Pauza de joaca

Postat la 12 august 2008 25 afişări

Fie ca sunt accesate online sau descarcate pe computer ori pe telefonul mobil, jocurile “casual” de genul Solitaire, Zuma sau Luxor, jucate timp de 5-10 minute intr-o pauza de relaxare, incep sa-si puna tot mai mult amprenta asupra industriei jocurilor, pe masura ce se transforma intr-un business in toata regula.

Eric Smith, un adolescent pasionat de jocuri din orasul californian Burlingame, a invatat tainele programarii in timpul unei tabere de vara de acum cativa ani. In scurt timp, el a inceput sa aplice cele invatate pentru a crea jocuri online, de dimensiuni reduse, realizate in general in tehnologia flash si care sunt jucate in reprize de cel mult 10 minute, in pauzele de relaxare. Pasiunea s-a transformat intr-un adevarat business, castigurile lunare ale lui Smith ajungand, in numai cateva luni, la peste 10.000 de dolari (6.400 de euro) pe luna. Cheia succesului tanarului de 15 ani a fost, in principal, jocul flash “Empires”, care a atras rapid amatorii de jocuri online, insa veniturile sale au fost suplimentate si de reclamele afisate pe site de agentiile de publicitate dedicate industriei jocurilor “casual”.

 

“Desi la inceput cream jocuri doar din pasiune, acum unul din principalele motive pentru care o fac sunt veniturile pe care le obtin de pe urma acestora”, spune Eric Smith.

 

Peste 200 de milioane de oameni din toata lumea acceseaza lunar jocurile “casual” pe internet, majoritatea tineri, dintre care 48,3% sunt barbati, iar restul de 51,7% sunt femei. Un potential care i-a impins pe multi programatori sa creeze asemenea jocuri. Cei mai multi dintre designerii jocurilor sunt tineri pasionati de programare, cum este si Eric Smith, sau creatori din industria jocurilor. Individual sau in echipe, acestia isi ocupa cea mai mare parte a timpului liber pentru a concepe jocuri suficient de interesante cat sa atraga utilizatorii sa joace cateva minute, dar si sa creeze dependenta, determinandu-i pe acestia sa se joace si a doua oara, cum ar fi “Bloons” sau “Desktop Tower Defense”.

 

Cea mai importanta sursa de venit pentru cei ce creeaza astfel de jocuri o reprezinta publicitatea online care se face atat prin intermediul unor agentii de publicitate specializate, cat si prin serviciul AdSense de la Google. Din punctul de vedere al modelului de business, piata romaneasca se orienteaza dupa cea straina. “Modelul de business al jocurilor <casual> din Romania este in proportie de 90% asemanator cu cel strain”, observa Alin Sabo, administratorul portalurilor Jocuri-Gratuite.ro (JJJ.ro) si Jokuri.ro. “Singura diferenta este aceea ca pe internetul romanesc jocurile sunt in mare parte preluate de la producatorii internationali si oferite gratuit, veniturile provenind din reclama, in timp ce pe piata internationala, cele mai multe sunt disponibile numai pe baza de abonament.”

 

Dave Walls, directorul companiei de productie a jocurilor casual Funkitrion, infiintata in 2001, spune ca strategia prin care oamenii au posibilitatea sa incerce jocurile inainte sa le cumpere este de asemenea importanta pentru cresterea industriei de jocuri “casual”. “Este mult mai usor pentru jucatori sa se implice, sa vada jocul si sa il incerce”, considera Walls. “Oamenii pot sa se joace timp de o ora, sa vada daca se distreaza, acest lucru ajutandu-i sa se decida daca il cumpara sau nu.”

 

Modalitatile de a face bani din jocurile “casual” sunt la fel de variate precum jocurile: vanzari directe, publicitate, includerea jocurilor in proiecte mai ample. Majoritatea veniturilor companiei lui Walls, Funkitrion, provin din sumele pe care le platesc oamenii pentru a descarca un anumit joc pe computer. Tocmai din acest motiv, compania incheie parteneriate cu diferite companii pentru a-si putea extinde afacerea si pe alte platforme, cum ar fi telefoanele mobile sau consolele de jocuri, dar si pentru a publica propriile jocuri pe alte site-uri.

“Jocurile <casual> sunt acele jocuri accesibile de oriunde, de dimensiuni reduse, care te ajuta sa te relaxezi”, defineste Alin Sabo. Spre deosebire de acesta, Iris Williams, un programator al companiei GameHouse, descrie acest gen de jocuri ca fiind jocuri elementare, care nu presupun multa concentrare si efort din partea utilizatorilor, dar care sunt foarte distractive. Principala caracteristica a jocurilor “casual” este dimensiunea redusa a acestora; astfel, pe un singur portal de jocuri sunt disponibile cateva sute sau chiar mii de astfel de jocuri. “In plus, daca un joc se afla printre cele mai vizitate de pe un site, va fi interesant si pentru alte portaluri care vor vrea sa-l ofere utilizatorilor”, crede Walls. Un asemenea joc aflat pe primele locuri in top pe un portal de jocuri poate avea mai mult de sapte milioane de accesari pe luna, conform unui sondaj realizat de autorii GigaOm, un blog care numara 500.000 de vizitatori pe luna si care furnizeaza stiri si analize despre industria IT si cea a jocurilor online.

 

Compania PopCap, care are o colectie impresionanta de astfel de jocuri, disponibile atat pe site-ul companiei, cat si pe portaluri de gen, precum MSN Game Zone, a facut initial bani prin vanzari online, permitand amatorilor sa incerce jocurile inainte sa le cumpere, dar apoi si-a sporit veniturile apeland la publicitate, dar si la vanzarile prin lanturile de magazine Wal-Mart, Best-Buy sau Target. Chris si Stephen Harris, doi frati din Noua Zeelanda care au creat jocul “Bloons”, primesc aproximativ 30.000 de dolari (19.200 de euro) pe luna din publicitate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
jocuri,
media,
games,
divertisment,
timp liber
/business-hi-tech/pauza-de-joaca-2918134
2918134
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.