Ambitii de salon

Postat la 15 septembrie 2005 1 afişăre

E ca si cum te-ai duce o expozitie de arta. Paris, Geneva, Frankfurt, Detroit. Saloanele auto seamana tot mai mult cu galeriile de sculptura moderna in otel, aluminiu, plastic si piele. Un Ferrari sau un Aston Martin e de admirat – nu? – chiar daca nu trebuie sa pleci acasa cu el. Si, pana la urma, ce e automobilul? Utilitate, pasiune, blazon? Nu conteaza, atat timp cat se vinde, ar spune producatorii. Si se vinde. In acest an, piata auto romaneasca se va apropia de 3 miliarde de euro.

Credeti ca un salon auto e doar o expozitie de tehnologie si design la care producatorii si importatorii isi etaleaza "muschii"? Gresit. Miza e mult mai mare si merita cheltuiala.

 

Imaginati-va peste 250.000 de oameni alergand de colo-colo, pe o suprafata de 40.000 de metri patrati, aruncand un ochi grabit la "hostesele" in fuste scurte cu sacose de pliante in brate, dar "topind" din priviri masini, motociclete, accesorii, motoare, cilindri, bujii... Stand la coada sa se urce intr-o masina pe care multi nu vor avea bani sa o cumpere niciodata. Comentand designul unui nou model.

 

E ca si cum te-ai duce o expozitie de arta. Paris, Geneva, Frankfurt, Detroit. Saloanele auto seamana tot mai mult cu galeriile de sculptura moderna in otel, aluminiu, plastic si piele. Un Ferrari sau un Aston Martin e de admirat – nu? – chiar daca nu trebuie sa pleci acasa cu el. Si, pana la urma, ce e automobilul? Utilitate, pasiune, blazon? Nu conteaza, atat timp cat se vinde, ar spune producatorii. Si se vinde. In acest an, piata auto romaneasca se va apropia de 3 miliarde de euro.

 

Asa ca ne permitem si noi, o data la doi ani, un Salon International al Automobilului la Bucuresti. Peste 450 de expozanti din tara si strainatate se vor alinia in octombrie, timp de 10 zile, in fata a macar 25.000 de oameni zilnic.

Dar, ca si acum doi ani, TiriacAuto, al doilea importator ca volum de vanzari, lipseste. Motivul acestei absente? Oragnizatorii nu au putut pune la dispozitia TiriacAuto un spatiu care sa le ofere posibiliatea de a expune toate modelele celor zece marci pe care le reprezinta, sub aceeasi umbrela. Care umbrela s-a dovedit mai mare decat halele complexului Romaero, partenerul de atatia ani al firmei organizatoare, AMC-APIA Expo.

 

In schimb, cei de la TiriacAuto au ales sa isi organizeze propriul salon. Unul itinerant. Caravana saloanelor TiriacAuto va acoperi in acest an zece orase mari din Romania, poposind in Bucuresti cu doua saptamani inainte de Salonul International Auto Bucuresti - SIAB.

Ce neobisnuit, nu? Sa cheltui 500.000 de euro, sa o iei cu caravana prin tara - doar pentru ca nu ai putut sa fii prezent, ca toti ceilalti, la salon. Poate ca e, intr-adevar, mai rentabil sa te duci tu cu masinile la clientul potential decat sa astepti sa vina el la salon sa te vada.

 

O fi si altceva la mijloc? Bineinteles. Daca ar fi fost sa expuna la SIAB toate cele zece marci de automobile, fiecare cu alte cateva modele si versiuni, TiriacAuto ar fi ocupat, singura, una dintre cele cinci hangare ale Romaero transformate in pavilioane expozitionale pe durata salonului.

Dar nu puteau fi expuse cele zece marci, fiecare cu standul ei, pe masura spatiului disponibil? Si de ce era nevoie de caravana TiriacAuto?

 

Explicatia consta in faptul ca cei de la TiriacAuto au inteles, mai repede poate decat altii, ce se va intampla pe piata romaneasca - si se adapteaza din mers. In ritmul in care creste piata auto, peste doi sau trei ani vom asista la venirea unor producatori care vor importa sub nume propriu. Daca Daimler-Chrysler si Ford, doi dintre producatorii care s-au aratat interesati sa faca acest pas, ar veni in Romania, TiriacAuto ar ramane, dintr-un foc, fara noua din cele zece marci pentru care este importator autorizat. Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Jeep si Mitsubishi apartin Daimler-Chrysler iar Ford, Jaguar, Land Rover si Mazda, grupului Ford.

 

Oficialii celor doi producatori s-au aratat interesati direct de piata romaneasca in momentul in care aceasta va inregistra vanzari anuale de circa 10.000 de modele din cadrul fiecarui grup. Cel putin despre venirea celor de la Mercedes-Benz s-a discutat inca de anul trecut iar reprezentantii companiei TiriacAuto spun ca aceste discutii e posibil sa se finalizeze in 2007. Potrivit acelorasi estimari, Ford va inregistra un nivel de 10.000 de unitati vandute anual la finele lui 2007.

Situatia va semana intrucatva cu ceea ce i s-a intamplat companiei Midocar, importatorul autorizat VW si Audi pe piata romaneasca, la venirea Porsche - compania care comercializeaza aceste marci oficial in Europa. Atunci, Midocar a devenit unul dintre principalii dealeri VW si Audi. Dar azi e departe de acea pozitie.

 

La momentul intrarii pe piata romaneasca, in mod oficial, fiecare dintre cei trei producatori pe care ii reprezinta TiriacAuto va avea doua variante. Prima, aceea de a vinde o parte din companie catre Daimler-Chrysler si Ford – oricum, o parte dintre dealeri se vor reorienta catre cei doi producatori.

 

A doua varianta ar fi ca TiriacAuto sa reprezinte in continuare cele zece marci, in cadrul unui sistem care in vest e destul de raspandit, cel al mall-urilor auto. Daca ar fi sa ne uitam la faptul ca TiriacAuto a construit deja asemenea reprezentante comune, concluzia e ca importatorul se indreapta spre cea de-a doua varianta sau catre o combinatie intre cele doua posibilitati.

 

Asa ca devin limpezi si rolul caravanelor cu care TiriacAuto vrea sa obisnuiasca clientii, si motivatia pentru care grupul isi doreste un stand unic la SIAB. Astfel, isi poate impune brandul propriu si serviciile asociate companiei - cum sunt facilitatile de finantare pe care le-au dezvoltat - in constiinta unui client: daca vrei un Ford, te duci la TiriacAuto. Iar cand ajung acolo, poate ca vei cumpara un Hyundai sau un Mitsubishi, daca te avantajeaza.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ambitii de salon
/opinii/ambitii-de-salon-1004643
1004643
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.