Marea combinatie
Daca Microsoft va reusi sa cumpere Yahoo!, isi va completa portofoliul online cu cel mai vizitat portal web si cu cele mai populare servicii de web e-mail, de mesagerie instant, de partajare de poze (Flickr), de „social bookmarking“ (Del.icio.us). E suficient pentru a concura cu Google?
In urma cu un an, interesul companiei Microsoft pentru Yahoo! era deja de notorietate in lumea IT, desi nici o sursa oficiala din cele doua companii nu oferea vreo informatie in acest sens. Zvonurile insa vorbeau despre circa 40 de miliarde de dolari pe care Microsoft ar fi fost dispusa sa-i plateasca, dar Yahoo! nu parea interesata. Iata insa ca zvonurile s-au confirmat de curand: Microsoft a lansat o oferta de 44,6 miliarde de dolari pentru Yahoo!, jumatate in cash si jumatate in actiuni. Oferta nu a fost solicitata, iar analistii inca dezbat daca este sau nu „ostila“ (asa cum a fost considerata de presa). Cert este ca Yahoo! a declarat ca o ia in considerare si se mai gandeste daca o accepta sau nu. Daca da, vom asista la una dintre cele mai mari tranzactii din lumea tehnologiei. Vorbim de o suma care este aproape egala cu totalul veniturilor Microsoft in 2006 si, ca fapt divers, reprezinta cam dublul veniturilor la bugetul de stat al Romaniei in 2007.
Este de observat ca o asemenea miscare nu intra in tiparul Microsoft, care a fost pana acum foarte prudenta in achizitii - pretul maxim pe care l-a platit fiind de circa 6 miliarde, pentru compania aQuantive, specializata in marketing si publicitate online. De data aceasta suma este atat de mare incat directorul finantelor Microsoft a afirmat ca va contracta un credit pentru a achita cash-ul promis. Insa dincolo de bani, intentia colosului din Redmond de a cumpara Yahoo! inseamna, implicit, o recunoastere a esecului initiativei sale de a cuceri o felie importanta din piata internetului. De cealalta parte, Yahoo! este departe de pozitia pe care a ocupat-o in perioada sa de glorie maxima, iar veniturile in continua scadere din ultimii ani au impins pentru prima data compania spre masuri radicale: readucerea fondatorului Jerry Yang in postura de CEO si un val de concedieri prevazut pentru anul acesta. Ar mai fi de amintit ca Microsoft si Yahoo! au colaborat in zona internetului, de exemplu in domeniul publicitatii (pana in 2006, publicitatea contextuala in motorul de cautare Microsoft era furnizata de sistemul Overture, apartinand lui Yahoo) sau a mesageriei instant (in 2005, cele doua companii si-au compatibilizat produsele).
De fapt, personajul-cheie in acest posibil aranjament este Google, care domina copios domeniul publicitatii contextuale online, cu o cota care - dupa unele surse - atinge 75% din piata si continua sa creasca. Chiar daca impreuna nu ajung la jumatate din cota detinuta de Google, este cat se poate de clar ca un Microsoft cu Yahoo! in componenta ar putea reprezenta un concurent mult mai puternic, iar Google are tot interesul sa impiedice mariajul. Reactia a fost oarecum ciudata si a venit sub forma unui mesaj publicat pe blogul oficial al companiei, in care David Drummond - vicepresedinte la Google - se arata ingrijorat in fata posibilitatii ca Microsoft sa-si extinda in internet practicile „unfair“ din domeniul browserelor si al sistemelor de operare. Mai mult, Yahoo! si Microsoft ar detine impreuna cele mai traficate portaluri din web si cele mai populare sisteme de e-mail pe web si mesagerie instant, iar dominatia Microsoft pe piata PC-urilor le-ar putea permite celor doi sa limiteze accesul liber al utilizatorilor la serviciile concurente, ceea ce ar ameninta chiar fundamentele internetului, deschiderea si inovatia. Dincolo de declaratii, Google s-a oferit sa colaboreze cu Yahoo! in domeniul cautarii si a publicitatii, iar zvonurile spun ca oficialii companiei au incercat sa convinga mari firme precum AOL Time Warner sau News Corp. sa lanseze contraoferte. Yahoo! s-a aratat interesata de propunerea lansata de Google, dar comentatorii sunt de acord ca e mai degraba o strategie prin care sa determine Microsoft sa ridice oferta.
Miscarea facuta de Microsoft este curajoasa, dar si riscanta. Daca preluarea se va produce, armonizarea va fi extrem de dificila, atat din perspectiva organizationala, cat si tehnologica. Si totusi, de ce plateste Microsoft 44 de miliarde pentru a cuceri o felie dintr-o piata estimata la 40 de miliarde in 2007? Raspunsul este tot Google. Inevitabil, importanta platformei desktop va scadea pe masura ce tot mai multe aplicatii migreaza spre servicii web finantate prin publicitate, iar Microsoft va trebui sa urmeze trendul. Google detine deja un set de servicii web care rivalizeaza cu Office, iar Zoho si Zimbra sunt pe aproape. Pentru Microsoft, Yahoo! poate fi biletul de intrare intr-o noua epoca.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro