupra respectivului obiect, pe ecran apare un clip video de 60 de secunde in care este prezentat gelul de dus Axe, impreuna cu sloganul "Marcheaza puncte cu Axe". Pe un panou publicitar, cativa metri mai departe, se vad clar reclame la alte produse din lumea reala.
"Cresterea veniturilor din publicitatea in jocurile video online va fi de aproximativ 60-70% de la an la an, ceea ce inseamna ca anul acesta vorbim de o suma de aproximativ 200 mil. euro", a estimat un analist al Susquehanna Financial Group. Urmand acelasi rationament, ar insemna ca piata publicitatii in jocuri pe Internet va depasi 800 mil. euro (un miliard de dolari) in 2010. O estimare mai ponderata are Yankee Group, care prezice ca publicitatea in jocuri va trece putin peste 700 mil. dolari in 2010.
Daca anul 2005 a fost marcat de o explozie a retelelor sociale precum MySpace, iar 2006 s-a remarcat prin cresterea pietei de continut video online, mai multi analisti din industrie sunt de parere ca anul 2007 va fi anul jocurilor video online, piata care atrage dupa sine si piata publicitatii in jocuri.
"Pana acum, industria publicitatii online s-a indreptat mai mult catre retelele sociale si site-urile de continut video, urmarind de altfel tendinta generala din piata", a spus Sandra Hanchard, analist in cadrul Hitwise. "Numai ca acum, toata industria pare a migra catre jocurile pe Internet", constata ea.
Succesul acestei piete este dat in special de titluri cunoscute, precum "World of Warcraft", care, desi a atras un numar considerabil de fani in varianta traditionala, pen-tru computer sau consola video, numara peste opt milioane de utilizatori in versiunea online, pe baza de abonament.
Si, cu toate ca numai 16% din populatia mondiala a "gustat" pana acum reclame pe Internet, procentul este considerabil mai mare in SUA si Europa, unde vorbim de jumatate din populatie, conform analistilor Susquehanna Financial Group. Pentru industria publicitatii in jocuri online, aceasta se traduce in 6% din veniturile totale din publicitatea pe Internet si va insemna 12% in urmatorii trei sau patru ani.
Iar jucatorii sunt o forta: numai in luna decembrie a anului trecut, aproximativ 65 de milioane de utilizatori din toata lumea au jucat un joc pe Internet, numar in crestere cu 13% fata de aceeasi perioada a anului precedent, conform companiei de cercetare a pietei comScore Networks. Aproximativ 51% dintre jucatorii online au peste 30 de ani, conform Forrester Research.
Ben Borth, unul dintre producatorii de jocuri de la Vivendi Universal Games, spune ca exista doua tipuri de jucatori: cei care vor sa termine jocul cat mai repede si cei care vor sa descopere absolut totul in joc. "Segmentul consumatorilor de publicitate in jocuri este dat tocmai de aceasta a doua categorie, care exploreaza obsesiv fiecare coltisor din joc", a spus Borth. Cele mai frecvente reclame din jocurile video si cele online sunt reprezentate de bannere publicitare aflate in decorul jocului. Insa nu este exclus nici sa intalniti in joc un anumit produs - cum ar fi o sticla de Coca-Cola sau un gel Axe, care este utilizat de un personaj sau plasat strategic in joc.
In cazul jocului "Superman Returns", reclama consta in faptul ca utilizatorii sunt indemnati sa achizitioneze DVD-ul cu filmul pentru a putea capata anumite coduri secrete. O secventa de comenzi le permite, de pilda, celor care il joaca pe Superman sa-si distruga adversarul, Bizzaro, mai rapid.
Companiile de publicitate au inceput sa schimbe tactica in ceea ce priveste reclamele in jocuri. Pe langa faptul ca sunt foarte bine integrate in joc, reclamele sunt personalizate pentru utilizatorii din diferite regiuni. Spre exemplu, in cazul jocului online "Formula One", un utilizator din SUA va trece pe langa o reclama la o noua masina proaspat lansata pe piata
"La fel se intampla si in cazul jocurilor de poker pe Internet. Reclamele ii vizeaza in mod direct pe pasionatii de jocuri de noroc, acestia accesand o reclama cand au o pauza de 5-10 minute", a spus Ed Bartlett, vicepresedinte pentru operatiunile din Europa ale producatorului de jocuri IGA. "Dar in cazul «Battlefield 2142» nu veti intalni reclame, pentru ca producatorul Electronic Arts nu vrea ca jucatorii sa faca pauze intre batalii importante ca sa acceseze o reclama la magazinul de haine Gap, spre exemplu", adauga
Chiar si asa, in conditiile in care producatorii nu vor sa plaseze reclame in anumite jocuri, piata publicitatii in jocuri video si online a prins viteza. Deja se vorbeste de parteneriate exclusive intre producatori si companii de publicitate, iar interesul unor nume mari din industrie, precum Google sau Microsoft, este vizibil. Microsoft a platit aproximativ 150 mil. euro in 2005 pentru a achizitiona compania Massive, dezvoltator de tehnologie pentru plasarea reclamelor in jocurile video, iar zvonurile legate de o posibila preluare de catre Google a Adscape Media, companie specializata in publicitate prin jocuri video, cel mai probabil pentru 20 mil. euro, circula de mult in piata.
"Pe masura ce piata publicitatii traditionale incepe sa fie tot mai aglomerata, Google, MSN sau Yahoo! cauta noi metode de a exploata piata, iar reclamele in jocuri online reprezinta una dintre posibilitati", conchide Ed Bartlett.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro