Cum să faci business în metaverse?
Florina Oneţiu, o antreprenoare cu 20 de ani de experienţă în business şi marketing, crede că tehnologia metaverse va face posibilă crearea unei punţi între lumea reală şi cea virtuală, va elimina problema distanţei şi a timpului şi va construi comunităţi de oameni care pot interacţiona, cumpăra, vinde, îşi pot promova afacerile. Acesta este conceptul pe care l-a avut în minte atunci când a creat Xclusiverse, un mediu cu oportunităţi de business în noua realitate, lansat din Dubai şi adresat unei pieţe globale. Ce paşi a făcut ea până acum ca să construiască un business ce pare desprins din viitor?
„Cu Xclusiverse ne propunem să construim cea mai mare comunitate globală de oameni pe o tehnologie blockchain, prin experienţe rafinate de interacţiune virtuală, cumpărături, întâlniri în lumea reală. Pe termen lung, ne dorim să fim prezenţi şi inovativi în noua lume, care va fi şi mai mult susţinută de tehnologie”, descrie Florina Oneţiu obiectivele fixate prin crearea unei platforme care îşi propune să reunească lumea online-ului, cu lumea fizică.
Antreprenoarea, cu o experienţă de 20 de ani în antreprenoriat, business şi marketing, este CEO şi cofondator al acestei platforme, pe care o descrie drept un loc integrat, cu servicii în metaverse, la nivel global. „Xclusiverse este un produs complex cu multiple forme de utilizare şi domenii variate, de la cel imobiliar, până la produse fizice şi virtuale şi beneficii exclusive dedicate utilizatorilor în noul mediu digital. Prin folosirea serviciilor platformei, utilizatorii câştigă timp şi o conexiune bogată ca parte dintr-o comunitate exclusivistă şi puternică”, explică Florina Oneţiu.
Platforma este formată din trei componente: metaverse, noua lume digitală cu o zonă de interacţiune intensă în mediul virtual, e-commerce – un spaţiu unde cei interesaţi pot să închirieze showroomuri, spaţii comerciale în care să îşi vândă produsele – fie digitale, sub formă de NFT-uri, fie reale. Cea de-a treia componentă se adresează pieţei de investiţii în criptomonede şi implică emiterea de tokens de utilitate şi securitate – utilizatorii vor putea face investiţii şi ulterior le pot schimba pe platformele de exchange. La aceste componente se adaugă trei zone: Xclusiverse City – un loc de joacă de lux pentru interacţiune socială imersivă, de tipul joci şi câştigi, întâlniri şi alte activităţi, Xclusiverse Mall, unde magazinele vor vinde produse obişnuite, precum şi digitale şi Xclusiverse Club, o zonă concepută pentru întâlniri exclusive şi evenimente offline. În prima etapă, platforma se va adresa companiilor din industrii precum imobiliare, construcţii, arhitectură, servicii pentru business, luxury sau retail.
„Planul nostru este să oferim acestor companii oportunitatea de a-şi extinde domeniile de activitate şi diferitele produse şi servicii în noul mediu pentru a avea clienţi şi expunere globale. Produsele de membri pe care companiile le vor putea achiziţiona le vor da acces înspre închirierea de spaţii de birouri, showroomuri, spaţii de magazine, servicii de arhitectură, elemente decorative, elemente de branding, săli de training/prezentări, conţinut educaţional specific industriei, servicii de advertising, explică antreprenoarea. O altă categorie de clienţi o reprezintă cea a persoanelor fizice cu venituri medii şi mari, utilizatorilor care vor să exploreze experienţe interactive în lumea virtuală, investitorilor care îşi doresc să cumpere si să investească în piaţa globală imobiliară sau/şi în monede virtuale şi să beneficieze de avantaje de tranzacţionare. Florina Oneţiu spune că au investit în platformă până în prezent 1,1 milion de dolari, iar în ceea ce priveşte recuperarea, răspunde: „Concentrarea noastră nu este pe perioada de recuperare a investiţiei, ci pe multiplicarea acesteia de 1.000 ori”.
Ea crede că tehnologia metaverse va face posibilă crearea unei punţi între lumea reală şi cea virtuală, va elimina problema distanţei şi a timpului şi va construi comunităţi de oameni care pot interacţiona, cumpăra, vinde, îşi pot promova afacerile prin intermediul platformelor online. „În aproximativ cinci ani, cred că oamenii vor considera metaversurile ca făcând parte din viaţă, aşa cum au adoptat internetul, telefoanele cu ecran tactil sau social media. Şi, cel mai probabil, metaversurile vor aduce noi oportunităţi de învăţare, sociale, financiare, de cumpărături, locuri de muncă şi aşa mai departe. Iar Xclusiverse va fi un astfel de mediu, cu astfel de oportunităţi, în continuă dezvoltare.”
Ideea i-a venit, de altfel, ca urmare a observaţiilor făcute asupra dezvoltării tehnologiei în ultimii ani, la care s-a adăugat locul unde se află acum, alături de soţul său, antreprenorul Cristian Oneţiu – Emiratele Arabe Unite. „Realitatea pe care o trăim acum ne-a dovedit că tot ce înseamnă comportament de consum şi interacţiune în mediul virtual s-au schimbat şi accelerat în conjuncturile create de pandemie, de exemplu. Lucrul de la distanţă şi modalitatea de achiziţionare a diverselor produse şi servicii online sunt doar începutul. De aceea, acest nou pas care vine în mod firesc ne permite să extindem aceste experienţe în mai multe domenii şi să ne aflăm printre primii din lume care scriu istoria noilor businessuri în mediul virtual”, explică ea. Apoi, crede Oneţiu, metaverse-ul, conceptul de lume virtuală trăită ca o experienţă reală în care oamenii interacţionează, socializează, muncesc şi îşi conduc afacerile, este deja parte a prezentului, ca un următor capitol care se scrie în acest moment. Atât în ceea ce priveşte dezvoltarea internetului, cât şi ca experienţă de relaţionare umană.
Florina Oneţiu face toate aceste observaţii din Dubai, locul unde trăieşte acum alături de soţul său, Cristian Oneţiu, un loc pe care îl descrie ca fiind un hub tehnologic al lumii, deschis noului mediu de business, cu o viteză uimitoare de reacţie şi implementare a noilor tehnologii. Ea spune că aici a identificat o deschidere foarte mare faţă de dezvoltarea afacerilor în sistem blockchain şi până la introducerea tuturor operaţiunilor în metaverse, şi nu doar la nivel de afaceri punctuale, ci la nivel guvernamental, de aceea au şi ales să creeze acest produs de business pornind din Dubai. Spune că a învăţat foarte multe odată cu adaptarea la noua casă de acolo: „Mi-am menţinut mintea deschisă către noile oportunităţi. Cu cât am descoperit mai multe informaţii şi potenţiale beneficii, cu atât mai mult m-am simţit atrasă de acest domeniu şi de ideea unui business. Al doilea pas a fost să căutăm să formăm o echipă solidă, cu aceeaşi viziune, atât ca investiţii, cât şi ca implementare. În acest moment, spun cu mândrie, suntem primii români care creăm şi lansăm un astfel de produs, cu o asemenea amploare şi conţinut. Mă bucur să dezvolt acest business alături o echipă de experţi români, consider că suntem cei mai buni în zona aceasta şi mă bucur că am descoperit exact oamenii potriviţi”.
Cum a ajuns Florina Oneţiu să facă afaceri în metaverse?
Povesteşte că a fost pasionată întotdeauna de investiţii în tehnologie şi marketing, iar de când se ştie, şi-a dorit două lucruri: să lucreze cu oamenii şi să devină antreprenoare. Totuşi, a ales ca primă facultate Dreptul, iar în perioada studiilor, a lucrat în Marketing şi Comunicare într-o companie multinaţională. Florina Oneţiu îşi aminteşte şi de primul job pe care l-a avut, în departamentul de marketing al unei companii care vindea tutun. „Erau anii 1998-1999 şi nu se purta să lucrezi în timpul facultăţii. Iar cum mie mi-a plăcut întotdeauna să ies din turmă, să mă provoc şi, mai ales, să fiu independentă, le-am zis alor mei că mă voi angaja fiindcă nu-mi ajung banii pe care îi primesc de acasă”, îşi aminteşte ea. Prima sa experienţă de carieră a fost într-o poziţie de junior sales & marketing, în care trebuia să promoveze produsele în magazine, să strângă baze de date de potenţiali clienţi prin cupoane, să-i treacă apoi în excel şi să-şi atingă targetele de vânzări: „Am învăţat foarte multe în anii aceia, am avut noroc să am acces la traininguri de marketing şi sales «direct de la sursă» pentru că atunci se formau companiile multinaţionale în România - aşa m-am îndrăgostit de marketing”. Următorul pas a fost advertisingul la începutul anilor 2000, unde a crescut rapid în poziţii de management. După trei ani într-o multinaţională şi doi ani în agenţii, a decis să-şi urmeze visul de a deveni antreprenor şi să înceapă propriul business: „Nu am avut succes, chiar am dat faliment, dar am câştigat nişte lecţii extrem de valoroase pentru mai târziu”. S-a remontat rapid după acest eşec şi, cu lecţiile învăţate, din 2005 a condus departamentul de marketing al companiei Life Care Corp – businessul de familie al său şi al soţului său. Între 2015 şi 2017 a intrat în board-ul companiei pentru că începuseră businessul cu Centrele Fericirii (centre educaţionale de well-being şi transformare integrativă); din 2019 au extins businessul Life Care în SUA şi au făcut exit cu Centrele Fericirii. Spune că, din 2012 până în 2022, a lucrat cu peste 60 de antreprenori în diverse programe de consultanţă şi mentorat, în special în zona de marketing. „Pe lângă activitatea de zi cu zi am învăţat în toţi aceşti peste 20 de ani de activitate cum să devin performer ca antreprenor, lider, consultant şi om mai bun”, adaugă ea. Iar la toate acestea au constribuit şi studiile teoretice pe care le-a adăugat experienţei sale: „După prima facultate, de Drept, am urmat şi cursurile Facultăţii de Psihologie, un master despre comportamentele consumatorilor, un Executive MBA la Frankfurt School of Finance and Management, un program intensiv de marketing digital la Universitatea Oxford şi cursuri la universităţi internaţionale şi şcoli de business ca Universitatea Stanford şi Universitatea Cornell”. De asemenea, s-a format pentru a deveni coach, a parcurs examinarea şi s-a acreditat la International Coach Federation: „Toate acestea m-au ajutat mult în business, managementul echipelor, în consultanţă şi ca dezvoltare personală”.
Odată cu toate aceste schimbări axate pe dezvoltare, a schimbat şi coordonatele geografice alături de soţul său: în 2020, s-au mutat în Germania pentru a face primul pas în construcţia businessului lor global din tehnologie. „Scopul era să ajungem în Statele Unite pentru a dezvolta acest business, dar, odată cu pandemia şi schimbările care au intervenit, am ajuns şi ales să pornim businessul în Dubai din 2021. Ne aflăm acum într-o călătorie fascinantă într-o cultură nouă, diversă, ieşiţi total din zona de confort cu lecţii extrem de valorase învăţate intensiv în ultimii doi ani. Vom continua să dezvoltăm grupul nostru de businessuri din Dubai pentru următorii ani, cu siguranţă. Nu intenţionăm să ne întoarcem în România, cel puţin nu în următorii 5-6 ani.” Privind retrospectiv la parcursul său, spune că există câteva realizări mari pentru care este recunoscătoare: formarea echipelor de marketing, setarea cadrului de operare şi contribuţia la creşterea cifrei de afaceri a afacerii Life Care; de la seed şi start; exitul realizat cu Centrele Fericirii, programele şi cursurile de consultanţă cu care a susţinut mai mulţi antreprenori români, precum şi organizarea, în cadrul Fundaţiei Life Care, a 10 tabere BioCamp, de leadership si antreprenoriat pentru adolescenţi, pe care le-au organizat anual începând cu 2011. „Aici am putut vedea viitorul cel mai bine. Aici am văzut cum putem susţine cu adevărat tinerii. Aici am simţit că trebuie să fac business la cele mai înalte standarde ca să pot da mai departe modele de urmat pentru aceşti copii.”
„Atunci când devii antreprenor, trebuie să fii integru şi clar vizavi de businessul tău. Ambiguitatea nu îşi are locul în antreprenoriat şi nici lipsa de asumare a tuturor responsabilităţilor ce ţin de un business.”
Florina Oneţiu, cofondator şi CEO Xclusiverse
În ceea ce priveşte provocările pe care le-a întâmpinat, acestea ţin mai ales de experienţa falimentului, de când avea doar 24 de ani: „A fost prima lecţie cu adevărat grea atât profesional, cât şi personal”. A învăţat atunci să ia soluţii rapid, să negocieze, să îşi seteze aşteptări realiste. „Cea mai importantă lecţie a fost cea a integrităţii profesionale şi mă refer la organizarea unei afaceri, coerenţă financiară, măsurabilitatea şi sustenabilitatea ei. Acela a fost primul moment în care am învăţat că, atunci când devii antreprenor, trebuie sa fii integru şi clar vizavi de businessul tău. Ambiguitatea nu îşi are locul în antreprenoriat şi nici lipsa de asumare a tuturor responsabilităţilor ce ţin de un business.” Îşi aminteşte că a crezut că va fi dărâmată la nivel personal – şi aşa a şi fost, pentru o perioadă de timp: „Fugisem întotdeauna de eşec pentru că aşa am fost învăţată în toate mediile: că e dezastru să eşuezi, că te faci de râs şi vei rămâne cu această amprentă a insuccesului pentru totdeauna. Social, îmi venea să intru în pământ. Optimismul, organizarea, determinarea, munca şi o capacitate neştiută până atunci de a mă remonta şi vizualiza un viitor prosper m-au ajutat să găsesc soluţii rapide. Experienţa aceea m-a făcut mult mai puternică şi mai încrezătoare că pot depăşi singură orice încercare. Iar de atunci, niciodată nu am mai plecat la drum fără viziune, analiză, plan, rigoare si claritate”.
Un alt moment de răscruce a fost cel în care a devenit mamă la aproape 30 de ani: „În cariera mea, în momentul în care am devenit mamă, mi-am dorit şi mai mult să fac performanţă. Nu ca ea să fie mândră de mine, ci pentru ca ea să vadă acest exemplu al independenţei, al muncii şi al lucrului bine făcut. La fel cum e, cred, pentru multe mame care lucrează, şi în mine s-a dat o luptă plină de vinovăţie: atunci când lucram mă simţeam vinovată că nu sunt cu ea, iar când eram acasă şi stăteam mai mult, simţeam că nu am finalizat activităţile pe care mi le propusesem”. O altă provocare a venit odată cu pandemia, care spune că a prins-o într-un moment în care urma să pornească businessul nou, să se mute din ţară, când toate s-au blocat: „Ne-am mutat din ţară, dar fiind pandemie, nu am putut începe nimic. Toate planurile noastre cu businessurile noi erau în aer şi nu ştiam încotro să o luăm. Dubaiul a apărut atunci ca un oraş care ne-a arătat că suntem pe calea cea bună. Pandemia ne-a scos din zona de confort şi ne-a arătat că oricând poţi găsi în tine puterea să o iei de la capăt şi să creşti un business nou”.
Antreprenoarea a fost implicată, printre alte afaceri, în businessul Life Care alături de Cristian Oneţiu, soţul său. Compania, înfiinţată de Cristian Oneţiu în anul 2005, a ajuns, potrivit reprezentanţilor companiei, cea mai mare companie românească din industria de vânzări directe, axată pe distribuţia şi vânzarea de produse bio, naturale sau vegane (aceasta a ajuns în 2021, potrivit informaţiilor publice disponibile, la afaceri de 51,1 milioane de lei).
Cât priveşte modul în care se desfăşoară antreprenoriatul în familie, Florina Oneţiu foloseşte o metaforă pentru a răspunde: „Este ca un drum strâmt, pe malul unei prăpastii, care duce la cea mai frumoasă plajă din lume. Lucrăm împreună de mulţi ani, dar fiecare ne-am delimitat rolurile şi responsabilităţile. Nu de la început. Chiar dacă suntem firi puternice amândoi şi am traversat multe experienţe tensionate în business, ne-am asumat fiecare dintre noi o viziune mai înaltă decât noi la care am aderat. Iar de fiecare dată când unul dintre noi nu o respectă ne aducem aminte unul altuia că «fie susţii o viziune, fie susţii o diviziune»”.
Florina Oneţiu adaugă că nu a ajuns să descopere un secret al echilibrului între viaţa personală şi viaţa profesională, însă ajută faptul că îi place ceea ce face, să pună afaceri pe picioare, iar munca este o bucurie. „Există momente de echilibru şi există şi multe momente în care priorităţile se schimbă şi atunci trebuie să renunţi la ceva. De exemplu, pentru mine priorităţile au fost întotdeauna familia şi cariera. De cele mai multe ori renunţ la activităţi sociale pentru a lucra sau a sta cu familia. Atunci când sunt în echilibru e clar că sunt conştientă unde mă aflu faţă de obiectivele şi priorităţile mele”. Un alt aspect foarte important de care ţine cont ca să rămână în echilibru este să devină tot mai eficientă în timpul lucrului: „Pun foarte mare valoare pe timp: al meu şi al celor din jur. Aşa că, dacă mi-l planific bine şi trag tare să nu-l dau hoţilor de timp, reuşesc să finalizez ce îmi propun pe ambele planuri şi să mă simt în echilibru şi mulţumită”. Din rândul celorlalte afaceri în care ea este implicată, menţionează un fond digital care va atrage şi gestiona investitori pentru imobiliare clasice, proprietate fracţională şi active digitale (unde lucrează şase angajaţi), companie de software pentru imobiliare fracţionată (5 angajaţi), precum şi o emisiune TV care pune în faţa reflectoarelor agentul imobiliar şi atrage utilizatori, cumpărători, investitori. „Concentrarea principală este pe dezvoltarea produselor tehnologice: metaverse, e-commerce, blockchain, fracţionalizare de proprietăţi”, descrie Florina Oneţiu priorităţile sale pentru perioada următoare.
Sfaturile ei pentru cineva care îşi doreşte să înceapă o afacere într-un domeniu nou, caracterizat de inovaţie? Florina Oneţiu spune că aceştia ar trebui să ţină cont, mai întâi, de principalele motive pentru care businessurile în tehnologie eşuează: „Lipsa de finanţare sau finanţare insuficientă, piaţa care nu doreşte produsul, business model nefuncţional şi neadaptare la legislaţie. Apoi, să-şi găsească echipa potrivită, să nu încerce să reinventeze roata – să folosească tehnologie existentă acolo unde există, să evite conceptul de «shiny new things» şi să păstreze Steaua nordului, să-şi promoveze produsul, să urmărească obiectivele şi să măsoare rezultatele”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro