Schimbarea la fata a mobilului

Postat la 15 martie 2006 1 afişăre

Dupa ani de zile in care au alergat in aceeasi directie, catre telefoane mobile cat mai mici, cu ecrane color si camere digitale cat mai performante, producatorii mondiali de top au ajuns intr-un punct in care trebuie sa gaseasca metode noi, tot mai originale, pentru a continua sa-si creasca vanzarile.

Dupa ani de zile in care au alergat in aceeasi directie, catre telefoane mobile cat mai mici, cu ecrane color si camere digitale cat mai performante, producatorii mondiali de top au ajuns intr-un punct in care trebuie sa gaseasca metode noi, tot mai originale, pentru a continua sa-si creasca vanzarile.

Unii producatori inventeaza telefoane mobile bazate pe linii "de fashion", ce par desprinse din garderoba manechinelor care defileaza pe catwalk, altii cauta sa puncteze la impresia artistica si investesc in tastaturi si ecrane cu stil. In schimb, asiaticii continua sa parieze pe avansul tehnologic pe care l-au luat fata de restul lumii, pentru a-si mentine sau chiar mari cota pe o piata extrem de competitiva ce a masurat 674 de milioane de telefoane mobile vandute anul trecut. Care va fi strategia castigatoare?

In Romania, tehnologia continua sa fie importanta pentru cumparatori, insa si componenta de stil si design a aparatelor incepe sa conteze din ce in ce mai mult. Piata autohtona este foarte aproape de acel punct critic, in care doar realizarile tehnologice nu mai sunt de ajuns pentru a vinde telefoane, a declarat pentru BUSINESS Magazin Razvan Petrescu, account manager la Nokia Romania. "Desi serviciile solicitate sunt inca din categoria celor de baza - vocea si SMS-ul fiind cele mai frecvent utilizate - apetenta pentru terminale expresive, care traduc vizual personalitatea utilizatorului, este deja un fenomen", a spus Petrescu.

Consumatorii romani continua totusi sa ramana foarte influentati de pret, precum si de caracteristicile tehnice de baza - cum ar fi durata de viata a bateriei - atunci cand aleg un telefon mobil, a constatat Gabriel Maranca, sales account manager la Motorola Romania. Insa pe piata locala exista o pronuntata tendinta de crestere a interesului pentru telefoanele cu clapeta, asa- numitele "clamshell", pentru telefoanele cu stil, cu un design care sa se apropie cat mai mult de personalitatea utilizatorului, este de parere Maranca. "Cred ca ne apropiem cu viteza de momentul in care designul si caracteristicile tehnice vor fi deopotriva de importante in luarea deciziei de cumparare."

Aceeasi idee este sustinuta si la nivel international. "Atunci cand tehnologia din telefoanele mobile incepe sa se stabilizeze, trebuie sa incepi sa te gandesti la alte elemente, precum designul", comenteaza Ben Wood, analist la compania de cercetare a pietei Gartner. "Doar tehnologia nu mai este de ajuns. La un moment dat, cursa umar la umar de a construi o camera cu 3, 5 sau 15 megapixeli devine irelevanta."

Ecranul color si camera digitala au devenit deja componente standard in majoritatea aparatelor care se vand pe marile piete din Statele Unite, Europa, Coreea sau Japonia, asa ca acum producatorii incearca sa ghiceasca viitoarea strategie care va pune pe jar cumparatorii. Iar optiunile intre care au de ales nu sunt putine.

Mai multi producatori, printre care liderul mondial Nokia, dar si Sony Ericsson sau Motorola, s-au decis sa incerce piata cu telefoanele capabile sa redea muzica digitala. Tinta este nu foarte usor de atins: spargerea cvasi-monopolului instituit de Apple cu playerul sau digital iPod si reorientarea consumatorilor catre telefonul mobil, care are avantajul ca poate fi folosit, pe langa ascultarea de muzica, si la tot felul de alte lucruri - convorbiri, mesaje text si MMS-uri, fotografiere, filmare.

Oficialii companiei Nokia sunt de parere ca anul acesta, muzica va deveni "mobila". Iar fenomenul nu va ocoli Romania, spune Razvan Petrescu, account manager al filialei autohtone a companiei finlandeze. "In Romania si in lume, in general, oamenii isi doresc sa raspunda convergentei tehnologice - pentru ca este mai confortabil. Muzica pe telefonul mobil este o tendinta care va fi preluata, pastrand proportiile, si in Romania, asa cum s-a intamplat cu toate celelalte tendinte internationale".

Directia in care se indreapta piata mondiala este clara - telefoanele mobile vor asigura o experienta multimedia totala, spune si Gabriel Maranca, sales account manager la Motorola Romania. "Atunci cand achizitionezi un nou telefon mobil, poti fi interesat in mod deosebit de muzica, filme, spoturi video, jocuri sau fotografii. Le poti avea pe toate intr-un singur instrument - telefonul mobil". In lume sau in Romania, acesta este viitorul: mobilitatea fara limite in comunicare, este de parere Maranca. 

Problema actuala a telefoanelor mobile in lupta cu playerele digitale - lipsa unui hard disk incapator - este pe cale de a fi rezolvata, spun specialistii. Primele telefoane cu hard disk sunt asteptate in curand pe piata internationala, ca sa nu mai vorbim de mobilele cu card de memorie flash, dintre care unele pot stoca pana la 1GB, echivalentul a aproximativ 250 de melodii.

"Lucram pe segmentul hard disk-urilor miniaturale si vom prezenta in curand niste echipamente foarte interesante", a spus recent Jonas Guest, vicepresedinte al diviziei de divertisment de la Nokia.

"Linia care separa lumea Internetului si lumea wireless va deveni din ce in ce mai neclara in urmatorii ani", sustine si Ted Cohen, vicepresedintele companiei de dezvoltare si distributie muzicala EMI. Compania ofera in prezent un catalog de 200.000 de melodii, disponibile pentru descarcare contra cost atat pe PC cat si pe telefonul mobil. "Pe cat de important este astazi sa te poti conecta online prin intermediul PC-ului, pe atat de important va fi sa poti face asta prin telefonia mobila 3G sau alte tehnologii wireless", este de parere Cohen. "Scopul nostru este sa transformam muzica intr-o experienta continua si permanenta."

Argumentele producatorilor de telefoane si ale partenerilor sunt completate de ideile stilistilor, care pun in practica noi concepte de design pentru a face telefoanele sa iasa in fata pe o piata din ce in ce mai aglomerata. Motorola, de exemplu, a prezentat recent telefonul ultra-subtire Razr, care a obtinut deja cronici bune in publicatiile de specialitate, iar Nokia a introdus, acum cateva luni, o gama de telefoane cu designul desprins din stilul anii ‘20. Esteticul inseamna insa ceva mai mult decat un aparat cu muchiile altfel rotunjite. Un design este reusit atunci cand utilizatorul are acces simplu si rapid la serviciile de telefonie mobila si la Internet, in orice loc s-ar afla, afirma ori de cate ori are ocazia Ed Zander, director executiv al companiei americane Motorola.  

Nu tehnologia, ci simplitatea este una dintre regulile de baza la Motorola, a spus Zander in cadrul evenimentului 3GSM desfasurat recent la Cannes. "Daca as face un zoom de la 3 kilometri inaltime, as vedea oameni cu laptopurile in brate care folosesc doar e-mailul, calendarul si intra pe Internet. Cam asta-i tot ce le trebuie". Presedintele companiei rivale Sony Ericsson, Miles Flint, pare sa fie de acord cu ideea: "Si eu sunt unul dintre cei care viseaza sa poata pleca de acasa fara computer".

Totusi, in opozitie cu incercarile lor de a se diferentia, producatorii au de infruntat o cerinta fundamentala: tehnologia de baza trebuie sa ramana identica cu a concurentei, pentru ca telefoanele au nevoie sa se conecteze in comun la retelele wireless si sa poata folosi aceleasi servicii mobile, avertizeaza analistii.

"Electronicele pentru consumatorii individuali sunt o industrie oarecum inspaimantatoare, pentru ca se bazeaza in intregime pe standarde tehnologice. In final, o diferentiere esentiala se poate face numai din punct de vedere estetic", spune Ben Wood, de la Gartner. Insa nu toti producatorii sunt de acord ca tehnologia este o miza depasita. In timp ce Nokia, Sony Ericsson si Motorola au anuntat diverse acorduri pentru instalarea de software care sa le permita sa intre pe piata telefoanelor-playere muzicale, rivalii sud-coreeni Samsung si LG investesc in linii noi de productie pentru display-uri mai clare, camere si boxe audio mai performante si telefoane mai mici.

Samsung, de exemplu, a prezentat recent cateva noi modele miniaturale pentru serviciile de telefonie 3G precum si telefoane cu display-uri care se rotesc, numai bune pentru viitoarele servicii de televiziune digitala, spun specialistii. "Chiar in deja banalul design cu clapeta, chiar intr-un telefon cu parti culisante, diferentele se pot vedea. Calitatea display-ului, sunetul surround. Oamenii le recunosc si sunt dispusi sa plateasca suplimentar pentru ele. Acesta este modul in care vrem sa ne diferentiem", a spus un oficial de top al Samsung.

Si LG, producatorul cu cea mai rapida crestere la nivel mondial, pariaza pe inovatie in productia de telefoane si isi indreapta atentia mai ales spre cipurile care echipeaza telefoanele de mici dimensiuni, compatibile cu 3G. "Am facut mari investitii in 3G. Nu vrem sa mai intram in competitie pentru 2G (n.r. - tehnologia GSM). Vrem sa trecem la urmatorul nivel, care este 3G-ul si televiziunea pe mobil", a declarat directorul de operatiuni pentru Europa al LG, James Kim.

Strategia pare sa dea roade. LG a vandut in Europa 6 milioane de telefoane anul trecut, fata de 1,35 milioane cu un an inainte. Dintre acestea, mai mult de jumatate au fost telefoane 3G, spun oficialii companiei.

Totusi, investitiile in tehnologie, stil si atitudine trebuie sa tina cont de context. Iar sociologii avertizeaza ca in prezent ne aflam intr-o perioada de tranzitie, in care rolul jucat de telefonul mobil in viata posesorului se schimba profund. Mobilele au devenit astazi accesorii esentiale, fara de care majoritatea dintre noi nu mai putem pleca de acasa. Ce inseamna astazi telefonul mobil pentru posesorul sau? Raspunsul, in varianta simpla, este: "inseamna mai mult ca oricand". Relatia dintre om si mobilul sau se afla intr-un proces permanent de schimbare de cativa ani incoace, spun specialistii. "In urma cu cativa ani, era suficient sa functioneze", afirma cercetatorul Michael Hulme, citat de BBC. "Astazi insa, suntem intr-un proces de tranzitie catre stadiul de dependenta atat de acuta incat daca ne pierdem mobilul, incepem sa ne simtim izolati de grupul nostru de prieteni, izolati de persoanele pe care le cunoastem. N-ar fi exagerat sa spunem ca ne simtim handicapati." 

Pe de alta parte, mobilul este si o unealta foarte buna de control. "Folosim telefonul mobil pentru a ne tine sub control relatiile cu ceilalti, putem sa decidem modalitatea prin care ceilalti intra in contact cu noi si, din ce in ce mai mult, filtram informatiile care ajung la noi", spune Hulme.

In plus, pe masura ce telefoanele devin tot mai sofisticate si cu mai multe functii incluse, ele se constituie in modalitatea perfecta de a "evada" de la problemele cotidiene. Michael Hulme spune ca una dintre explicatiile faptului ca mobilele au un succes atat de mare este capacitatea lor de a ne "teleporta" din locul unde ne aflam fizic.

"Ne pune in legatura cu un alt spatiu, este un prieten de nadejde cu care vrem sa ne petrecem timpul, ca sa nu mai vorbim ca, prin intermediul jocurilor, putem extrem de usor sa evadam pentru cateva minute din locul in care ne aflam."

Iata, deci, care este explicatia fenomenului intalnit tot mai des in Asia: oameni stand la coada si jucandu-se pe telefon, spune cercetatorul britanic. "Ei nu-si doresc sa se afle acolo, stand la coada, asa ca sa joace un joc pe mobil este o alternativa foarte placuta." Este adevarat insa ca jocurile la purtator sunt mai mult o distractie a tinerilor, spun specialistii. Mai ales adolescentii sub 15 ani sunt printre cei mai dornici sa experimenteze noutatile care apar in lumea telefoanelor mobile. Ei sunt grupul social care a crescut cu computerul in imediata vecinatate, iar asta ii face sa vada lumea informatica de astazi oarecum cu alti ochi. "Ei privesc echipamentele electronice ca pe niste unelte menite sa aduca date si informatii de undeva din lumea larga in imediata lor apropiere." Poate fi vorba de lucruri foarte simple, cum ar fi ringtone-uri sau imagini de fundal pentru telefonul lor, insa Hulme este de parere ca, pe masura ce acest grup social se maturizeaza, va cauta noi forme de a realiza acelasi lucru. "Cred ca ei vor folosi aparatele electronice pentru a se apropia cumva de lumea inconjuratoare, pentru a atrage lumea catre ei si a o rearanja si restructura direct pe ecranul telefonului lor."

Pana cand timpul va confirma sau nu teoriile sociologilor, producatorii continua cursa pentru cote de piata. Si cum ideile par sa nu le lipseasca, iata ca telefonul mobil este pe cale sa mai urce o treapta pe scara functionalitatii. 

Simpay, o companie internationala de plata electronica, a dezvoltat un sistem prin care telefonul tine fara probleme loc de portofel. Cu conditia ca obiectele cumparate sa nu depaseasca pretul de 10 euro. Printre marii operatori europeni care s-au declarat incantati de idee se numara deja Vodafone, Orange, T-Mobile si Telefonica. 

Sistemul celor de la Simpay va fi pus in functiune pentru prima data in vara acestui an, in Spania. La rand asteapta Marea Britanie si Belgia, programate pentru ultimul trimestru al anului. 

Zilele banalului portofel par sa fie numarate. Nici playerul digital nu se simte prea bine. Unde se va opri din cuceriri micul telefon mobil?

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Schimbarea la fata a mobilului
/business-hi-tech/schimbarea-la-fata-a-mobilului-977744
977744
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.