Românii care nu cred în digitalizarea prin WhatsApp

Autor: Ioana Niţă Postat la 09 decembrie 2021 136 afişări

Pentru multe companii din România transformarea digitală este echivalentă cu mai multe grupuri de WhatsApp în care sunt incluşi toţi membrii echipelor sau cu un fişier Excel în care cineva tot adaugă informaţii despre activitatea de zi cu zi. Este o realitate generată de faptul că pentru majoritatea antreprenorilor nu există soluţii la îndemână care să nu fie ori prea scumpe, ori prea complexe. Un start-up local crede însă contrariul.

Fondatorii Smarthuts spun că au găsit reţeta pentru o platformă care să fie accesibilă, eficientă şi atât de uşor de folosit, încât chiar să îi convingă pe angajaţi să renunţe la WhatsApp sau la Excel. Pariul fondatorilor Smarthuts este că platforma are toate ingredientele pentru a deveni un succes internaţional. „Soluţia noastră ajută firmele care au echipe pe teren, firme care au între 10 şi 250 de angajaţi, să îşi organizeze activitatea de lucru. Ideea ne-a venit în 2014, de la un software pe care l-am făcut pentru un client foarte mare. Am obţinut o finanţare pe fonduri europene, am dezvoltat un produs mult mai amplu, iar acesta este un modul care a prins foarte bine la piaţă şi pe care îl vindem activ din ianuarie 2020”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, Ion Gavrilescu, cofondator, Smarthuts. El a pus bazele proiectului Smarthuts împreună cu Cristian Dragomir, amândoi cu o experienţă cumulată de peste 20 ani în antreprenoriat şi în domeniul field services (cu activităţi în teren). Soluţia Smarthuts este concepută pentru companiile de dimensiuni medii care desfăşoară activităţi pe teren, aceasta monitorizând complet fluxul de lucru, de la iniţializarea unei sarcini, până la finalizarea ei.

„Soluţia este una care îşi doreşte să digitalizaze fluxul acesta în care sunt implicaţi cei de la biroul care coordonează oamenii din teren şi oamenii din teren. În momentul în care eşti la birou, unde ai un laptop şi ai nişte unelte software care să te ajute să îţi desfăşori activitatea, de genul Outlook, ERP, CRM, îţi este uşor. Însă, când ai plecat în teren te loveşti de faptul că nu ai informaţia la tine, nu ştii de multe ori ce trebuie să faci şi unde trebuie să ajungi, care este prioritatea, ce ar trebui să ai cu tine şi, bineînţeles,  cum ar trebui să rezolvi o problemă”, a punctat Cristian Dragomir.

„În acest moment, pentru companiile din targetul nostru aceste probleme se rezolvă prin diverse instrumente. De exemplu, când ar trebui să transmiţi oamenilor din teren unde trebuie să ajungă şi ce trebuie să facă, acum îi suni, le dai un mail, le scrii pe WhatsApp, pe un alt tool de instant messaging sau le dai hârtii. Ei vin la birou şi iau o hârtie, iar după aceea au plecat, sunt cumva de capul lor. Ce face soluţia noastră? Îţi organizează sarcinile de lucru. Dacă eşti o companie care oferă mentenanţă tehnică pe teren poţi să trimiţi în timp real sarcinile angajaţilor, doar cele pe care trebuie să le facă atunci şi în viitorul apropiat. În sarcina respectivă angajatul primeşte pe telefonul mobil sau pe tabletă o listă, mai scurtă sau mai lungă, primeşte o notificare cu ce are de făcut, unde trebuie să ajungă şi în principiu toate informaţiile de care are nevoie. A intrat pe tabletă, a dat click, a văzut unde trebuie să ajungă şi ce trebuie să facă, a făcut poze. La sfârşitul sarcinii, aplicaţia noastră generează tot felul de documente automate – procese verbale sau alte lucruri – devize, face cereri de piese şi aşa mai departe”, a continuat el să explice cum se foloseşte soluţia Smarthuts efectiv.

Soluţia, lansată oficial în ianuarie anul trecut, este folosită deja de

22 de companii din diferite industrii, cu precădere firme care asigură mentenanţă în diverse domenii. Printre clienţi se numără companii mari precum Coca-Cola Hellenic Bottling Company, Dacris şi AFI.

Soluţia Smarthuts se bazează pe tehnologiile low code şi inteligenţă artificială (AI) şi poate fi adaptată pentru orice verticală care utilizează forţă de muncă în teren sau remote, oferind în timp real o viziune asupra tuturor elementelor necesare de la stocuri, disponibilităţi de personal, timpi de lucru, programări, până la recepţia lucrărilor şi emiterea proceselor verbale.

Mai exact, Smarthuts se adresează companiilor care prestează servicii cu echipe în teren, precum cele de intreţinere şi reparaţii, instalări şi mentenanţă IT, instalaţii, echipamente, curăţenie, întreţinere de spaţii verzi, soluţia putând fi adaptată pentru numeroase alte domenii, spre exemplu, servicii medicale mobile sau managementul flotelor.

Soluţia Smarthuts poate fi utilizată atât din cloud, în regim SaaS (software as a service), cât şi on premises (instalată direct la client). Tarifele pentru utilizare variază în funcţie de numărul de conturi şi de funcţionalităţile incluse.

„Avem două tipuri de pachete: 25 de euro pe cont/lună şi 50 de euro pe cont/lună cu un număr minim de 10 conturi, adică 250 de euro pe lună per companie sau 500 de euro pe lună per companie, în funcţie de funcţionalităţi”, a menţionat Ion Gavrilescu.

De la lansare, în 2020, start-up-ul a înregistrat venituri de 293.000 euro şi a ajuns, în luna noiembrie 2021, la venituri recurente lunare de peste 15.000 euro.

„Vom ajunge la sfârşitul acestui an la venituri de 180.000 de euro, iar anul trecut au fost în jur de 120.000 euro. Avem o creştere destul de importantă şi la sfârşitul anului viitor vom avea venituri anuale prognozate, bazate şi pe ce avem în momentul de faţă în «pipeline» şi pe clienţii cu care discutăm, de jumătate de milion de euro. Este vorba de venituri din România, însă noi am început deja discuţii cu câţiva clienţi care au o prezenţă regională în Europa de Est, în 5-6 ţări din jurul României, astfel că vom atinge toată zona aceasta din Europa de Est – România, Bulgaria, Serbia, Ucraina, Republica Moldova, Ungaria, prin parteneri”, a subliniat el.

Start-up-ul se află acum în plin proces de strângere de fonduri pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink, acesta fiind primul pas care va ajuta echipa să-şi crească numărul de clienţi şi să extindă în afara României. Runda actuală de finanţare are o valoare totală de minimum 140.000 euro, iar în cazul următoarei runde de investiţii, prognozată pentru a doua jumătate a anului viitor, suma va depăşi 500.000 euro.

„În acest moment vrem să strângem de pe SeedBlink între 140.000 euro şi 190.000 euro, dintre care 40.000 vor veni de la investorii noştri de dinainte. În prima zi am avut o tracţiune foarte bună – au fost investiţi 40.000 euro de către investitorii de pe SeedBlink”, a declarat Ion Gavrilescu, cofondator, Smarthuts. El a adăugat că banii din această rundă de finanţare vor fi utilizaţi cu precădere pentru marketing, vânzări şi branding. Totodată, start-up-ul vrea să se extindă şi în regiune, în alte ţări din Europa de Vest şi să atace anul viitor şi piaţa din Marea Britanie. Pentru a se putea dezvolta însă într-un ritm accelerat, start-up-ul va mai avea nevoie de o finanţare anul viitor care să ajute echipa să intre şi pe piaţa din Marea Britanie, acesta fiind pasul necesar către extinderea ulterioară peste ocean, în SUA. „Următoarea rundă ar trebui să fie cuprinsă între 500.000 - 600.000 euro şi 700.000 - 800.000 euro, în funcţie de rezultatele pe care le vom prezenta până la runda respectivă. Suma este conform prognozei pe care o avem acum, conţine o componentă foarte puternică de marketing, adică minimum 60% ar fi reprezentat de marketing, branding şi de efortul de susţinere a efortului de vânzare. Însă această sumă are şi o componentă de dezvoltare, de pregătire a prezenţei pe internet, ţinta noastră finală fiind prezenţa aproape exclusivă şi vânzarea şi promovarea soluţiei aproape exclusiv prin internet. Soluţia este SaaS, aşa că are un potenţial de creştere foarte mare. Tot ce trebuie facem noi este să ajungem la clienţii ţintă”, a precizat Cristian Dragomir.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Pitch

1. Invitat:  Elena Filip, partener şi director de marketing în cadrul MERO

Ce face? Start-up-ul local vrea să devină un „Booking.com“ în ceea ce înseamnă programări online la saloanele de înfrumuseţare. Echipa MERO a lansat platforma de programări online pentru industria de înfrumuseţare încă de acum 4 ani, iar recent a atras o finanţare de 300.000 euro de la Founders Bridge.

„Momentul în care suntem acum în zona de beauty este un moment similar cu cel care a fost în zona de hoteluri de pensiuni, când ei încercaseră să aibă propriul sistem de programări online. Apoi a venit Booking.com şi s-au mutat acolo, acesta devenind principalul marketplace de rezervări online în ceea ce ţine de mersul în vacanţă - pensiuni, hoteluri, etc. Acum este o situaţie similară pentru zona de frumuseţe. Piaţa este într-un moment în care sunt nişte early players şi în România, şi în celelalte ţări din Europa. O parte dintre saloane au propriul sistem de booking, iar o parte folosesc deja o aplicaţie. Noi o să terminăm anul acesta cu venituri de 100.000 euro, ceea ce înseamnă o dublare a veniturilor faţă de 2020.”


2. Invitat: Natalia Lepădatu, cofondator al DigiSinergy

Ce face? Compania locală a dezvoltat o soluţie de procesare automată de facturi numită InvOn. Aceasta a fost lansată către publicul larg anul trecut, investiţia de până acum ajungând la 500.000 euro.

„La început de an ne-am planificat să ajungem la 60 de clienţi. Avem şanse mari să depăşim acest număr. În prezent avem

25 de clienţi şi ne pregătim să intrăm în teste cu alţi zeci de clienţi. Pentru noi nu este însă un indicator neapărat relevant numărul de clienţi, pentru că unii dintre clienţii noştri fac 80% din documente şi atunci mai degrabă am vrea să creştem numărul de documente procesate prin aplicaţia noastră. În 2022 am vrea să creştem cu 300% numărul de documente procesate prin soluţia InvOn.”


3. Invitat:  Manjinder Kainth, cofondator şi CEO al 6 Bit Education

Ce face? Start-up-ul britanic dezvoltă o platformă AI pentru evaluarea lucrărilor elevilor şi studenţilor şi vrea să obţină o investiţie de 300.000 lire sterline prin intermediul platformei locale de equity crowdfunding SeedBlink.com.

„Anul trecut am obţinut o investiţie pre-seed care a ajutat la dezvoltarea platformei, precum şi la iniţializarea tracţiunii comerciale. Acum avem în derulare o rundă tip seed de 700.000 de lire sterline, din care suma de 300.000 de lire sterline va fi strânsă de pe SeedBlink, iar fondurile vor fi folosite în principal pentru achiziţionarea de clienţi. Dorim să creştem echipa de vânzări, să aducem un director comercial şi un alt membru în echipa de vânzări.“


4. Invitaţi:  Ion Gavrilescu şi Cristian Dragomir, fondatori ai Smarthuts

Ce fac? Start-up-ul local a dezvoltat o soluţie software care ajută la gestionarea activităţii echipelor de pe teren, iar acum se află în plin proces de strângere de fonduri pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink.


5. Invitat:  Cătălin Ciobanu, fondator şi CEO al IT School

Ce face? Compania din Timişoara, specializată în furnizarea de cursuri în domeniul IT, a lansat recent pe piaţă o platformă de recrutare dedicată strict persoanelor aflate la începutul carierei în domeniul IT. Platforma, numită Juniors.ro, a reuşit să atragă deja câteva sute de utilizatori la circa o săptămână de la lansarea oficială pe piaţă.

„Până la finalul acestui an, ne-am propus să reuşim să strângem 1.000 de utilizatori activi în cadrul platformei. Până în prezent sunt 400 de utilizatori, deci mai avem foarte puţin pentru că am strâns aproape 50% în primele zile. Totodată, obiectivele noastre pentru finalul lui 2021 vizează şi 50 de conturi de companii, iar pentru anul 2022 ne propunem să strângem 10.000 de conturi de utilizatori şi 200 de companii care să fie implicate în platformă. Eu spun că cifrele sunt realiste, mai ales dacă mă raportez acum la grupul de Facebook în cadrul căruia noi am reuşit să strângem peste 10.000 de membri. Cu siguranţă vom reuşi pe parcursul anului viitor să aducem cel puţin 10.000 de membri în cadrul platformei.”



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.