Prea mobil

Postat la 09 ianuarie 2007 1 afişăre

Telefoanele mobile disponibile in Romania sunt din ce in ce mai sofisticate. Impreuna cu titlul de "trendy" vin insa la pachet foarte multe functii de care multi dintre utilizatori nu au nevoie si nu ajung niciodata sa le foloseasca.

Telefoanele mobile disponibile in Romania sunt din ce in ce mai sofisticate. Impreuna cu titlul de "trendy" vin insa la pachet foarte multe functii de care multi dintre utilizatori nu au nevoie si nu ajung niciodata sa le foloseasca.

 

Cand vine vorba de telefoane mobile, utilizatorii nu mai cauta de multa vreme doar functiile de voce. Telefonul mobil folosit in trecut pentru apelurile telefonice efectuate departe de cabluri si priza s-a transformat, odata cu evolutia tehnologiei, intr-un echipament multifunctional.

 

"Pentru toate categoriile de utilizatori, telefonul mobil este un instrument util de comunicare. Insa, in functie de grupul social, semnificatia mobilului este diferita. Pentru tineri este un mijloc de diferentiere; pentru oamenii de afaceri este un status symbol", considera Sebastian Lazaroiu, directorul general al Centrului de Sociologie Urbana si Regionala (CURS).

 

Convergenta echipamentelor s-a tradus in cazul celularelor prin faptul ca un simplu telefon mobil ajunge sa poata face poze sau sa filmeze, sa redea melodii digitale, sa organizeze timpul utilizatorului, sa ii ofere acces permanent la contul de e-mail sau sa ii permita sa navigheze pe Internet.

 

Dintre toate, functiile cele mai cautate in randul clientilor sunt, "in aceasta ordine, posibilitatea schimbului de SMS, camera foto, memoria interna si externa, playerul MP3, radio, mesajele multimedia (MMS), GPRS si UMTS", apreciaza Catalin Butolo, directorul de marketing al grupului Ultra Pro Computers. Andreea Stanescu, senior director consumer market in cadrul Vodafone, crede insa ca cele mai utilizate functii la un telefon mobil sunt camera digitala, playerul MP3 si MMS.

 

Atat producatorii, cat si retailerii de telefoane mobile cunosc tendinta utilizatorilor de a alege un telefon mobil nu atat dupa brand, pret sau design, cat dupa existenta/combinatia anumitor functii. "Daca vorbim de un consumator tanar, acesta se va orienta catre un telefon cu Bluetooth, camera foto si MP3 player", a spus Sorin Stoica, director executiv al grupului Dasimpex. "In schimb, clientii de business vor mai degraba sa aiba acces la mail, sa se poata conecta la Internet, sa aiba Bluetooth si sa dispuna de o agenda de contacte generoasa".

 

Peste patru milioane de romani au achizitionat anul acesta un telefon mobil, ceea ce, la un pret mediu de 150 de euro pe fiecare terminal, se traduce intr-o piata de aproximativ 60 de milioane de euro, potrivit unor surse din piata. Dintre acestea, aproximativ 15% sunt telefoane high-end, respectiv cu multe functii in plus fata de primirea si formularea de apeluri si, bineinteles, cu preturi care depasesc 300 de euro.

 

Altfel spus, aproximativ 600.000 de romani sunt dispusi sa scoata din buzunar o suma mai mare de bani pentru un telefon mobil dotat cu mai multe functii. Insa, desi utilizatorul plateste pretul stabilit de producator si de retaileri pentru acele functii de care are nevoie, rar se intampla sa foloseasca toate functiile cu care este dotat respectivul telefon.

 

Cum se calculeaza pretul unui telefon mobil? Companiile producatoare de telefoane mobile lanseaza un nivel de pret pentru fiecare terminal care apare pe piata, in functie de costurile de productie si de tehnologiile incorporate, explica Doru Oraselu, director de marketing in cadrul Hat Group, distribuitor Samsung. La acest nivel de pret, spune Oraselu, "retailerii aplica o marja de 10-15%, insa la nivelul producatorilor, marja de castig este de cateva procente".

 

Asadar, producatorii stabilesc pretul unui telefon mobil in primul rand dupa functiile pe care acesta le are. "O functie in plus presupune pentru cumparator o cheltuiala cu aproximativ 15% sau cel mult 20% mai mare decat daca telefonul nu ar avea respectiva functie", a explicat Catalin Butolo, director de marketing la Ultra Pro. Evident insa, este vorba de functii majore, gen accesul la Internet sau 3G, pentru ca procentul se diminueaza considerabil daca vorbim de functii mai putin importante. Si brandul are un rol destul de important in pretul unui telefon, putand insemna o crestere sau o scadere de 20-30% din pretul aparatului.

 

Una peste alta, un cumparator al unui telefon high-end dotat cu functii ce raman nefolosite sau rar folosite accepta sa plateasca o suma mai mare, ca un fel de pierdere colaterala, de care uneori nici nu este constient, pentru ca pe piata nu gaseste telefoane dotate exclusiv cu functiile de care are el nevoie ori pur si simplu nu sta sa caute astfel de terminale. "Peste 60% dintre cumparatori vor sa-si ia un telefon mobil cu anumite functii si nu mai iau in calcul si restul de functii adiacente", afirma Sorin Stoica. "Criteriul de alegere a unui telefon nu este cel al pretului, ci cel al functiilor pe care le are, iar in momentul cand cumparatorii gasesc un terminal ce intruneste toate functiile pe care le cauta, indiferent daca are si alte functii in plus, sunt dispusi sa plateasca pretul".

 

Cele mai putin utilizate functii ale unui telefon mobil sunt inregistrarea vocala si de clipuri video, crede Andreea Stanescu - prima pentru ca memoria unui telefon nu este suficient de mare pentru a permite inregistrarea pe o perioada lunga de timp, situatie care de altfel se aplica si in cazul inregistrarilor video. "De multe ori, in aceasta categorie a functiilor mai putin utilizate intra si accesul la Internet wireless, e-mail-ul, 3G sau EDGE si in general cam tot ce se incadreaza la transfer de date - insa utilizatorii vor aceste functii pentru a fi la moda", este de parere Butolo. "Unele functii, cum ar fi e-mail-ul sau navigarea pe Internet, sunt mai putin utilizate, pentru ca presupun costuri suplimentare. Iar in cazul 3G sau EDGE este vorba de o lipsa de acoperire in multe orase din tara", a explicat Sorin Stoica, directorul general al Dasimpex.

 

Insa motivul pentru care telefoanele de ultima generatie sunt dotate cu foarte multe functii este faptul ca producatorii vor ca respectivele terminale sa corespunda necesitatilor cat mai multor utilizatori, nepermitandu-si eforturi de diferentiere ori personalizare care le-ar creste excesiv costurile. "Telefoanele sunt in general dotate cu mai multe pachete de functii pentru a putea fi directionate catre mai multe grupuri de utilizatori", confirma Bogdan Tibrin, director al diviziei de terminale din cadrul departamentului de marketing si comunicare al Cosmote. "Producatorul nu poate anticipa nevoile exacte ale fiecarui utilizator si de aceea pune intr-un telefon cat mai multe functii. Exista insa pe piata modele de telefoane in doua versiuni, una cu mai putine functii si alta cu mai multe", spune Catalin Butolo.

 

Iar functiile sunt mai multe decat poate ar avea nevoie un utilizator, pentru ca, din punctul de vedere al costurilor, producatorii isi permit acest lucru. Daca pentru o functie majora in plus, un utilizator plateste mai mult cu 15-20%, daca producatorul ar renunta la respectiva functie ar insemna o economie de doar 7% la costuri. Ceea ce inseamna ca pentru producatori nu-i destul de rentabil sa excluda functii din telefoane mobile, chiar daca utilizatorul nu le foloseste. Cu atat mai mult cu cat acesta nici nu se sinchiseste daca da bani in plus pe ele si pe urma uita ca le are la dispozitie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Prea mobil
/business-hi-tech/prea-mobil-1007909
1007909
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.