Cine este mostenitorul H&M - imperiul de 47 de miliarde de dolari cu peste 2.200 de magazine
La 35 de ani, Karl-Johan Persson conduce de aproape doi ani H&M, compania fondata de bunicul sau si evaluata anul trecut la 47 miliarde de dolari. Cat de mult conteaza varsta, educatia sau genele cand e vorba de o cursa contra cronometru pentru suprematia mondiala pe piata de moda?
Cand coboara alert scarile din magazinul H&M din AFI intr-un costum gri slim fit din colectia firmei de anul trecut, Karl-Johan Persson pare la prima impresie un model angajat de companie pentru promovare, o contrapartida pentru Giselle Bundchen, imaginea H&M. Nu isi arata deloc cei 35 de ani pe care biografia sa spune ca ii are.
Nu isi arata nici veniturile sau familia din care provine. Tatal sau, Stefan Persson, este cel mai bogat om din Suedia si al treisprezecelea cel mai bogat om din lume, care, dupa 20 de ani de conducere a lantului de retail, in 1998, a renuntat la functia executiva, fiind inlocuit de un senior din companie. Analistii au comentat atunci ca urmasii fondatorului H&M se vor indeparta de la conducerea lantului de retail, dat fiind ca asa se intampla in cazul celor mai multe afaceri de familie. Insa, in doar cativa ani de la iesirea lui Stefan Persson din pozitia de CEO, fiul sau cel mare, Karl-Johan, intra in companie in cadrul departamentului de extindere, iar in 2009 ii ocupa locul in fruntea H&M.
In urma cu trei ani, Karl-Johan Persson se pregatea pentru preluarea pozitiei de CEO in 2009 si, ca sef al departamentului de extindere a companiei, testa piete pe care urma sa extinda H&M. Stia ca are o miza de bifat in istoria familiei: bunicul sau a fondat si a consolidat compania, iar tatal sau a facut din ea numarul unu in comertul european de moda, intrand si pe piata din Statele Unite. Rolul lui Karl-Johan este acum de a merge spre Est si de a cuceri toata zona in curs de dezvoltare incepand cu Europa de Est pana in Asia si poate chiar in emisfera sudica.
"Am mai fost in Romania, in 2008", povesteste acum Karl-Johan Persson din mijlocul primului magazin deschis de companie in Bucuresti, in AFI Palace Cotroceni: "Am venit sa vad ce centre comerciale sunt aici si ce oportunitati de deschidere de magazine ar exista. Mi s-a parut inca de atunci o piata interesanta si am pus-o pe lista de deschideri viitoare, dar de atunci pana acum piata s-a maturizat mult si astfel am putut sa deschidem si mai multe magazine decat am fi vrut initial".
Din 2008 pana in 2011, piata de moda din Romania s-a schimbat intr-adevar destul de mult: modelul vesticilor specializati in fast fashion a dus deja la scaderea semnificativa a cotei de piata a celor care in urma cu cativa ani faceau regulile in comertul local de moda. Astfel, o parte din retailerii locali care erau in 2008 in plin avant au inceput sa scada o data cu venirea crizei (precum Rafar, divizia fashion a RTC), sa isi incetineasca cresterea (precum Elmec sau Staff Collection) sau sa aiba probleme financiare (precum Leonardo, fostul lider al pietei). Au aparut insa liderii mondiali ai comertului de haine, Inditex, care au renuntat la franciza de pe piata locala si au inceput o expansiune agresiva, trecand pe locul intai al pietei in functie de venituri (atingand afaceri de 100 de milioane de euro in 2010 cu 51 de magazine).
Pe o piata in crestere si care abia s-a obisnuit cu magazinele de format mare (peste 1.500 mp, model pe care il practica atat Inditex, cat si C&A, Next sau New Yorker, prezente pe piata din Romania), H&M va intra din 2011 direct cu 8 magazine. "Este un record pentru H&M faptul ca deschidem 8 magazine din primul an", spune Karl-Johan Persson, precizand ca de obicei compania deschide in primul an doua-trei magazine, pentru a testa piata. "Nu exista o alta piata unde am deschis opt magazine in primul an.
Dar aici este special, pentru ca oamenii de la echipa de expansiune cred mult in Romania: sunt foarte multe spatii bune si un public foarte constient cand vine vorba de ultimele tendinte in moda. De aceea am decis sa intram in forta", explica Karl-Johan Persson. Chiar daca nu vorbeste deloc despre cifre - invocand faptul ca H&M este o companie listata (la bursa de la Stockholm) -, CEO-ul H&M admite ca va urma o expansiune a retelei, care va tine cont si de rezultatele primului an de functionare.
"Credem ca este un potential foarte mare in Romania, ne uitam continuu catre spatii noi si discutam posibilitati de extindere, dar nu putem spune cate vom deschide. Cu siguranta insa Romania va deveni o piata importanta pentru companie", spune Carlos Duarte, country managerul companiei in Romania, care s-a ocupat de lansarea brandului pe plan local.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro