Comenteaza cu Ana si Iuliana: Ai plati pentru stirile online?
Daca vrei sa afli de pe internet ce intensitate a avut eruptia vulcanului din Islanda sau ce ar insemna masurile impuse de FMI pentru Romania, ai fi de acord sa platesti? Crezi ca informatia online ar trebui sa coste sau nu? Comenteaza cu Ana si Iuliana si poti castiga o carte.
ANA - Informatia trebuie sa coste
Este foarte complicat sa intelegi ca trebuie sa platesti pentru niste lucruri, atunci cand o perioada buna de timp ai avut impresia ca ele vin de la sine, ca se creeaza din neant, si taxarea lor, sub o forma sau alta, nu ar reprezenta altceva decat o dovada de tupeu si escrocherie. Cu toate acestea, la o analiza rece a lucrurilor, concluzia nu este decat una - orice bun sau serviciu pe care il folosesc a costat bani pentru a fi creat, deci trebuie sa coste bani si pentru a fi utilizat.
1. Presa este un business, nu o fundatie caritabila. Drept urmare, nu este niciun motiv pentru care produsul finit pe care il livreaza in mediul online - stiri, analize, materiale video, comentarii - sa fie accesibil fara vreun cost din partea beneficiarului.
2. Mitul lui "gratis" trebuie sa dispara. Nimic nu este gratis - nici internetul, nici painea de la brutarie, nici tutunul de la tutungerie, nici hainele de la croitorie, nici benzina de la benzinarie. Sigur, nu cere nimeni sa platim aerul pe care il respiram sau ploaia care ne ploua, dar informatia care ne informeaza (ca sa continuu sirul inceput) nu este un dat firesc si discretionar pentru toata lumea. Cine vrea sa fie informat trebuie sa isi asume costurile implicite. Cine nu, la fel. Ar trebui sa incetam sa ai asteptam sa primim lucruri gratis sau sa ne imaginam ca le meritam. Pentru stirile online muncesc oameni - depun un efort intelectual si sacrifica timp. Din acest motiv, produsul muncii lor nu poate fi distribuit decat contra cost. Pana la urma, este si o forma de respect pentru munca acestor oameni.
3. Dincolo de argumentele pro sau contra, un lucru este cert - ne indreptam cu pasi mari si siguri catre momentul in care cititorii din mediul online vor trebui sa plateasca pentru acest tip de continut media. Este o tendinta nu locala sau regionala, ci globala. Este vorba de o aliniere pe care vor fi nevoiti sa o faca si furnizorii locali de media, nu o negociere cu publicul. Mai mult decat atat, intr-o perioada in care toata lumea incearca sa-si optimizeze costurile si sa caute noi surse de venit, pare putin ciudat sa oferi servicii gratuite, iar revolta cititorilor nu este justificata. Este ca si cum de maine ar trebui sa fim cu totii nemultumiti ca la piata platim si pentru rosii si pentru castraveti. Pai, de ce sa platim si pentru una si pentru cealalta, cand din ambele facem o singura salata? Platim doar rosiile, iar castravetii ii vrem gratis.
4. Sigur ca odata ce strile online vor fi platite, va avea loc o filtrare a cititorilor. Vor poate mai putini, dar nu vor mai fi cititori conjuncturali. Nu este neaparat un lucru rau - publicatiile online vor avea un public mai bine definit, vor sti mai clar cine sunt cititorii lor si ce vor cu adevarat si le va fi mai usor sa se plieze pe cerintele lor.
IULIANA - De ce sustin informatia gratuita
Daca accesul la informatie ne face mai puternici, cred ca sansele de a avea informatia trebuie sa fie egale pentru toata lumea. Cel putin deocamdata.
Este adevarat ca a face presa presupune costuri foarte mari - jurnalistii trebuie platiti, logistica necesara este scumpa (chirie, transport, servicii de telecomunicatii), tiparul este scump. Cu toate acestea si mai ales in vremuri in care economia merge, presa tiparita poate fi profitabila. Presa online costa cam tot atat de mult, mai putin costul de tipar. Dar bugetele de publicitate merg din ce in ce mai mult si catre online si cred ca la un moment dat echilibrul se va putea crea.
De ce nu as plati eu pentru stirile online:
1. Nu am nevoie decat de stiri online scurte. Atat cat sa aflu informatia pura, de baza. Daca vreau analiza, cumpar ziarul/revista/produsul tiparit.
2. Pentru acest minim de informatie, de multe ori nici nu am nevoie sa ajung pe un site de stiri, le pot vedea si pe facebook sau in newslettere (evident, si newsletterele ar putea ajunge sa coste)
3. Cred ca internetul este, cel putin momentan, singura sansa a multor oameni de a avea acces la informatie. Nu trebuie sa le luam aceasta sansa. Mai ales ca modalitatile de plata online nu sunt foarte dezvoltate si chiar ar limita accesul multor oameni la informatie.
4. Generatia noastra, a celor care am fost obisnuiti ca internetul si ca tot ce gasim pe internet este gratis, va fi greu de convins sa plateasca pentru continut online. Dar poate fi convinsa si mai ales generatiile urmatoare pot fi convinse - daca astazi un baiat de 20 de ani plateste ca sa primeasca o arma mai puternica intr-un joc online, peste 5 ani, cand il vor interesa alte lucruri, va plati cel putin la fel de mult pentru informatie. Va fi noua lui arma
5. As reactiona negativ daca atunci cand vreau sa deschid o stire sa imi apara o fereastra in care mi se cere sa platesc. Dar as fi de acord cu ideea ca in abonamentul meu de internet sau in abonamentul de la telefonul mobil sa existe o "taxa de stiri" sau ceva de genul acesta. Mi-as activa aceasta optiune. Oricum platesc taxa radio si nu ascult radio. Si veti spune ca vedem informatia gratis la TV - nu e chiar gratis, platim cablul
6. Jurnalismul cetatenesc infloreste pe internet; in online exista multa informatie neverificata. Consider ca cititorii au nevoie de alternativa corecta, echilibrata si mai ales gratuita a jurnalismului profesionist. Cel putin deocamdata, aceasta ar trebui sa fie gratuita.
7. Mai e nevoie de timp pana cand internetul sa devina indispensabil cat mai multor oameni. Atunci cand mai mult de jumatate din oamenii cu acces la internet nu vor mai putea sa isi inceapa ziua fara a rasfoi online presa va fi momentul cand informatia online ar putea sa coste.
CONCURS:
Spune-ne daca ai plati pentru stirile online si poti castiga una dintre cartile:
Cartea de povesti a unui economist de George AKERLOF | Constiinta unui liberal de Paul Krugman | Viata mea in publicitate de Claude Hopkins |
Perioada de desfasurare a concursului: 17 - 21 mai 2010
Desemnarea castigatorilor se va realiza de catre redactia BUSINESS Magazin in functie de participarea la dezbatere.
Castigatorii vor fi publicati in revista BUSINESS Magazin care va aparea in 24 mai.
Castigatorii editiei anterioare sunt: Cristina D, Dragos Simion, Radvan Remus
Ii asteptam sa ne contacteze la 0318 256 314 sau pe e-mail la marketing@businessmagazin.ro pentru a revendica premiile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro