Lectie in IT: fa-te frate cu competitia ca sa treci criza
De obicei, orgoliul de a invinge concurenta se dovedeste afi un bun stimulent de crestere pentru compani. In vreme de criza insa ,doi dintre cei mai mari distribuitori distribuitori de IT&C din Romania lasa deoparte orgoliile si trec sub aceasi umbrela. E doar una dintre solutiile adoptate de comercianitii de electronicein lupta cu scaderea pietei.
Modelul deja exista, nu a fost inventat de noi", spunea saptamana trecuta Eugen Lepadatu (47 de ani), omul de afaceri care a infiintat in 1991 afacerea de distributie IT&C Tornado Sistems impreuna cu fratele sau Liviu (45 de ani), facand referire la alianta cu RHS Company. "In Polonia, cel mai mare distribuitor din domeniu este rezultatul fuziunii a patru firme, in timp ce in Italia si Elvetia, spre exemplu, in varful clasamentului distribuitorilor IT&C stau companii compuse din alianta a trei competitori", explica Liviu Lepadatu.
Pentru piata din Romania insa, un mariaj intre mai multi competitori din aceeasi industrie este o situatie nemaivazuta, in conditiile in care cele mai plauzibile scenarii sunt fie vanzarea afacerii, fie atragerea unui investitor care sa sustina necesitatile de dezvoltare ale companiei. Sau, cazul cel mai putin dezirabil, restrangerea consistenta a afacerii din cauza incapacitatii de a o sustine macar la nivelul curent, situatie care poate aluneca pana la intrarea companiei in insolventa si ulterior in faliment.
"In orice moment, pe piata sunt foarte multe companii de vanzare, insa fuziuni nu prea am vazut. Pe de-o parte din lipsa unei dorinte a companiilor de a colabora, iar pe de alta parte din lipsa unei mase critice pentru o asemenea miscare", spunea cu alta ocazie Eugen Schwab-Chesaru, managing director pentru Europa Centrala si de Est al companiei de cercetare si consultanta strategica pentru industria IT Pierre Audoin Consultants.
Nuanta de luat in calcul in cazul de fata este insa faptul ca, din punct de vedere legal, la mijloc nu este o fuziune, ci o integrare operationala, cum o numeste Dragos Popescu, directorul general al RHS - o decizie deloc luata la intamplare in contextul actual. Schimbul de actiuni facut de actionarii celor doua companii care vor ramane in continuare entitati juridice separate, a avut ca scop cumularea resurselor - de la know-how si pana la furnizori, service sau logistica - concomitent cu reducerea cheltuielilor, asa incat din doi distribuitori IT&C, clasati anul trecut pe locul patru si cinci in piata, sa se contureze cea mai mare companie de distributie.
"Tornado si RHS se completeaza la capitolele furnizori, gama de produse si clienti, ceea ce inseamna ca formam un business mai puternic, care acopera o portiune mai mare din piata", sustine Popescu. "Cat despre cheltuieli, numai din logistica, spre exemplu, economisim 600.000 de euro pe an." Si reducerea numarului de angajati pana la 200, cu 100 de oameni mai putin decat anul trecut, inseamna o cheltuiala considerabil mai mica.
Povestea acestui mariaj a inceput in urma cu mai bine de un an. Primele discutii purtate la o masa rotunda intre sefii mai multor distribuitori IT&C avea drept argument faptul ca un asemenea parteneriat ar stabiliza competitia, in conditiile in care clasamentul actorilor din acest domeniu a fluctuat destul de mult in ultimii ani. Odata cu aparitia crizei, aceste discutii au inceput sa prinda contur. In industria de distributie IT&C, niciunul dintre competitori nu a intrat in acest an cu dreptul, intuind cat de mare va fi scaderea pietei IT de care depind. "Lucrurile s-au cernut mult in acest timp, iar castigatorii se vor alege strict datorita capacitatii oamenilor de la carma de a lua deciziile corecte", apreciaza Iulian Stanciu, directorul general al Asesoft Distribution.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro