Romanii muncesc mai mult
Gabriel Ionita, noul manager dezvoltare produse si servicii in cadrul Departamentului de Marketing si Comunicare al Cosmote, s-a intors in Romania pentru ca ii era dor de familie. Despre mediul de business romanesc spune ca nu difera cu nimic de cel din Canada, tara in care a locuit si lucrat 8 ani. Poate doar ca romanii muncesc mai mult.
Inainte de a incepe la Cosmote, Gabriel Ionita a coordonat Departamentul de Consumer Acquisition din cadrul Vodafone Romania, iar la inceputul carierei sale a ocupat diverse posturi si in cadrul MobilRom (Orange Romania). In plus, a lucrat mult in afara tarii - in perioada 2000-2007, in Canada, in companii precum Rogers Wireless, Loblaws Companies Inc. si Fido/Microcell Connexions. Per total, experienta sa in telecomunicatii depaseste 10 ani.
A fost odata marketing "Am avut noroc pentru ca am prins perioada de schimbare din anii '90, imediat dupa revolutie. Am intrat la facultate in '92 si, in '93, deja se instaura moda angajatului din perioada facultatii. Asa ca acela a fost anul in care m-am angajat si eu prima oara, la o firma care importa si distribuia de toate, de la deodorante la biscuiti", isi aminteste Ionita.
A lucrat acolo pana in 1994, cand a fost transferat la o agentie de marketing cu care lucra firma respectiva. "Eu am facut la facultate comert, sectiunea de turism si servicii. Iar aici am inceput sa lucrez prima data in marketing, sa vad ce inseamna marketingul de la nivelul cel mai de jos."
Ce insemna marketing pe vremea aceea? "In '92 ce faceam eu era sa iau exact partea teoretica invatata la scoala si sa incerc sa o aplic cat mai bine in practica. Scriam chestionare asa cum stiam eu mai bine, le verificam cu sefa mea de atunci (am avut noroc cu o sefa care studiase in afara), ma duceam in fata magazinelor mai mari - pe vremea aceea era Mega Image, de exemplu - si intrebam oamenii despre produsele noastre. Apoi analizam chestionarele in Excel. Faceam si samplinguri. Fiind ceva mai experimentat, coordonam echipe de samplinguri. Asa cum vedeti acum in magazine, asta faceam noi in anii '90 cu sucurile Del Monte."
Primul job in marketing a durat pana in anul 1997, cand a terminat facultatea si s-a angajat la Orange (pe vremea aceea Dialog) care de abia se lansase. La inceput a lucrat foarte mult cu echipele din Transilvania. "Faceam market management pentru Transilvania si atunci, in '97, am intrat de fapt in marketing si telecomunicatii. De atunci n-am mai plecat din telecomunicatii. Sunt peste 10 ani de experienta", spune Ionita, care isi aminteste cu zambetul pe buze ca, la inceput, cand s-a angajat la MobilRom, prietenii radeau de el - "Lucrezi la telefoane, cari o cutie in spate si tragi de cabluri". "Evident, nu era asa. A fost o experienta foarte interesanta. Acum 15 ani telemobilul costa 1.000 de dolari si era atat de mare, incat, ca sa il cari, trebuia sa ai masina. Plus ca nu era atat de accesibil publicului larg."
Episodul "Canada" A inceput in 1998, iar sursa de inspiratie a fost un prieten. "Am avut un prieten care a plecat in strainatate dupa ce a dat examenele Toefl si GMAT. De la el am invatat si eu. L-am luat ca exemplu si l-am urmat. Vroiam sa vad ce presupune strainatatea. Inainte de revolutie aveam un unchi care traia in afara si dorinta mea, aceeasi cu a oricarui copil care avea rude in strainatate si asculta povesti despre cum se traieste afara, a fost sa ajung si eu acolo."
Asa ca urmatorul pas logic a fost sa-si doreasca sa mearga la facultate in alta tara. A inceput sa faca testele Toefl si GMAT, le-a dat in 1998, a trimis rezultatele la mai multe facultati, printre care si cateva din Canada, stiind ca acolo rezidentii platesc studiile considerabil mai putin. "Pentru un cetatean canadian facultatea costa aproximativ 2.500 de dolari canadieni pe an, iar pentru un strain este in jur de 18.000 pe an." In 1999 s-a prezentat la un interviu si a fost acceptat pentru emigrare impreuna cu sotia. A intrat la mai multe facultati dintre care una in Montreal, cea care era si cea mai bine cotata. "Este vorba despre McGuill. Jumatate din studentii de acolo sunt studenti internationali", spune Ionita.
Asa ca, in august 1999, pleca de la MobilRom pentru a ajunge la Montreal, unde a inceput cursurile la Universitatea McGuill. In 2000 s-a vazut nevoit sa se angajeze, pentru ca economiile cu care venise din Romania se terminasera. "Acolo costurile sunt mult mai mari. Ceea ce am pus eu de-o parte in cativa ani s-a dus in 5 luni - chiria costa, facultatea costa, mancarea costa. Bineinteles, am inceput sa caut un job in telecomunicatii."
A gasit un post tot in GSM, asa ca a continuat sa faca ceea ce facea si la Orange, in Romania. In Montreal a stat pana in 2006. A lucrat in departamentul care se ocupa de servicii adaugate, cum sunt mesageria vocala si serviciile de prepay. In 2005 a plecat doua luni cu contract in Arabia Saudita. "Eram curios sa vad cum e si acolo. Foarte interesant dar nu ma mai intorc. Arabii sunt niste oameni grozavi daca ajungi sa-i cunosti, dar clima nu a fost tocmai pe gustul meu. Este incredibil de cald si au o cultura mult prea diferita de a noastra."
In Toronto a locuit pana in 2007. Aici s-a mutat tot in telecomunicatii, dar intr-un domeniu complet diferit ? retail. "Era vorba despre un lant imens de magazine cu o mie de puncte de vanzare in toata tara", explica Ionita. "Acum 20 de ani au intrat in afacerea brandurilor proprii. Si-au creat o marca - President?s Choice - care astazi este una dintre cele mai cunoscute din Canada. Au crescut acest brand 15 ani, l-au facut extraordinar. Si, pentru ca erau in domeniul retailului si pentru ca, intr-o luna, in magazinele lor intra efectiv toata Canada - 30 de milioane de oameni, s-au gandit ca ar fi o idee buna sa foloseasca mai bine acest aspect si au lansat o banca virtuala." Aceasta banca a avut cea mai rapida crestere economica din Canada din ultimii ani. Urmatorul pas a fost un serviciu de telefonie. "Au o mie de puncte de vanzare. Chiar daca intr-o zi se vinde un singur telefon in fiecare dintre aceste magazine, ei au o mie de activari pe zi, ceea ce este extraordinar. Asa ca au lansat President?s Choice Mobile", spune Ionita, care s-a mutat in Toronto in ideea ca va pune pe picioare tot ceea ce inseamna departamentul lor de product management. A lucrat acolo doi ani. In 2007 s-a mutat insa, tot in Toronto, dar la o companie mai mare de telefonie, tot pe partea de gsm. Aceasta avea mai multe servicii: telefonie fixa, mobila si cablu.
"Canadienii sunt niste oameni grozavi, dar cu care nu ai nimic in comun" Dar, prin 2007, "deja ne gandeam serios, eu si sotia mea, sa ne intoarcem in tara. N-a fost deloc o decizie usoara. In Canada este minunat, dar extrem de greu. N-am vazut niciun roman care sa aiba probleme financiare. Cei care au ajuns acolo sunt, de obicei, oameni care au terminat o facultate, care au minte, stiu sa se descurce acolo. Nu asta este problema. Mai trist este din punct de vedere emotional, social. Cand ne-am intors in Romania, dupa sase luni, am iesit cu prietenii mai mult decat am iesit in 8 ani in Canada", marturiseste Ionita.
Cultura este diferita. "Sunt niste oameni grozavi, dar cu care nu ai nimic in comun. In primii ani chiar nu aveam ce sa discut cu ei, pentru ca ei se uita la hochei, eu la fotbal, ei aveau amintiri din liceul pe care l-au facut impreuna, eu nu. E adevarat ca acum am cativa prieteni extraordinari din Canada. Dar poate si pentru ca, dupa 8 ani, am inceput si eu sa ma uit la hochei."
Ionita spune ca, atunci cand a plecat din Romania, a crezut ca va reusi sa-si convinga parintii sau socrii sa se mute si ei. Dar acestia nu au vrut. "Si atunci ne-am vazut singuri acolo. Era si foarte greu sa vin in concediu in Romania. Acolo concediul este foarte scurt - 10 zile. Eu am avut noroc cu politica firmei care dadea concediu de 15 zile. Dar este destul de incomod sa vin in tara tocmai din Canada si sa stau numai doua saptamani. Ma intorceam mai obosit decat am plecat."
Daca la plecare, stilul de viata i s-a schimbat considerabil, atat profesional, cat si din punct de vedere social, la intoarcerea in Romania, adaptarea este mai "dulce". "Din punct de vedere profesional nu exista nicio diferenta intre Romania si Canada. Cel putin in telecomunicatii, mediul in care eu am lucrat si lucrez. Iar acum nu simt nicio schimbare - oamenii sunt la fel de profesionisti, limba engleza este a doua limba aici, ba chiar aici se munceste mult mai mult decat in Canada. Acolo poti avea surpriza ca, la finele programului, daca te uiti in jur, sa nu mai vezi pe nimeni. Dupa ora 18.00 toti sunt la '2 beri la pret de una'. In prima saptamana chiar ma intrebau 'de ce mai stai?'", isi aminteste Ionita, care spune ca avea "reflexul de la MobilRom, unde, cand am plecat prima data la 19.30, sefa mea m-a intrebat 'ai zi scurta azi?'".
Sustine insa ca, din punct de vedere al profesionalismului si al pregatirii, nu exista nicio diferenta intre oamenii care lucreaza in companiile noastre si cei de acolo. "Pe de alta parte, in jur, sunt lucruri bune si lucruri rele" - bune, pentru ca acum poate iesi cu familia si cu prietenii si rele, cum ar fi lipsa de civilizatie. "Ma feresc sa spun ca oamenii sunt acolo mai civilizati, dar aici exista persoane care, de exemplu, arunca pe geam gunoaie din masina. Ma uimesc oamenii care se duc la iarba verde si lasa gunoaie in urma lor si nu se gandesc ca week-end-ul viitor vor merge in acelasi loc, printre propriile gunoaie. Am vazut parinti care isi lasa copiii sa arunce hartiile pe jos. Asta m-a frapat aici, dar incerc sa ma adaptez si am zis ca o sa-mi cumpar si un abtibild de lipit pe parbriz 'din aceasta masina nu se arunca nimic'."
La Cosmote lucreaza de pe 1 august anul acesta. Aici supervizeaza tot ceea ce tine de departamentul dezvoltare de produse: serviciile de voce, postpay, prepay, dezvoltare de produse noi, promotiile de achizitie, sms, mms, handset-urile, valoarea lor din punct de vedere al marketingului. "Cred ca este unul dintre cele mai interesante departamente de marketing si nu pentru ca lucrez eu aici, ci pentru ca totul merge foarte bine", explica managerul de dezvoltare al Cosmote.
Compania a obtinut anul acesta, in trimestrul al doilea al lui 2008, pentru prima data, profit operational inainte de depreciere si amortizare. Isi mentine tinta de a atinge EBITDA pozitiv pentru intreg anul 2008 si a inregistrat 4,6 milioane de utilizatori si o cota de piata de circa 17 procente.
Fan golf
Gabriel Ionita are centura neagra la shotokan si este pasionat de tenis, golf si hochei, sport pe care il urmareste cu placere impreuna cu prietenii sai din Canada. In Romania, joaca golf aproape in fiecare week-end impreuna cu sotia sa. Terenurile preferate sunt cel de la Clubul Diplomatilor si Lac de Verde de la Breaza.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro