Românii care au inventat un nou tip de Facebook. Ce face acesta şi cine se poate înscrie

Autor: Ioana Nita Postat la 22 august 2021 23058 afişări

Fondatorii de start-up-uri şi investitorii au nevoie de o platformă specializată care să îi ajute să se identifice reciproc şi să găsească metode de colaborare. Aceasta este ideea de la care a pornit start-up-ul local Metabeta când a dezvoltat platforma cu acelaşi nume. Aceasta este practic un Facebook pentru ecosistemul de start-up-uri, dar care nu este bazat pe like-uri, ci pe date şi module de inteligenţă artificială. Platforma ajută la gestionarea investiţiilor în start-up-uri şi este axată pe regiunea Europei Centrale şi de Est.

„Noi am văzut în special la investitori din SUA, la cei mai mari, că încep să folosească mult mai mult datele în luarea deciziilor, mult mai multă analiză atât la nivelul companiei, cât şi la nivelul pieţei. Noi asta ne propunem să facem - să venim cu acest gen de tooluri la orice investitor, inclusiv la cei care nu au capacitatea să îşi dezvolte propriile instrumente. Vrem să ajutăm ca procesul acesta să fie mult mai lipsit de riscuri, cu toate datele de care este nevoie de ambele părţi astfel încât să se stopeze şi să se reducă riscurile. Asta în condiţiile în care activitatea de investiţii în start-up-uri se intensifică şi se va intensifica şi mai mult în viitor. În trimestrul anterior cred ca a fost cel mai mare grad de activitate din toate timpurile în acest domeniu de investiţii în start-up-uri“, a declarat în cadrul emisunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, Marius Ursache, cofondator şi CEO al Metabeta. Bazele proiectului Metabeta au fost puse în 2019, iar în prezent pe platformă sunt înscrise aproximativ 5.000 de start-up-uri, majoritatea din regiune, şi 25 de investitori din toată lumea. La finalul acestui an, start-up-ul vrea să ajungă la 10.000 de start-up-uri şi 100 de investitori înscrişi pe platformă la nivel internaţional.

Ce face însă mai exact platforma Metabeta? Platforma face un matchmaking între start-up-uri şi investitori pe baza analizei de date. Mai exact, Metabeta procesează şi oferă în timp real date complexe de performanţă ale start-up-urilor din platformă, astfel încât fondatorii îşi eficientizează efortul şi procesul de strângere de capital, iar investitorii reduc timpul de analiză şi riscurile investiţiei.

Practic, Metabeta foloseşte un sistem hibrid de inteligenţă, prin integrarea de date complexe, dar şi prin analiza realizată de către o echipă de specialişti, pentru a evalua şi selecta cât mai bine start-up-urile aflate într-o etapă incipientă de dezvoltare ce ajung să fie parte din platformă.

„Platforma Metabeta îşi propune să simplifice tot procesul de investiţii într-un start-up. Acest proces de investiţie este foarte asemănător cu cel de acum 20 de ani din era dotcom. Adică găseşti contacte ale unor investitori, preferabil prin parteneri de afaceri, prin prieteni, cei care te pot recomanda – iei legătura cu ei, le trimiţi o prezentare, un pitch, după care ai o întâlnire faţă în faţă sau mai nou în Zoom call pentru a le prezenta ideea ta de afaceri. Ei spun «OK, mai discutăm», eventual dacă veştile sunt bune mai urmează două trei calluri, după care se primeşte un term sheet, un fel de preofertă de investiţie. Apoi durează încă câteva luni pentru a se închide acea investiţie şi pentru a ajunge banii în cont – în general durează cam şase luni. Investitorii încearcă să găsească prin tot felul de surse start-up-uri de calitate, se uită la ele, la acel pitch deck al lor, după care, pe baza experienţei pe care fiecare echipă de investitori o are, iau decizia dacă merg mai departe sau nu. Dacă merg mai departe, fac un proces de legal dilligence şi după şase luni, virează banii în contul start-up-ului. Este foarte ciudat să vedem că în 20 de ani procesul acesta s-a schimbat foarte puţin“, a explicat el.

Cum funcţionează mai exact platforma Metabeta în prezent? „Pentru start-up-uri platforma este gratuită. Ei fac sign-up, îşi invită toată echipa, completează un profil foarte structurat asemănător cu un pitch deck, dar cu mult mai multă informaţie structurată, cu detalii despre cât vor să ia ca investiţie, cu detalii despre echipă şi despre modelul de business. De partea cealaltă, investitorii îşi creează un profil plătit – există un abonament lunar -, şi îşi creează ceea ce numim o teză de investiţii care este foarte structurată şi cu nişte parametri, astfel încât noi să putem face procesul acesta de matchmaking dintre start-up-uri şi investitori pe baza unor criterii cât mai precise. Iar apoi ei intră în legatură, pot comunica prin platforma noastră. Odată ce investiţia se încheie pot să îşi raporteze datele despre performanţa start-up-ului, respectiv performanţa portofoliului prin platforma noastră“, a detaliat Marius Ursache.

În prezent, Metabeta funcţionează pe modelul de business de tip SaaS, astfel că pentru un investitor de tip accelerator, abonamentul costă 1.200 de euro pe an, iar pentru grupuri de angel investors sau firme de venture capital, subscripţia costă 2.400 de euro pe an.

Recent, start-up-ul a obţinut o investiţie de tip seed în valoare totală de 500.000 de euro, runda de finanţare fiind condusă de Neogen Capital, fondul de investiţii al antreprenorului local Călin Fusu, şi completată de alţi 15 business angels. Cu ajutorul acestei investiţii, Metabeta îşi va schimba modelul de business, platforma urmând să se transforme într-un marketplace pentru investitori şi start-up-uri, bazat pe machine learning.

„Finanţarea ne va ajunge pentru un an şi jumătate. Intenţia noastră este să începem să creştem cât mai repede şi să luăm o nouă investiţie la începutul anului viitor şi maximum într-un an să o avem ridicată“, a punctat el.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Pitch

1. Invitat:  Marius Ursache, cofondator şi CEO al Metabeta

Ce face? Dezvoltă o platformă pentru gestionarea investiţiilor în start-up-uri, axată pe regiunea Europei Centrale şi de Est.

„Noi am văzut în special la investitori din SUA, la cei mai mari, că încep să folosească mult mai mult datele în luarea deciziilor, mult mai multă analiză atât la nivelul companiei cât şi la nivelul pieţei. Noi asta ne propunem să facem - să venim cu acest gen de tooluri la orice investitor, inclusiv la cei care nu au capacitatea să îşi dezvolte, să ajutăm ca procesul acesta să fie mult mai lipsit de riscuri, cu toate datele de care este nevoie de ambele părţi astfel încât să se stopeze şi să se reducă riscurile. Asta în condiţiile în care activitatea de investiţii în start-up-uri se intensifică şi se va intensifica şi mai mult în viitor. În trimestrul anterior cred ca a fost cel mai mare grad de activitate din toate timpurile în acest domeniu de investiţii în start-up-uri.“


2. Invitat:  Robert Preoteasa, cofondator şi CEO al Framey

Ce face? Dezvoltă o aplicaţie de socializare pentru pasionaţii de călătorii.

„Aplicaţia o să o lansăm oficial acum în august - o să fie o lansare globală pe ambele platforme, iOS şi Android, şi o să fie accesibilă şi gratuită pentru a fi descărcată de către oricine. În continuare, în fiecare zi adăugăm noi profile, noi atracţii şi destinaţii din întreaga lume, aşa că în momentul lansării vor fi 60.000 de atracţii în aplicaţie şi peste 6.000 de destinaţii din întreaga lume astfel încât să existe deja această bază prin care utilizatorii să înceapă deja să preia partea asta de inspiraţie, dar să aibă acces şi la partea de planificare.“


3. Invitat: Emanuel Mărcuş, fondator RaBit

Ce face? A dezvoltat o soluţie de tip ERP (Enterprise Resource Planning) pentru digitalizarea activităţilor şi proceselor de business din cadrul companiilor, care a fost folosită deja de peste 100 de companii.

„Din perspectiva evaluării sau din perspectiva produsului, noi anul acesta l-am început cu o evaluare de un milion de euro şi ne dorim să ajungem ca valoare undeva între 2 şi 2,5 milioane de euro, fiind susţinuţi şi de cifre. Acum avem platforma lansată de 10 zile. O să ne dăm seama cam în 2-3 luni de fapt care este valoarea reală pe care putem să o ţintim şi să o promovăm către investitori.”


4. Invitat: Oana Şerban, reprezentant al iSave

Ce face? A lansat o aplicaţie mobilă care propune reduceri medii de 30% la peste 250 de localuri şi servicii din Bucureşti şi Ilfov, precum restaurante, saloane de înfrumuseţare, săli de fitness precum şi la activităţi precum lasertag sau karting.

„Ţinând cont că aplicaţia abia a fost lansată ne apropiem uşor de un număr de 2.000 de descărcări atât pe iOS, cât şi pe Android. Este un proces organic la care lucrăm în fiecare zi într-un mod cât mai simplu, într-un mod cât mai sigur astfel încât să le putem oferi clienţilor noştri o aplicaţie fără probleme şi în care într-adevăr ei să găsească servicii şi produse care să le aducă un plus de valoare. Dacă ar fi să ne raportăm până la sfârşitul anului 2021 ţinta pe care o avem este de 20.000 de utilizatori activi în Bucureşti. Dacă ar fi să ne raportăm într-adevăr la un an de zile atunci cifra ar fi dublă, anume 40.000 de utilizatori pe care am dori să-i avem doar în Bucureşti şi Ilfov.”


5. Invitat: Dragoş Duşe, fondator Synaptiq

Ce face? Lucrează la dezvoltarea unei platforme (denumite Mediq) al cărei scop este să reducă considerabil analiza imaginilor medicale în cadrul procedurilor de tratare a cancerului.

„Am început din resurse proprii o perioadă de timp şi acum, de curând, am obţinut o finanţare de 200.000 de euro, în două etape. Am primit prima jumătate din sumă şi urmează să primim şi cealaltă parte. A fost o finanţare cu participaţie multiplă din partea Cleverage VC un fond de investiţii din Bucureşti şi din partea antreprenorilor Daniel şi Ioan Istrate care au mai multe afaceri în oraşul meu natal Sebeş.“


6. Invitat: Alexandru Vesa, fondator AIminded

Ce face? Dezvoltă un sistem pentru diagnosticarea automată a tumorilor canceroase pulmonare, prin intermediul unui algoritm de inteligenţă artificială.

„Ca să accelerăm foarte mult dezvoltarea avem nevoie de date şi de cât mai multă ghidare din punct de vedere medical. Dacă există cineva care poate este interesat de rezolvarea acestei probleme noi suntem dispuşi să discutăm şi să colaborăm. Avem nevoie şi de o finanţare, pe care o evaluăm la o sumă de undeva la 100.000 de euro.“



Start-up Star

Invitat:  Radu Hasan, CEO şi cofondator al SmartBill - companie care operează o soluţie de facturare şi gestiune pentru IMM-uri

Cum vrea Smartbill să ajute companiile să elimine munca manuală prin soluţia sa digitală?

„În câţiva ani vrem să nu mai existe muncă manuală în domeniul acesta financiar-contabil. Adică odată ce nişte date sunt introduse să meargă automat până în balanţă şi în declaraţiile contabile şi să scutim de munca manuală pe toţi cei care sunt pe lanţul ăsta, inclusiv contabilii. Acesta a fost un pas important la care am muncit cam o jumătate din pandemie, ca să ne asigurăm că nu există, că nu lăsăm breşe de securitate sau posibile vulnerabilităţi pe care le-ar putea exploata nişte experţi în phishing.“



Sfatul expertului

Invitat: Tiberius Popa, director ICT & key accounts în cadrul Telekom România

În ce soluţii smart-city pot investi administraţiile locale. Cu ce beneficii vin acestea?

„Un oraş smart este un oraş cu un ecosistem antreprenorial foarte efervescent, unde componenta de IT este destul de importantă şi vizibilă. Este un oraş în care comunitatea colaborează cu businessul şi administraţia pentru a implementa soluţii şi proiecte inteligente şi sustenabile pentru comunitate. În general, noţiunea de oraş smart este legată de durabilitate, despre comunităţi care reciclează şi gestionează deşeuri în mod inteligent.

Până în prezent, am implementat foarte multe programe de tip IoT - smart city în zona următoarelor soluţii: eficienţă energetică, iluminat inteligent, generare energie electrică prin intermediul panourilor solare, siguranţă publică şi colectare de date - aici avem soluţia de supraveghere video inteligentă -, soluţii de mobilitate urbană, parcări inteligente, staţii de încărcare maşini electrice, managementul deşeurilor - soluţii de colectare inteligente, şi soluţii pentru revitalizarea zonelor urbane - aici noi oferim mobilier urban.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Seedblink şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.