Bancile fac bani, clientii isi fac nervi

Postat la 21 august 2007 1 afişăre

Industria bancara este una dintre cele mai "inapoiate", constata deunazi, informal, reprezentantul unui broker de credite, vorbind despre prestatiile/cerintele/atitudinea de multe ori demne de o carte a absurditatilor cu care se confrunta cei ce intra intr-o sucursala bancara pentru a solicita un credit sau a face o banala plata. Lucru care nu i-a impiedicat totusi pe bancheri sa se mandreasca si anul acesta, la finele primului semestru, cu profituri de invidiat.

Industria bancara este una dintre cele mai "inapoiate", constata deunazi, informal, reprezentantul unui broker de credite, vorbind despre prestatiile/cerintele/atitudinea de multe ori demne de o carte a absurditatilor cu care se confrunta cei ce intra intr-o sucursala bancara pentru a solicita un credit sau a face o banala plata. Lucru care nu i-a impiedicat totusi pe bancheri sa se mandreasca si anul acesta, la finele primului semestru, cu profituri de invidiat.

 

Inapoierea despre care vorbea brokerul nu are, trebuie spus de la bun inceput, nicio legatura cu soliditatea, lichiditatea sau alti indicatori ce dau masura bunei functionari a unui sistem bancar; neplacutul calificativ se refera, de fapt, la o dimensiune calitativa a lui. La situatii in care, pentru a certifica autenticitatea unui extras bancar tiparit de o masinarie a bancii, clientul trebuie sa strabata jumatate de oras (sau chiar in alt oras, daca povestea se intampla in provincie) pana la singura sucursala ce are drept de a pune stampila pe extras, la situatii in care pentru a obtine o informatie despre un credit clientul trebuie sa mearga musai la sucursala de unde a luat acest imprumut, nici o alta neavand aceste informatii, la situatii in care clientul cunoaste mai bine modul de calcul pentru o rata decat consilierul bancar sau in care, dupa ce a completat un intreg biblioraft de acte, afla ca de jumatate nu are nevoie, dar ca ar mai trebui altele in plus. Situatii cu care doar cei ce nu au calcat vreodata intr-o sucursala bancara (nici nu importa banca sau ce sigla are la intrare) nu s-au confruntat niciodata. Situatii care, pe de alta parte, nici macar nu tin de modul cum o banca este condusa de la "varf", de strategii sau de intentia sincera a managementului de a avea cele mai bune si mai prietenoase servicii. Problema e in alta parte (de cele mai multe ori, chiar daca nu exclusiv), la angajatii din spatele ghiseelor, "aspirati" peste noapte intr-o industrie unde performanta ar trebui sa conste intr-un melanj de cunostinte tehnice si de abilitati de vanzare. Doar de la inceputul anului, sistemul bancar s-a imbogatit cu circa 6.000 de noi angajati, urcand la peste 60.000. Iar trainingul pe care multe banci il asigura noilor angajati arar poate compensa intru totul lipsa unei experiente mai indelungate in domeniu si nevoia de a-i pune, imediat, pe acesti angajati la treaba, pentru a sustine ritmul nebunesc al deschiderilor de noi puncte de lucru (mai bine de o mie doar in ultima jumatate de an).

 

Si totusi, "foamea" de credite a romanilor, dar si de servicii bancare in genere lasa bancherilor inca mult loc de crestere si de profituri de neimaginat pe alte piete mai mature decat cea romaneasca. Si, chiar daca (mai mult decat in alti ani) bancherii incep sa simta presiunea scaderii marjelor, profitul net total inregistrat in sistemul bancar in primele sase luni ale anului a fost cu aproape 14% mai mare decat in aceeasi perioada a anului precedent. Astfel, in primul semestru al anului, bancile au obtinut un profit net total de 1,401 mld. lei (circa 437 mil. euro), potrivit datelor BNR. In medie, fiecare angajat din sistemul bancar a realizat un profit net de aproximativ 7.000 de euro - dar profitabilitatea mai mare a angajatilor trebuie atent calibrata cu costurile tot mai consistente ale fortei de munca in sistemul bancar (unde se si inregistreaza cele mai mari salarii).

 

Pentru bancheri, motorul afacerii (si al profiturilor) ramane activitatea de creditare, in conditiile in care creditul neguvernamental s-a majorat fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 44,3%, urcand la aproape 110 miliarde de lei. Din total, finantarile pentru retail au adunat circa 50 de miliarde de lei, majorarea fiind in acest caz de peste 62%.

 

In topul primelor cinci banci ritmul de crestere a profitului trece de 20%-30% - procent de neintalnit pe piete precum cea austriaca, franceza sau italiana (de unde provin actionarii respectivelor grupuri). La BCR austriecii de la Erste Bank asteapta in 2007 ca ritmul de crestere a profitului sa ajunga la 40%, dupa ce in prima jumatate a anului, profitul net a crescut cu 21,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut (de la 107,8 mil. euro la 139,5 mil. euro). Pe locul secund dupa cota de piata, BRD a crescut la capitolul profit chiar mai mult decat liderul pietei: fata de aceeasi perioada a anului trecut, si-a majorat profitul net cu 32%, pana la 417 mil. lei (circa 133 mil. euro). La Raiffeisen, austriecii plasati pe locul trei in functie de active,  primul semestru s-a incheiat cu un profit net de 47,2 mil. euro (aproape triplu fata de aceeasi perioada din 2006), iar un loc mai jos UniCredit Tiriac Bank inregistreaza dupa primul semestru un profit net de peste 152,3 mil. lei (aproape 46 mil. euro, in crestere cu 30% fata de iunie 2006). Banca Transilvania, singura banca de top cinci cu actionariat romanesc, a castigat in primul semestru aproape 80 de milioane de lei profit net (peste 24 mil. euro), mai mare cu 35% comparativ cu perioada similara a anului trecut.

 

Cu mici exceptii, cresterile se pastreaza si in restul topului bancar - putini jucatori afisand scaderi fata de anul trecut sau pierderi. Totusi, investitiile masive in deschiderea de noi sucursale, costurile din ce in ce mai mari cu forta de munca, costul mai mare al riscului si concurenta se simt si ele in castigurile afisate. Pe talerul celalalt al balantei, eficienta angajatilor (ca piesa dintr-un puzzle mai mare) capata tot mai multa importanta.

Urmărește Business Magazin

/opinii/bancile-fac-bani-clientii-isi-fac-nervi-1010170
1010170
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.