Creditele tot mai scumpe si nesiguranta indusa de criza financiara au prabusit vanzarile de masini din Europa de Vest, dar si de pe pietele aflate in dezvoltare, precum Romania. Speranta dealerilor atarna acum de o rabla. Programul “Rabla”.
La sfarsitul anilor ’90, in Romania se vindeau mai putin de 10.000 de masini de import noi pe an, cu o valoare mult sub 100 de milioane de dolari. Insa Barbara Cooks, la acea vreme sef al Ford pe Europa Centrala si de Est, avea planuri mari pentru Romcar, importatorul marcii.
“Ford vindea cam 1.000 de masini pe an. In toamna lui 1998, la vizita in Romania, Barbara Cooks ne-a stabilit un obiectiv de 8.000 de masini pentru Ford, in conditiile in care toata piata auto de import era sub 8.000 de autoturisme. Ulterior tinta a fost stabilita la 8.000 de masini, atat noi cat si second-hand”, isi aduce aminte Viorel Niculescu, cel pe care Ion Tiriac l-a pus sa ii construiasca de la zero afacerea Romcar, importatorul grupului Ford. Strategia din spatele exploziei de vanzari pe care o anticipa Cooks pentru Romania era simpla.
“Ideea a pornit de la Ford - sa dam 1.000 de dolari discount pentru orice masina veche pe care o aducea clientul in curtea importatorului; mult pentru o masina de 13.000 de marci. Ideea era buna, dar ce faceam cu masinile? Statul ar fi trebuit sa preia macar din punct de vedere logistic rablele sau sa scuteasca de la plata TVA masinile noi”, spune Niculescu. El a devenit alaturi de Constantin Stroe, directorul general de atunci al producatorului local Dacia si vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), un promotor al acestui sistem promovat sub numele de prima de casare.
La fiecare conferinta de presa a asociatiei, membrii consiliului director aduceau dosare bine structurate cu exemple de sisteme de prime de casare derulate in urma cu mai multe decenii de Spania, Italia sau Franta. In fiecare an, membrii APIA discutau cu ministrii industriei, transporturilor. Chiar si Ambasada Statelor Unite sustinea implementarea acestui program in Romania.
“Ideea demararii programului a prins contur abia dupa anul 2000, dar nu erau niciodata bani la bugetul de stat pentru ca industria auto nu era considerata o prioritate. Dupa ce Calin Popescu-Tariceanu (fost presedinte al APIA pana in 2003 si proprietarul companiei care importa marca Citroën in Romania - n. red.) a devenit premier, s-au gasit bani”, adauga Niculescu. Guvernul a decis sa acorde o reducere de 3.000 de lei (ceva mai mult de 800 de euro la acel moment) la achizitia unei masini noi, in conditiile in care cumparatorul ducea la casat o masina mai veche de 12 ani.
Nu este de mirare astfel ca in 2005, primul an in care s-a desfasurat programul botezat popular “Rabla”, rata de succes a fost de peste 97%, adica s-au vandut 14.607 de masini din cota de 15.000 care au beneficiat de reducere. “Abia in 2005 visul Barbarei Cooks, de a vinde 8.000 de masini noi in Romania, s-a indeplinit, Ford comercializand aproape 7.800 de masini”, adauga Niculescu, care a plecat intre timp de la Romcar, fiind proprietarul unui dealer pentru marcile Jaguar si Land Rover.
Rate de succes de peste 90% s-au inregistrat si in urmatorii doi ani, 2006 si 2007, cand cota masinilor pentru care guvernul aloca o reducere de 3.000 de lei a crescut la 16.500 de masini.
Ba, mai mult, piata romaneasca a devenit intre timp una dintre cele mai dinamice din Europa, vanzarile crescand in special in zona automobilelor cu un pret de 10.000 de euro sau mai putin, unde o reducere de 3.000 de lei (peste 800 de euro) parea foarte tentanta.
Iar in anul 2008, ultimul cand Calin Popescu-Tariceanu a fost prim-ministru, cota de masini alocate aproape ca s-a dublat, depasind 30.000 de unitati.
Cu peste 20.000 de masini vandute prin acest sistem (adica o rata de succes de 75%), Romania a ajuns una dintre principalele piete din regiune. Cel putin pana in toamna anului trecut, cand efectele crizei i-au speriat pe atat de avizii pana atunci cumparatori de masini, persoane fizice si companii deopotriva.