Revolutia mouse-ului
Uitati-va bine la mouse-ul de pe birou. Credeti ca-l cunoasteti si stiti ce-i poate "carcasa". Veti fi insa surprinsi sa aflati ca inocentul accesoriu a invatat suficient de multe incat sa-si dea "aere" de mic computer. Nici tastatura, camera web sau microfonul nu vor mai fi de recunoscut in cativa ani.
Uitati-va bine la mouse-ul de pe birou. Credeti ca-l cunoasteti si stiti ce-i poate "carcasa". Veti fi insa surprinsi sa aflati ca inocentul accesoriu a invatat suficient de multe incat sa-si dea "aere" de mic computer. Nici tastatura, camera web sau microfonul nu vor mai fi de recunoscut in cativa ani.
Daca ne gandim ca doar 10% din locuitorii Globului folosesc un computer, inseamna ca PC-urile formeaza o piata cu un imens potential de crestere. Astfel ca, in cazul in care firma dumneavoastra nu se ocupa cu productia de PC-uri, se poate spune ca ati ratat o buna afacere, insa nu neaparat. Exista si companii care propun contra-exemplul: corporatii care nu produc PC-uri si totusi scot bani buni din aceasta piata.
Cum asa? "PC-ul este un obiect extrem de simplu. Orice ai vrea sa faci cu el, ai nevoie de accesorii. Noi asta vindem", explica cu un aer foarte incantat Guerrino de Luca, presedinte si director executiv al companiei elvetiene Logitech. Imbracat in costum negru impecabil, fara cravata si cu o camasa albastra descheiata la gat, se lasa cu lejeritate pe spatarul fotoliului si continua. "PC-ul a devenit centrul a foarte multe activitati. Vrei sa asculti muzica? N-ai ce face cu boxele pe care le primesti cand cumperi PC-ul. Sunt prea mici si n-au putere. Iti trebuie boxe mai bune. Vrei sa te relaxezi cu un joc video? E cu totul alta experienta cand invarti de volan si apesi pedalele". Cu alte cuvinte, faci ce faci si iti dai seama ca nu scapi: ca sa fii multumit de PC-ul tau, ai neaparat nevoie de accesorii.
Aceasta filozofie simpla, completata de explozia pietei de PC-uri, a triplat vanzarile Logitech in ultimii sase ani. Compania elvetiana domina sectorul producatorilor de accesorii si vinde "jucarii" pentru PC in valoare de 1,3 miliarde de dolari pe an. Insa cum industria IT este una dintre cele in care schimbarile au loc extrem de repede, oficialii din conducerea companiei pastreaza in permanenta un ochi atent asupra posibilelor scenarii pe care le poate aduce viitorul si, in acelasi timp, asupra competitorilor.
Cum va arata mouse-ul peste cinci ani? Dar tastatura? Cum se vor schimba comunicatiile prin mesageria online? Nu cumva chat-ul insotit de transmisie video va deveni atat de raspandit incat camerele web vor deveni o superafacere? Presedintele Logitech a intrat in jocul de-a globul de cristal si a facut cateva estimari pentru BUSINESS Magazin. Predictiile sale nu par insa sa aiba nimic in comun cu ghicitul. Guerrino de Luca e un veteran al industriei, asa ca vorbeste cu autoritatea unui om care stie cam tot ce s-a intamplat in ultimul sfert de secol in industrie.
"Ganditi-va cum arata mouse-ul acum 25 de ani. La o privire de ansamblu, nu s-a schimbat foarte mult. E tot un obiect mic, care incape in palma, pe care il folosim ca sa miscam cursorul pe ecran", spune de Luca. "Apropiati-va insa putin si veti vedea multe lucruri noi". Intr-adevar, pentru inceput am putea trece in revista ca mouse-ul si-a pierdut "coada" (cablul), dar si banala bila care transmitea pozitia cursorului catre computer. Nu mai are nevoie nici macar de covoras, pentru ca mouse-ul este optic (miscarile sunt monitorizate de o raza laser) si poate sa se plimbe pe orice suprafata. Chiar si - ce usurare - pe un birou plin de praf.
Daca acestea sunt schimbari cu care am inceput deja sa ne obisnuim, oare ce va urma de-acum incolo? "In curand vom asista la nasterea mouse-ului inteligent", spune De Luca. "Pana acum, mouse-ul putea sa comunice cu PC-ul, dar nu stia sa primeasca raspunsuri de la acesta. Imaginati-va ca asteptati un mail important de la sef. Nu trebuie sa stati lipit de computer, pentru ca mouse-ul va va avertiza aprinzand un led de o anumita culoare ca mailul a sosit. Si veti putea deschide exact acel mail apasand un mic buton amplasat de asemenea pe mouse". Cu alte cuvinte, daca mouse-ul si-a pierdut firul si comunica cu PC-ul prin unde radio, de ce n-ar invata sa si monitorizeze ce se intampla cu aplicatiile care ruleaza in computer?
Si asta nu e tot. Pentru ca de-acum inainte va trebui sa ne obisnuim cu mouse-ul pe baterii, micul aparat va trebui sa aiba grija sa ne atraga atentia cand i se termina "combustibilul". Nici o problema: "Nu numai ca mouse-ul semnaleaza cand bateria e pe terminate, dar va sti si sa faca economie. Daca ati inchis computerul, isi da seama si se inchide si el. Ati deschis PC-ul, e inapoi la datorie". Iar mouse-ul va putea fi folosit, de ce nu, si pe post de parola. Cum asa? Datorita pozitiei sale privilegiate - in palma utilizatorului - folosind tehnici biometrice avansate, va putea analiza amprenta sau harta palmei si nu va permite accesul la computer decat persoanelor autorizate. Concluzia sefului Logitech? Un mouse modern este la fel de inteligent precum primele computere - si nimeni nu stie sigur unde se va opri dezvoltarea lui.
Ce s-ar putea spune despre tastatura? Obiectul care a inceput sa modifice si obiceiurile producatorilor de mobila (daca biroul pentru camera de lucru n-are sertaras mobil pentru tastatura, are mari sanse sa ramana in magazin) surprinde tocmai prin longevitate. Tastatura va convietui cu noile tehnologii de comanda vocala, insa nu se va preda, crede presedintele Logitech.
"Tastaturile nu sunt prea frumoase si ocupa si mult spatiu. Totusi, generatia de azi s-a nascut practic langa ele. Fiica mea vorbeste cu mine si in acelasi timp scrie la tastatura. E greu sa schimbi asa ceva din temelii, pentru ca nu-i vei putea indeparta niciodata pe oameni de interfetele naturale", povesteste De Luca. Cum ramane atunci cu viziunile futuriste despre disparitia completa a tastaturilor, in conditiile in care computerele vor invata sa raspunda prompt comenzilor vocale, indiferent de complexitatea comenzii pe care trebuie sa o execute?
"Aplicatiile de comanda vocala nu vor fi niciodata perfecte", crede Guerrino de Luca. Se refera in primul rand la dificultatea deocamdata imposibil de depasit in totalitate a separarii zgomotului de fond de comanda efectiva. "Comanda prin voce este o oportunitate, insa nu cred ca va reusi sa inlocuiasca total tastatura. N-am vazut pe nimeni sa dicteze comenzi calculatorului si sa nu aiba pe birou si o tastatura".
In cursa dupa tehnologie cat mai avansata, n-ar trebui uitat ca in multe situatii este nevoie de putina simplitate. "Uneori este nevoie de multa tehnologie ca sa construiesti ceva simplu", spune De Luca. "De exemplu, a devenit un lucru obisnuit ca pe masa din living sa se inghesuie patru-cinci telecomenzi. Este un proces foarte complex sa fabrici o telecomanda universala cu care sa poti comanda toate aparatele multimedia din casa. Iar utilizatorul simte intotdeauna nevoia de echilibru - tehnologia trebuie balansata cu simplitatea."
Dar in in industria jocurilor video ce se mai poate intampla? De Luca spune ca o nisa la care putini s-au gandit pana acum, dar care poate genera venituri importante, este aceea a comunicatiilor audio in timpul jocului. Cu alte cuvinte, jucatorul nu numai ca isi controleaza personajul in scenariul virtual, dar in acelasi timp, folosind o casca cu microfon conectata la Internet, vorbeste cu alti participanti la joc. Astfel, jocurile cu trupe de comando fac un pas mai aproape catre lumea reala, pentru ca veti putea intra in pielea personajelor mai usor atunci cand vi se va ivi ocazia sa rostiti replici dure (sau doar amuzante, depinde cat de in serios luati jocul): "Aici Vulturul, Cuibul receptie". O alta sansa de dezvoltare pentru producatorii de accesorii de jocuri sunt consolele cu controllere wireless, mai spune presedintele Logitech. Controllerele, acele mici "pupitre" de comanda cu care jucatorii controleaza actiunea, le dau acestora o libertate de miscare mult mai mare in momentul in care nu mai sunt legati prin fir de consola centrala.
Japonezii n-au pierdut vremea si au anuntat recent o inventie suplimentara pentru consolele wireless: primul controller dotat cu giroscop. Viitoarea consola Nintendo va avea controllere atat de inteligente, incat isi vor putea calcula in permanenta propria pozitie in spatiu (pe axa orizontala si verticala). Astfel, schimbarea pozitiei in spatiu a controller-ului va transmite personajului virtual comenzi relevante pentru actiunea jocului. Imaginati-va un gamer care la vederea inamicului pe ecranul monitorului se tranteste la pamant pentru a nu fi vazut. Si cum controllerul este in mana lui, iar pozitia pe axa verticala s-a modificat devenind brusc foarte joasa, personajul din joc afla si el instantaneu ca ar fi cazul sa se pituleze la pamant.
Revolutia accesoriilor computerizate nu se termina insa aici. Banalul messenger care a inceput sa fie tot mai folosit (multi utilizatori renunta chiar la e-mail, pentru ca are dezavantajul major ca nu e "live") se va schimba si el radical. Cum anume? N-o sa ne mai batem capul (si degetele) scriind la tastatura ca sa comunicam cu prietenii, prezice Guerrino de Luca. In urma unui parteneriat recent incheiat cu portalul MSN al Microsoft, Logitech a pus la punct un software care permite chat-ul audio-video pe intreg ecranul monitorului. "Oricare doi oameni, aflati oriunde pe glob, pot sta de vorba in aproape aceleasi conditii cum stam noi acum fata in fata! Este incredibil!", se entuziasmeaza De Luca. Noutatea softului Logitech consta in faptul ca sincronizeaza semnalul video cu sonorul si ofera o frecventa de 15 cadre pe secunda, la imagine full-screen. E adevarat ca pentru a obtine performanta maxima veti avea nevoie de o conexiune broadband (de mare viteza) la Internet.
Concurentii MSN - Yahoo si AOL - nu ofera inca messenger in care semnalul video si cel audio sunt perfect sincronizate. Messengerul lor ofera video fara sunet, iar imaginea nu este full-screen, ci mai mica, sustine presedintele companiei elvetiene. "Vor face si ei aplicatii asemanatoare, fie ca vor colabora sau nu cu Logitech", spune De Luca, al carui optimism pare sa fie inepuizabil. Face ce face si tot la nevoia consumatorilor de accesorii se intoarce: "Pentru noi oricum e bine: daca se dezvolta messengerul video - si asa va fi - va creste cererea de camere web si de casti cu microfon".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro