Ce vreau să las în urmă? Cum vreau să mă ţină minte Google sau Facebook?
La începutul lunii aprilie, la Meet the CEO, estonianul Jaak Mikkel, cel care conduce operaţiunile din România ale îmbuteliatorului Coca-Cola, a dat un sfat tinerilor manageri (fiecare executiv care este invitat la acest eveniment trebuie să dea 10 sfaturi).
„Întreabă-te mereu: ce vreau să las în urmă? Cum ţi-ar plăcea ca oamenii să-ţi reflecte imaginea de acum în 5 sau 10 ani?”
Cred că, pentru cei mai mulţi care au început un business acum 20 de ani sau acum 15 sau chiar 10 ani, acest sfat este venit prea târziu.
Cred că dacă ar fi pornit cu această întrebare – Ce vreau să las în urmă? – multe afaceri ar fi rezistat şi astăzi, ar fi fost mult mai solide şi sănătoase, ar fi trecut crizele fără pierderi mari care le-au adus sfârşitul, ar fi avut o reputaţie şi o imagine mult mai bună, ar fi avut chiar mai mulţi bani.
Poate mulţi şi-au pus această întrebare, dar succesiunea evenimentelor a fost atât de rapidă şi violentă, cu creşteri spectaculoase, dar şi cu prăbuşiri rapide, încât nu au mai avut timpul, energia şi determinarea de a rezolva şi această problemă.
După ce nu mai poţi să dai timpul înapoi, această întrebare te frământă, pentru că nu ştii ce vor consemna istoria, Google, Facebook, sau ce platforme vor mai fi, după tine.
Am întâlnit oameni de afaceri sau executivi cărora nu le convine ce dă Google după ce tastează numele lor.
Pe primele poziţii apar cancanuri, probleme cu Fiscul sau cu DNA, date depăşite sau subiecte controversate şi ei nu înţeleg de ce. Şi mai ales nu ştiu cum să şteargă astfel încât primele informaţii despre ei să fie pozitive, cu poze frumoase, să arate că au făcut lucruri bune, că au lăsat ceva societăţii.
Poate nu puteţi lăsa în urmă ceva material, pentru că nu aveţi banii necesari să faceţi o clădire care să vă poarte numele sau să construiţi un spital, un liceu, o facultate, o stradă, un cartier etc.
Dar poate puteţi să vă spuneţi povestea pe care cineva să o citească peste ani, fie că sunt copiii sau nepoţii voştri, fie că sunt partenerii de business, fie că sunt prietenii, fie că sunt angajaţii.
Toţi aveţi o istorie şi este bine să o povestiţi şi să o scrieţi mai întâi aşa cum o vedeţi voi.
Meet the CEO este un format în care un antreprenor, un executiv, vine în faţă şi îşi spune povestea profesională, cu bune şi cu rele.
Nu este atât de uşor să te deschizi, să-ţi povesteşti viaţa, să vorbeşti despre decizii greşite, să-ţi aduci aminte că ai fi putut lua o altă hotărâre mai bună decât cea pe care ai luat-o.
Este greu chiar să dai 10 sfaturi pentru cei care vin din urmă, pentru că ţi se par că sunt comune, că nu ai nimic interesant sau senzaţional de spus.
Acest exerciţiu de a vă povesti istoria profesională şi de a vedea cum vă percep alţii vă va ajuta foarte mult.
Fiecare dintre voi a avut de luat o decizie de-a lungul anilor care i-a influenţat viaţa, businessul sau cariera profesională. Din când în când este bine să ne amintim de acest lucru, pentru că lucrurile şi evenimentele nu se fac singure. Aşa cum tu ai depins de alţii, şi alţii vor depinde de tine, de deciziile tale. Inconştient sau conştient, influenţezi viaţa sau cariera cuiva.
Cine v-a trimis la şcoala pe care aţi făcut-o, cine v-a angajat prima dată, cui trebuie să-i mulţumiţi într-un fel sau altul pentru afacerile făcute prima dată sau cariera avută, care a fost decizia conştientă sau inconştientă care va ridicat businessul sau vi l-a îngropat/falimentat, sunt multe întrebări pe care trebuie să vi le puneţi şi să daţi un răspuns.
Înainte să vi-l dea alţii.
Când eşti tânăr în afaceri sau în carieră, nu-ţi pui problema ce să laşi în urmă pentru că nu ai ce. Dar pe măsură ce urci trebuie să-ţi scrii undeva povestea pentru a nu o uita.
Nu avem încă acest exerciţiu şi ne trezim că sunt ani întregi în care nu ne mai aducem aminte ce am făcut, ce decizii am luat, câţi bani am câştigat sau am pierdut.
După mulţi ani, foarte mulţi se trezesc că nu au ce să spună (aşa cred ei), că nu au lăsat nimic în urmă deşi ar fi avut această posibilitate, că există multe spaţii goale în spate care nu mai pot fi umplute şi că până la urmă, cu toţi banii din cont, nu poţi să acoperi acest lucru.
Poate este bine ca fiecare dintre voi să îşi tasteze numele şi să vadă ce apare!
Dacă nu sunteţi mulţumiţi, începeţi de pe acum să vă povestiţi, să vă scrieţi istoria şi să vă întrebaţi nu în fiecare zi, dar măcar o dată pe an: Ce vreau să las în urmă? şi: Cum vreau să mă ţină minte Google sau Facebook? Sau Business Magazin!
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro